Comme des Garçons

Rei Kawakubo, głowa domu mody Comme des Garçons zaprojektowała dla H&M wyjątkową kolekcję. Lula ma dla Was krótkie przypomnienie, kim jest awangardowa, japońska projektantka.

Prawie 40 lat temu ta japońska projektantka postawiła sobie dość oryginalny cel: udowodnić światu, że wielka moda wcale nie musi być kolorowa, piękna i seksowna, a już na pewno nie powinna być kobieca. Jej pierwsze stroje, które zdobyły ogromną popularność w Japonii w latach 70., były czarne i asymetryczne, choć jednocześnie bardzo proste i wygodne. Z takim właśnie stylem zadebiutowała w Europie w latach 80. - w czasie, kiedy mieszkanki zachodu ubierały się w pstrokate kolory, cekiny i odważne kroje. Modernistyczny, bardzo oszczędny styl CdG siłą rzeczy musiał zostać zauważony.

Projekt: Comme des Garcons (Fot. EAST NEWS)

Comme des Garçons
, z francuskiego "jak chłopcy", to marka, która ignoruje różnice płci. Co prawda, tworzone są osobne kolekcje dla kobiet i mężczyzn, ale cóż z tego, jeśli paniom marka proponuje workowate spodnie, a panom spódnice? Taka zresztą była idea przewodnia - aby kobiety mogły w końcu poczuć się w swoich ubraniach tak wygodnie, jak mężczyźni.

Projekt: Comme des Garcons (Fot. EAST NEWS)

Co więcej, wszystkie zapachy tworzone przez markę są spod znaku "uniseks". I tutaj nie obyło się bez zaskoczeń: w 1998 roku na rynek wprowadzona została seria o nazwie "Odeur 53" składająca się z 53 zapachów, które bynajmniej ciężko skojarzyć z perfumami. Znalazł się wśród nich między innymi: zapach lakieru do paznokci, spalonej gumy czy celulozy.

Obecnie dla firmy pracuje czterech projektantów: wyżej wspomniana Rei Kawakubo (założycielka i właścicielka), Junya Watanabe, Tao Kurihara oraz Adrian Joffe (mąż Rei). Dlatego też, CdG to bardzo duża ilość bardzo różnorodnych kolekcji i tak naprawdę kilka różnych marek.

Projekt: Comme des Garcons (Fot. EAST NEWS)

Dom mody ma swoje sklepy w Londynie, Paryżu, Nowym Jorku, Pekinie, Hong Kongu oraz dwa w Tokio, i po jednym w Kyoto, Osace oraz Fukuoce. Comme des Garçons ma także rozsiane po świecie sklepy typu Guerrilla, czyli takie, które ze swojego założenia mają istnieć tylko rok, a ich wnętrza powinny być jak najtańsze. Guerrilla Store jest obecne jest w Warszawie.



Niektórych bardzo zdziwił pomysł współpracy awangardowej Rei Kawakubo z masowym producentem ubrań, jakim jest H&M. Sama artystka wyjaśniła swoją decyzję następująco:

Zawsze fascynowała mnie równowaga pomiędzy tworzeniem i biznesem. Jest to dylemat, chociaż dla mnie zawsze twórczość była priorytetem. To niesamowite wyzwanie móc pracować z H&M właśnie dlatego, że jest to rozciągnięcie tego dylematu do granic możliwości, a później próba jego rozwiązania.



Trzeba pamiętać, że to nie pierwsza współpraca CdG z sieciówką. Rei i Junya mają na swoim koncie projekty dla m.in. Nike, Levi's czy Speedo. Nadchodząca kolekcja dla H&M prezentuje się jednak najciekawiej.

Karolina Powęzka

Lula jest ciekawa jak Wam spodobają się awangardowe projekty Comme des Garçons, które będzie można kupić w wybranych sklepach H&M już za dwa tygodnie!

Więcej o kolekcji dowiecie się z serwisu Groszki.pl!

W galerii znajdziecie zdjęcia z pokazów kolekcji na sezon jesień/zima 2008.


Zobacz także:

Comme des Garcons dla H&M

Śliwkowy raj dla stóp

Więcej o: