Na zdrowy sen

Spędzamy jedną trzecią życia śpiąc. Niektórzy nie mają problemów ze snem, podczas gdy inni męczą się, żeby przespać 8 godzin, których potrzebuje organizm.

Zdrowo przespana noc sprawia, że czujesz się i wyglądasz doskonale. Brak snu powoduje słabość, przygnębienie i złość. Zobacz rady Luli, jak dobrze się wyspać!

Sen - dlaczego śpimy?

Dzięki snowi ciało regeneruje się, komórki odbudowują się. Sen to także wzmożone wydzielanie hormonu wzrostu i synteza protein.

Wymagania

Wyłączając dzieci, które muszą spać dłużej, 7-8 godzin to średnia wymagana przez organizm dawka snu. Oczywiście każdy ma inne potrzeby. Niektórzy wysypiają się w 6 godzin, podczas gdy inni potrzebują aż 10 godzin, by wrócić do formy.

Co zakłóca sen?

Badania pokazują, że śpimy mniej niż kiedyś: czas, który dawniej wykorzystywany był na sen, teraz poświęcany jest na pracę, wypoczynek, surfowanie po internecie, oglądanie telewizji.

Istnieje wiele przyczyn, które mogą zakłócać sen:

- stres i niepokój
- wysoka aktywność - fizyczna i psychiczna
- depresja
- tłusta dieta
- złe warunki: światło, wysoka temperatura, hałas

Kiedy należy się martwić?

Jeśli masz problemy z zaśnięciem przynajmniej 3 razy w tygodniu przez miesiąc i brak snu naprawdę daje ci się we znaki, powinnaś powiedzieć o tym lekarzowi, który zaleci odpowiednią terapię, np. fototerapię, tabletki, techniki relaksacyjne.

Jeśli problemy z zaśnięciem są niewielkie, zdarzają się rzadko i nie mają wpływu na codzienne życie, proste zmiany w trybie życia powinny pomóc.

Co ułatwia sen?

- cicha sypialnia, pastelowe kolory, minimum światła, dobrej jakości pościel
- odpowiednia temperatura (najlepsza to 16-18 stopni)

Jedzenie

- nie pij kawy ani herbaty po 15 (ich działanie utrzymuje się do 5-6 godzin)
- nie chodź spać głodna, ale też nie przejadaj się przed snem
- nie jedz zbyt późno, zdecyduj się raczej na wczesną i lekką (nietłustą) kolację
- najlepiej przed snem sprawdzają się produkty mleczne, banany, niełuskany ryż, imbir, kukurydza, soczewica (zawierają aminokwasy ułatwiające zaśnięcie)

Tradycyjnie ułatwiają zasypianie:

- ciepłe mleko z miodem
- ziołowa herbatka (np. z rumianku)
- gorzka czekolada

Daj sobie czas na relaks

Raczej unikaj przed snem forsownych ćwiczeń i czynności, które wymagają wysiłku umysłowego. Snu nie ułatwi również oglądanie telewizji i długie wpatrywanie się w ekran komputera. Spróbuj poczytać, posłuchać spokojnej muzyki. Staraj się nie myśleć o problemach i wszelkich rzeczach, które powodują niepokój.


Zobacz także:

10 sposobów na zimową chandrę!

Więcej o: