Przebojowa dieta gwiazd Hollywood

Nie tylko w świecie celebrities Dieta 5 Czynników (5 Factor Diet) zyskuje coraz większą popularność, stanowiąc niejako "złoty środek" pomiędzy restrykcyjnym przestrzeganiem zasad a czerpaniem przyjemności z jedzenia.

Autorem "przebojowej" diety jest Harley Pasternak, trener fitness, który stworzył dietę dedykowaną zabieganym gwiazdom, które zawsze muszą wyglądać świetnie i zaskakiwać szczupłą sylwetką, ale nie mają czasu lub motywacji do stosowania restrykcyjnych diet i długotrwałego przygotowywanie posiłków.

Wśród jego klienteli są takie nazwiska jak Halle Berry, Orlando Bloom, Natalie Portman czy Mandy Moore. Dzięki książce zatytułowanej "5 Factor Diet" Pasternak zyskał ogromną popularności i miano eksperta w dziedzinie dietetyki. W tej roli zapraszany był m.in. do kultowych programów amerykańskiej telewizji, takich jak The Oprah Winfrey Show czy Tyra Banks Show.

Na czym polega fenomen?

Kluczowe zasady Diety 5 Czynników opierają się na spożywaniu pięciu posiłków dziennie, zawierających pięć podstawowych składników: chude białko, węglowodany złożone, błonnik, "dobre" tłuszcze i niesłodzone napoje. Przykładem posiłku skomponowanego według tej zasady jest porcja pieczonego kurczaka, mix warzyw z odrobiną oliwy z oliwek, pół kubka soczewicy oraz szklanka mineralnej wody gazowanej. 

 Shutterstock

Jako podstawowe kryterium komponowania posiłków autor diety proponuje indeks glikemiczny (który dzieli produkty ze względu na wpływ, jaki mają na poziom cukru we krwi). W uproszczeniu można powiedzieć, że spożywanie dań o niskim indeksie glikemicznym, a jednocześnie produktów o wysokiej zawartości błonnika, jest skutecznym sposobem zapobiegania napadom tzw. "wilczego głodu", poprzez utrzymywanie stabilnego poziomu cukru we krwi. Zgodnie z tymi zaleceniami, należy wybierać białe mięso, zamiast czerwonego i unikać spożywania m.in. winogron oraz arbuzów, które charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym. Co ważne, Pasternak proponuje ponad sto przepisów na dania, których przygotowanie trwa przysłowiowe pięć minut i jest wyjątkowo łatwe.

Shutterstock

Dieta proponowana przez H. Pasternaka bazuje na odżywianiu organizmu za pomocą odpowiednich składników, a nie głodzeniu (co jest wadą wielu diet). Ponadto, autor twierdzi, że 50% sukcesu jego planu stanowi regularne wykonywanie ćwiczeń. Zaleca zestaw 5 ćwiczeń, które powinny być wykonywane 5 razy w tygodniu, a każde z nich ma trwać 5 minut. Dokładne instrukcje zawarte są w książce.

 Shutterstock
Książka dostępna w polskich empikach, kosztuje ok. 72 zł

Plan na piątkę

5 tygodni to czas trwania diety. Po pięciu tygodniach mamy gwarancję utraty zbędnych kilogramów.

5 posiłków dziennie. Jadłospis rozłożony na pięć dań gwarantuje, że nie czujemy się głodni, a tym samym pozbywamy się ryzyka napadowego jedzenia.

5-składnikowe posiłki.  Dani, które spożywamy, powinny bazować na wspomnianych już pięciu bazowych składnikach: chudym białku, węglowodanach złożonych, błonniku, "dobrych" tłuszczach i bezcukrowych napojach.

25- minutowe treningi. Pasternak uważa, że częste, krótkie treningi są znacznie bardziej efektywne niż spędzanie długich godzin w siłowni raz od czasu do czasu.

Shutterstock

5 dni oszustwa w ciągu 5 tygodni. Pięć dni z całego planu można poświęcić na pofolgowanie łakomstwu i przyjemnościom podniebienia. W tych dniach można jeść wszystko, na co mamy ochotę. To ciekawe rozwiązanie z planu Pasternaka ma zapobiec poczuciu, że dieta jest więzieniem i ciągłą walką z pokusami. To słuszne podejście, bo jak wiadomo, im bardziej sobie czegoś odmawiamy, tym bardziej tego pragniemy.

alat

Zobacz też:

Dieta kopenhaska: ideał czy pomyłka?

Czytaj w Znam.to: Koktajl odżywczy Formuła 1 Shapeworks

Więcej o: