Moda dla dojrzałych konsumentów

Galerie handlowe to plac zabaw dla ludzi młodych. W zdecydowanej większości oferty sklepów adresowane są właśnie do nich. Ludzie w dojrzałym wieku mogą czuć się tam obco, bo moda trochę zapomniała o ich istnieniu.

Co za paradoks, że decydenci branży odzieżowej to ludzie najczęściej po 50-tce, a nawet sporo starsi. Metryki urodzenia Giorgio Armaniego, Karla Lagerfelda czy Anny Wintour mówią swoje. Na czerwonym dywanie widzimy, jak z wrodzoną klasą spacerują 75-letnia Judi Dench, 64-letnia Helen Mirren i 60-letnia Meryl Streep. W Polsce klasą samą w sobie jest 71-letnia Beata Tyszkiewicz. Jednak na naszych ulicach próżno szukać dojrzałych i wytwornym dam, jakie moglibyśmy spotkać w Paryżu. Nie ma też angielskich gentelmanów w tweedowych marynarkach.

Meryl Streep

Dla osoby w starszym nie stanowi kłopotu znalezienie gustownego ubrania, jeżeli dysponuje zasobnym portfelem. Istnieje wiele marek oferujących klasykę na najwyższym poziomie, jak Chanel czy Burberry. Gorzej jednak jest z ubraniami dla odbiorców masowych. O ile młodzi mogą korzystać z sieciówek, o tyle starszym pozostają second-handy bądź sklepy z fatalnym asortymentem u zaprzyjaźnionej pani Krysi.

Oczywiście możemy mówić, że i w sklepach młodzieżowych, gdy przejrzy się dziesiątki wieszaków, znajdą się w końcu ponadczasowe egzemplarze ubrań, ale po co starsze osoby mają czuć zakłopotanie, gdy obsługuje ich 18-latka, a z głośników uderzają agresywne dźwięki muzyki. Ci ludzie chcą wydać pieniądze, miło spędzić wolny czas, więc należy zaoferować coś na miarę ich potrzeb, a nie wymagać, by do czegokolwiek się dostosowywali. Rynek będzie ślamazarnie wypełniać tę lukę, tym bardziej, że ludzie który wzbili się na szczyty kariery zawodowej po 1989 roku, nie są już młodzieniaszkami i mają na tyle ugruntowany status finansowy, że mogą pozwalać sobie na konsumpcyjne przyjemności.

Helen Mirren

Można siąść i narzekać, ale póki co trzeba zrozumieć kanony ubioru dla osoby w dojrzalszym wieku. Przede wszystkim nie bać się klasyki - ugruntowanych już fasonów i modeli. Osoby chcące mocniej wyrazić swoją indywidualność mogą zabłysnąć wyrazistymi akcesoriami. Od czego są przecież torebki, buty, apaszki no i biżuteria. Gdy sylwetka ma pewne mankamenty, coraz ważniejsza staje się modelująca ciało bielizna. Przede wszystkim uwaga na wszystko, co: za małe, za krótkie, za obcisłe i pstrokate.

Beata Tyszkiewicz

Starsi muszą pamiętać, że niewskazane jest ślepe kopiowanie wszystkich trendów, potrzeba dozy krytycyzmu. Może platformy, legginsy, cekiny i ćwieki nie są najlepszym pomysłem, ale ze zbliżającej się kolekcji wiosna-lato godne polecenia wydają się drapowania, motywy etniczne czy safari. Matka ma wyglądać inaczej niż córka.

Anna Wintour i jej córka Bee Shaffer

W życiu każdej kobiety przychodzi moment, gdy uświadamia sobie, że czas dorosnąć. Ale wystarczy użyć trochę wyobraźni i dojrzałość już nie musi równać się starości. Tym bardziej, że w modzie to słowo zakazane.

Andrzej Grabarczuk

Diane Von Furstenberg, Barry Diller

Moda dopasowana do wieku

moda dopasowana do wieku

Czytaj w Znam.to: Tonik orzeźwiający - ani dobry, ani zły...

Więcej o: