6 powodów by jeść orzechy

23.04.2010 11:01
Orzechy nie zagrażają szczupłej sylwetce

Orzechy nie zagrażają szczupłej sylwetce (Fot. Shutterstock)

Starożytni uważali orzechy za symbol płodności i ukrytego w skorupce życia. Dziś znamy więcej powodów dla których powinniśmy je jeść.

W latach 90' przeprowadzono duże badania populacyjne, które wykazały, że jedzenie orzechów częściej niż raz w tygodniu chroni nas przed zawałami serca i udarem mózgu. Im częściej spożywamy orzechy, tym większy jest stopień ochrony. Wyniki wielu innych badań to potwierdziły. Co więcej odkryto ich korzystne działanie w różnych populacjach: mężczyzn, kobiet, starszych osób z wysokim ciśnieniem tętniczym. Fakt interesujący zważając, że orzechy zawierają duże ilości tłuszczów (ok. 80%). Badacze zastanawiali się jakie składniki orzechów mogą być odpowiedzialne za ich korzystne działanie.

Przedstawiamy 7 głównych powodów dla których warto jeść orzechy:

1) Dobre tłuszcze - większość tłuszczów zawartych w orzechach to korzystne dla naszego zdrowia kwasy tłuszczowe jedno- i wielonasycone. Są one odpowiedzialne za obniżanie złego cholesterolu oraz zmniejszają stężenie lipidów w surowicy krwi. Korzystny efekt zdrowotny występuje nawet przy rzadkim spożywaniu cholesterolu.

2) Działanie przeciwzapalne - orzechy zawierają argininę, czyli aminokwas odpowiedzialny za budowę białek. Arginina jest niezbędna do wytwarzania tlenku azotu, który z kolei bierze udział w rozkurczu naczyń krwionośnych, co przyczynia się do zwiększenia przepływu krwi. Dieta z wysokim spożyciem orzechów włoskich obniżała wskaźniki stanu zapalnego tętnic i niwelowała niekorzystne efekty posiłków z wysoką zawartością tłuszczów.

3) Bogactwo witamin - każdy rodzaj orzecha zawiera typowy dla siebie zestaw witamin oraz składników mineralnych. Przeważa witamina E, która jest antyoksydantem o własnościach pozwalających pozbyć się wolnych rodników, zapobiegający uszkadzaniu przez nie komórek organizmu. Kwas foliowy, który między innymi zapobiega wzrostowi stężenia homocysteiny we krwi (homocysteina jest aminokwasem, jej wysokie stężenie jest uważane za jeden z czynników ryzyka chorób układu krążenia na tle miażdżycy), oraz magnez, mający znaczenie w regulacji ciśnienia tętniczego. Ponadto orzechy zawierają mnóstwo innych korzystnych składników, takich jak potas, miedź, mangan, witaminy B1, B6, sterole roślinne, fitoestrogeny oraz inne składniki roślinne, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krążenia.

4) Na problemy z trądzikiem - wysuszone łupiny orzecha wykorzystuje się do produkcji preparatów pielęgnacyjnych cerę trądzikową skłonną do zaczerwienień. Natomiast zmielone łupiny orzecha występują w peelingach jako środek ścierający, ściągający i przeciwbakteryjny.

5) Właściwości barwiące - orzechy zawierają kwas glikozydowy stosowany do produkcji farb do włosów ( zwłaszcza siwych) oraz w kremach brązujących. Natomiast łupiny z orzecha włoskiego zawierają m.in. olejki eteryczne i dużo witaminy C.

6) Zalecane spożycie orzechów - Korzystne dla zdrowia jest spożywanie mieszanki orzechów kilka razy w tygodniu. Pamiętać jednak należy, że orzechy charakteryzują się wysoką kalorycznością, dlatego powinny być stosowane jako zamiennik innych produktów spożywczych a nie spożywane dodatkowo. Najlepiej jest spożywać orzechy w postaci naturalnej, na surowo. W czasie pieczenia lub smażenia może dojść do obniżenia zawartości aktywnych składników.

KILKA RAD:

- orzechy solone powinny być spożywane z umiarem, zwłaszcza przez osoby, które powinny ograniczać spożycie soli,

- należy pamiętać, że niektóre osoby mają alergię na orzechy (orzeszki ziemne, orzechy brazylijskie, laskowe, migdały, itp.), chociaż zwykle jest to alergia tylko na jeden rodzaj orzechów. Alergia na orzechy może spowodować nawet wystąpienie wstrząsu anafilaktycznego, dlatego osoby z alergią na orzechy powinny unikać spożywania nawet śladowych ich ilości,

- orzechów nie powinniśmy przechowywać zbyt długo - bo jełczeją,

- łuskane orzechy najlepiej przechowujmy w lodówce, z dala od produktów intensywnie pachnących, ponieważ orzechy wchłaniają zapachy

- łuskajmy orzechy tuż przed zjedzeniem, bo pod wpływem tlenu stracą cenne składniki.

 

PRZEPIS NA PASTĘ ORZECHOWĄ:

Składniki: 22 dag orzechów włoskich, słoik majonezu, liście z zielonej sałaty.

Orzechy ucieramy na proszek, dodajemy do tego majonez i ponownie ucieramy razem, aż do utworzenia gęstej masy. Kroimy pieczywo, najlepiej bułkę na cienkie plastry, kładziemy listek sałaty, a na to naszą pastę orzechową.

Katarzyna Bigos

Właściwości czosnku

Skomentuj:
6 powodów by jeść orzechy
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane