Na czym polega dieta strukturalna?

Dieta strukturalna polega na spożywaniu produktów pełnowartościowych, które wyselekcjonowane są według kryteriów minimalnej kaloryczności i maksymalnej zawartości witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.

Twórcą tej diety jest dr M. Bardadyn. Opracował on listę produktów, które są najbardziej wartościowe dla organizmu człowieka. Regularne spożywanie ich ma wzmacniać, regenerować i odmładzać organizm, a co najważniejsze - redukować masę ciała.

Lekarze i dietetycy zalecają je osobom, które wymagają odchudzania skutecznego, trwałego i bezpiecznego. Sprawdza się podczas odchudzania, a jednocześnie jest zalecana w profilaktyce i leczeniu schorzeń cywilizacyjnych.

W diecie stosować można naturalne koktajle, które zawierają duże ilości przeciwutleniaczy, oczyszczają organizm a tym samym powodują lepszy przepływ energii. Poleca się ją dla osób cierpiących na miażdżycę, alergię, schorzenia stawów, osteoporozą, czy problemami dermatologicznymi.

Co ważne - jej zasady są zgodne z aktualnym stanem wiedzy medycznej i nauki o żywieniu.

Jak wspominano, ponieważ są to produkty pełnowartościowe - zawierają duże dawki witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy. Dzięki temu zapewniają prawidłowe tempo przemiany materii, nawet jeśli by ograniczyć kaloryczność diety. ma to uchronić przed znanym wszystkim efektem jo-jo. Po ukończeniu kuracji - warto pozostać przy spożywaniu produktów strukturalnych. Dzięki temu umożliwi to trwałe unormowanie masy ciała bez ciągłego kontrolowania ilości kalorii w diecie.

Nie chodzi oczywiście o to, by sprawdzać ile co ma kalorii, ale w jakim stopniu pokrywa zapotrzebowanie organizmu na najważniejsze składniki odżywcze. Dzieje się ponieważ jeśli tkanki naszego organizmu otrzymują wszystkie niezbędne składniki służące do odnawiania ich struktury - nie mamy wówczas ochoty na zbędne kalorie. Jeśli natomiast brakuje choćby jednego pierwiastka - system trawienny będzie wciąż aktywny niejako zmuszając nas do jedzenia tego, czego organizm potrzebuje. Podsumowując - nawet jeśli zjemy bardzo obfity posiłek, ale wciąż nie będzie w nim brakującego związku - uczucie sytości nie potrwa długo.

Warto na początek zapoznać się z listą produktów. Oto ona:

Produkty zbożowe
- kasza gryczana,
- płatki owsiane,
- zarodki pszenne,
- nieco mniej wartościowe, ale również cenne są:
- kasza jaglana,
- kiełki pszenicy,
- otręby owsiane, pszenne,
- ryż dziki,
- chleb razowy,
- ryż brązowy,
- muesli bez cukru.

Warzywa:

- czosnek,
- kapusta,
- marchew,
- brokuły,
- buraki,
- dynia,
- papryka,
- rzeżucha,
- sałata,
- cebula,
- kalafior,
- pomidory,
- rzodkiewka,
- szpinak,
- brukselka,
- cykoria,
- oliwki.

Owoce:

- aronia,
- awokado,
- ananas,
- banany,
- czarne jagody,
- wiśnie,
- grejpfruty,
-pomarańcze,
- jabłka,
- żurawiny,
- winogrona,
- czarne porzeczki,
- kiwi,
- maliny.

Nabiał, produkt białkowe:

- soczewica,
- soja,
- jaja,
- groch,
- łosoś,
- ser sojowy tofu,
- tuńczyk,
- wątróbka cielęca,
- śledzie,
- kurczak,
- kefir,
- jogurt,
- fasola,
- mintaj.

Orzechy i nasiona:

- nasiona słonecznika,
- pestki dyni,
- siemię lniane,
- orzechy brazylijskie,
- sezam,
- orzechy nerkowca,
- orzechy laskowe,
- orzechy włoskie,
- migdały.

Tłuszcze:

- masło,
- olej rzepakowy,
- olej lniany,
- oliwa z oliwek.

Napoje:

- zielona herbata,
- napar ze skrzypu,
- woda mineralna.
- czerwona herbata,
- kakao,
- sok brzozowy,
- mleko sojowe,
- czerwone wino,
- naturalne soki owocowe i warzywne.

 

Zobacz też:

Jak przyśpieszyć metabolizm?

 

 

 


 

Kiedy chcesz się odchudzić:
Więcej o: