Wskaźnik BMI - wiesz, jak go obliczyć?

Katarzyna Bigos
05.04.2016 13:24
A A A
kolaż lula.pl

kolaż lula.pl (kolaż lula.pl)

BMI jest wskaźnikiem masy ciała i jednym ze sposobów badania, czy nie mamy nadwagi. Czy wiesz jak go sprawdzić?

BMI oznacza z angielskiego Body Mass Index, czyli wskaźnik wagi ciała. Charakteryzuje masę ciała w stosunku do naszego wzrostu.

Wszystko zależy też od budowy ciała. Osoby o ciężkich, grubych kościach mają wyższy BMI bo ważą więcej niż osoby o drobnej budowie. Podobnie jest z osobami umięśnionymi. Waga i BMI nie wystarcza do ocenienia, czy wszystko jest w porządku. Zdarza się, że przy prawidłowym BMI masz za dużo tkanki tłuszczowej. Jest to jednak jeden z głównych sposobów, by sprawdzić, czy nasza waga w stosunku do wzrostu jest prawidłowa.

Jak obliczyć BMI?

Oblicz wskaźnik BMI w prosty sposób:

- podnieś swój wzrost z metrach do kwadratu. Czyli jeśli masz 170 cm pomnóż to przez 170 cm. Wynik to 28900

- następnie swoją wagę podziel przez otrzymaną liczbę. Na przykład 60kg podziel przez 28900. Wynik to 0,0020415224913.

W przybliżeniu oznacza to, że BMI wynosi 20,4.

Wartości BMI:

< 16,0 - wygłodzenie

16,0 - 17,0 - wychudzenie (spowodowane często przez ciężką chorobę lub anoreksję)

17 - 18,5 - niedowaga

18,5 - 25,0 - wartość prawidłowa

25,0 - 30,0 - nadwaga

30,0 - 35,0 --I stopień otyłości

35,0 - 40,0 - II stopień otyłości

> 40,0 - III stopień otyłości (otyłość skrajna).

 

Jeśli chcesz sprawdzić zawartość procentową tłuszczu w swoim organizmie musisz się poddać badaniu zwanym bioelektryczna impedancja. Badanie to ustala ile procent ciała stanowią mięśnie i kości, a ile tkanka tłuszczowa i woda. Można je wykonać w niektórych fitness klubach.

Warto zapamiętać:

Im wyższy wskaźnik BMI - tym większa zapadalność na różne schorzenia, takie jak: nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, hiperlipidemia, cukrzyca typu II, zespół zaburzeń oddychania w czasie snu, niektóre nowotwory złośliwe (rak jelita grubego, rak piersi, rak trzonu macicy).

 

Chcąc spalić tkankę tłuszczową poleca się głównie takie aktywności jak:

- Total Body Condition (TBC) - propozycja fitness klubów. Wzmacnianie poszczególnych partii mięśni;

- Nordic walking - spala kalorie i jest relaksujące;

- Jazda na rowerze, nawet stacjonarnym bardzo dobrze wpływa na spalanie tłuszczu;

- Bieganie - podobnie jak rower;

- Pływanie - angażuje niemal całe ciało. Wpływa korzystnie na krążenie;

- Szybki marsz - niemal każdy może to stosować codziennie w drodze do pracy.

 

Rozwiąż też nasz psychotest:

Jaki masz stosunek do swojej wagi i ciała

Fot. Shutterstock

Tagi:

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane