Czym naprawdę jest efekt jo-jo? Jak go uniknąć?

Zrzucenie kilku lub kilkunastu kilogramów często wymaga od nas sporych wyrzeczeń. To jednak dopiero połowa drogi. Po jakimś czasie bowiem może pojawić się efekt jo-jo.

Te z nas, które po raz kolejny przechodzą na dietę - nie mogąc poradzić sobie z utrzymaniem niższej wagi - dobrze wiedzą czym jest efekt jo-jo. Najprościej rzecz ujmując jest szybki powrót zrzuconych wcześniej kilogramów i to często z nadwyżką.

Nie wiecie czemu tak się dzieje?

Jeśli niezdrowo podchodzimy do tematu - nie unikniemy fatalnych skutków - i nasz wysiłek pójdzie na marne. Podstawowym błędem jest nasze założenie, że schudniemy szybko i dużo. Dajemy sobie miesiąc lub dwa na zrzucenie zbędnych kilogramów. Katujemy się wówczas drakońskimi dietami (często nie wysilając się nawet na sportową aktywność).

Kiedy nagle drastycznie obniżamy ilość spożywanych kalorii - nasza waga początkowo spadnie. Jednak jeśli przyzwyczaimy organizm do spożycia 1000 - 1500 kcal dziennie ( porównując to do przeciętnej liczy 2500 kcal dziennie) - chudniemy, ale gdy tylko wracamy do dawnych nawyków żywieniowych - zgubione kilogramy natychmiast wracają, ponieważ kalorie przewyższające wartość 1000-1500 kcal - organizm odkłada w postaci tkanki tłuszczowej (tym samym przygotowując się na moment, który znów szybko "utniemy" ilość substancji odżywczych).

Naszym podstawowym błędem jest to, że zmniejszamy ilość kalorii raptownie - potem nagle raptownie zwiększamy. Organizm wariuje.

Pierwszą zasadą powinno być wybranie takiej diety, dzięki której zrzucać będziemy 0,5kg - 1kg tygodniowo. Kalorie natomiast powinniśmy zmniejszać stopniowo. Aby chudnąć - powinniśmy spalać więcej kalorii niż ich spożywamy. Dlatego postawić trzeba przede wszystkim na ruch. Sama dieta to za mało, by chudnąć zdrowo i efektywnie.

Nie próbujmy zrzucać wielu kilogramów w przeciągu krótkiego czasu!

W grupie zagrożonej efektem jo-jo są także osoby, które stosowały dietę wykluczającą produkty obecne w normalnym jadłospisie, np. diety warzywne lub ubogowęglowodanowe.

Kiedy skończymy dietę należy wybierać takie produkty, które nie zniszczą tak długo wyczekiwanych efektów. Dlatego też zamiast słodyczy czy słonych przekąsek wybierajmy produkty, które są źródłem pełnowartościowego białka lub węglowodanów złożonych. Jeżeli nie jesteśmy w stanie sami określić jakie produkty możemy jeść, a jakie nie, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego dietetyka, który ułoży odpowiedni dla nas jadłospis.

Codzienna aktywność nigdy nie zaszkodzi - pomoże utrzymać rezultaty, a także dodatkowo modelować sylwetkę.

Fot. Shutterstock

 

Zobacz też:

Jak przyspieszyć metabolizm?

 

Więcej o: