ABS - zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha

10.11.2010 13:39
Stress pogrubia talię

Stress pogrubia talię (Fot. Shutterstock)

ABS oznacza rozbudowany trening mięśni brzucha, z którego korzystać mogą zarówno osoby początkujące, jak i te które ćwiczą od dawna.

Piękny i płaski brzuch jest marzeniem każdego. Jednak, jeśli raz zaniedbamy temat - póxniej nie jest łatwo wrócić do dawnej formy. Niestety to właśnie w okolicach brzucha dodatkowe kilogramy odkładają się najchętniej.

Dieta to jedna sprawa, drugą równie ważną są ćwiczenia.

Trening ABS został opracowany na Uniwersytecie Stanforda. Badania przeprowadzone przez samych autorów wskazują na to, że 95% osób trenujących ABS już po 2 tygodniach systematycznych ćwiczeń zauważa ich efekty.

Dobrą wiadomością jest to, że zestaw ćwiczeń, które mamy wykonać trwa około 8 minut i mamy go wykonywać 4 razy w tygodniu. Nie jest więc szczególnie czasochłonny.

Najważniejszym elementem jest taki dobór ćwiczeń, by ich wzajemne oddziaływanie ze sobą było większe niż każdego z osobna. Jest to bardzo ważne, by łączyć ćwiczenia stymulujące różne partie mięśni. Nie skupiać się tylko wyłącznie na jednej lub dwóch.

Dla osób, które dopiero zaczynają trenować mięśnie brzucha jest opracowany poziom przygotowujący. Osoby bardziej zaawansowane mogą zaczynać od wyższych poziomów, chociaż według zaleceń najlepiej rozpocząć ćwiczenia od poziomu 1. ABS jest treningiem wielopoziomowym, dlatego możemy z czasem zwiększać ich trudność.

Istotna jest również kolejność wykonywania ćwiczeń. Stosowane w danej kolejności, każde z nich oddziałuje silniej, niż stosowane w innej kolejności, połączeniu czy też pojedynczo. Czynnikiem określającym jakość ćwiczenia jest stopień wykorzystania zasady współdziałania mięśni. Często dwie lub więcej grup mięśniowych współdziałają w ruchu, pozwalając zmęczonemu mięśniowi wyręczyć się mniej zmęczonym.

W ćwiczeniach na dolne mięśnie brzucha pracują zarówno dolne, jak i górne mięśnie brzucha. W ćwiczeniach na górne mięśnie brzucha, pracują niemal wyłącznie górne mięśnie brzucha. Wynika z tego, że górne mięśnie brzucha mają zawsze udział w pracy obu, tak górnych, jak i dolnych.
Dlatego dobrze jest zacząć od ćwiczeń, które angażują najpierw dolne, czy skośne mięśnie.

Warto jednak pamiętać, że same ćwiczenia mięśni brzucha nie sprawią, że nasza tkanka tłuszczowa zniknie, bowiem różni się ona od mięśniowej. Grubsza lub cieńsza warstwa pokrywa nie tylko mięśnie brzucha. Im jest ona grubsza, tym trudniej zauważyć istniejące  pod spodem mięśnie, nawet gdy są one znacznie rozwinięte. Pozbycie się zbędnego tłuszczu jest kwestią dopasowania diety, czyli wydatkowania większej ilości kalorii (trening aerobowy), niż się spożywa. Fakt ten jest ogólnie znany, wciąż jednak o tym zapominamy.

Wystrzegaj się ćwiczeń, w których pracę wykonują mięśnie lędźwiowe oraz takich, w których ułożenie ciała pozwala ci wygiąć się w krzyżu: oba wspomniane ćwiczenia należy odrzucić.

Trenujesz mięśnie brzucha?
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane