Czy warto łykać witaminy w pigułkach?

Piękne włosy i zdrowe paznokcie dzięki pastylkom z apteki? Często dodatkowe wsparcie witaminowe naprawdę bywa niezbędne.

Witaminy i mikroelementy są substancjami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Muszą być regularnie dostarczane wraz z pożywieniem.

Ich niedobory przyjmują postać zewnętrznych objawów, np. wypadanie włosów (niedobór żelaza), szorstka skóra i sucha skóra (brak witamin A+E), problemy z cerą (m.in. brak cynku i witamin z grupy B), poddenerwowanie i uczucie niepokoju (brak magnezu).

Owoce i warzywa, które kupujemy w supermarkecie czy na targu mają znacznie mniejszą zawartość witamin niż jeszcze 20 lat temu. Wynika to m.in. ze zmian w procesie produkcji oraz zanieczyszczenia środowiska.

Ponadto, bardzo często korzystamy z gotowych, mrożonych mieszanek warzywnych. Zawierają one np. o ok. 50% mniej witaminy C niż świeże i nie stanowią w pełni wartościowego pożywienia. Wystarczy dodać do tego zjawisko gotowania czy smażenia, podczas którego dochodzi do strat witamin nawet w 90% (!) i niedobory mamy gotowe.

Warto też wspomnieć, że kobiety mają specyficzne potrzeby związane z cyklem miesiączkowym. Podczas krwawienia menstruacyjnego dochodzi do znaczących strat żelaza, które należy uzupełniać suplementami diety.

Poza tym, kobiecy organizm, narażony na częste (czasem drastyczne) diety odchudzające, musi zmagać się z poważnymi niedoborami składników mineralnych i witamin. Dla uniknięcia uczucia osłabienia (a nawet omdleń), problemów z cerą i wypadaniem włosów podczas diety należy stosować apteczne preparaty, które uzupełnią niedobór witamin i minerałów.

eśli pracujemy dość intensywnie, jesteśmy narażone na wzmożony wysiłek intelektualny i stres (egzaminy itp.), warto przyjmować codziennie magnez wraz z witaminą B6, która ułatwia jego wchłanianie.

Pierwiastek ten pomaga w walce ze stresem i ułatwia koncentrację. Nie musimy kupować reklamowanych, kosztownych preparatów. Wystarczy niedrogi zamiennik, o który warto zapytać w aptece (np. MgB6).

Podsumowanie

Przyjmuj suplementy witaminowo - mineralne:

- w okresach przesileń (jesień/zima, wiosna/lato),

- kiedy zauważysz wypadnie włosów lub nadmierną suchość skóry (np. podczas diety odchudzającej)

- w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego i narażenia na stres

- profilaktycznie (zestawy ogólnowitaminowe), aby uzupełnić braki witamin i mikroelementów w pożywieniu

Czy wiesz, że...

- Stres i przyspieszone tempo życia powodują zwiększone zapotrzebowanie na witaminy.

- Szacuje się, że 25% populacji w jakimś okresie życia przyjmuje suplementy witaminowe. Najchętniej czynią to kobiety.

- Stosowanie antykoncepcji hormonalnej może powodować zaburzenia wchłaniania niektórych składników odżywczych, m.in. witaminy C oraz kwasy foliowego.

- Potrawy typu fast food, wszelkie zupy w proszku i dania z torebki zawierają mnóstwo soli, cukrów i tłuszczu. Są bogate w kalorie, ale bardzo ubogie w witaminy.

Więcej o: