Ciekawostka urodowa: Dlaczego warto jeść ciemne pieczywo?

Wiele z nas wciąż nie jest przekonanych do jedzenia ciemnego pieczywa. Dowiedź się dlaczego warto to zmienić!

Około 65% z nas spożywa jedynie białe pieczywo. Nie jest to jednak najlepszy wybór.

Biały chleb wypieczony jest z wysoko przetworzonej mąki, co oznacza, że pozbawiono go niemal wszystkich składników odżywczych, jakich dostarcza osłonka ziarna. Białe pieczywo pszenne (chleb, bułki) zakwasza organizm, "zapycha", daje uczucie sytości na krótko, gdyż jest bardzo szybko trawione. Dzieje się tak dlatego, że zawiera znikome ilości błonnika (w przeciwieństwie do chleba razowego). Z tego powodu, niedługo po zjedzeniu kanapki bazującej na zwykłej bułeczce uczucie głodu wraca szybciej. Poza tym, biały chleb jest znacznie bardziej kaloryczny niż ciemny, razowy.

Jeśli chodzi o chleb tostowy, to nawet, jeśli zawiera ziarna czy wypieczony jest z mąki graham, obfituje także w polepszacze, konserwanty i środki antypleśniowe.

Chleb razowy natomiast, pszenny lub żytni jest najzdrowszy. Zawiera mnóstwo błonnika, który daje uczucie sytości na dłużej. Poza tym, poprawia perystaltykę jelit. Węglowodany złożone są dłużej trawione, a przez to poziom glukozy we krwi jest ustabilizowany i utrzymuje się na stałym poziome przez dłuższy czas (nie występują skoki glukozowe, jak w przypadku spożywania białego pieczywa czy węglowodanów prostych, które nie wpływają niestety korzystnie na nasz organizm.

Ponadto, zawiera solidną dawkę witamin z grupy B, które odpowiadają za właściwą pracę układu nerwowego oraz żelazo, magnez, potas.

Warto wybierać pieczywo razowe z dodatkiem otrąb pszennych lub ziaren, np. słonecznika, dyni, soi. Wówczas jego wartość odżywcza dodatkowo wzrasta, ponieważ wymienione ziarna są niezwykle bogate w witaminy i sole mineralne.

 

fot. Shutterstock

Zobaczcie też:

Zmień krem na zimowy

kolaz lula.pl

Więcej o: