"Nike zarabia na opresji kobiet!". Hidżab dla sportsmenek naprawdę wkurzył konserwatywnych internautów

14.03.2017 15:04
Tak wygląda Nike Pro Hijab - pierwszy sportowy hidżab wyprodukowany przez międzynarodową korporację. Do sklepów trafi wiosną 2018 r.

Tak wygląda Nike Pro Hijab - pierwszy sportowy hidżab wyprodukowany przez międzynarodową korporację. Do sklepów trafi wiosną 2018 r. (mat. prasowe Nike)

Zainspirowana sukcesami sportsmenek z Bliskiego Wschodu marka Nike opracowała nowy produkt - Nike Pro Hijab. Zanim jednak sportowy hidżab trafi na rynek, jego producent musi zmierzyć się z konsumenckim bojkotem.

Wymagania islamu w kwestii ubioru niekoniecznie współgrają z gorącym klimatem Bliskiego Wschodu. Szczególnie dotkliwie odczuwają to kobiety, które chcą wyczynowo uprawiać sport. Odpowiedzią na te problemy ma być Nike Pro Hijab, pierwszy hidżab masowej, ogólnoświatowej marki sportowej. Zrobiony z oddychającej poliestrowej siateczki, jest przeznaczony dla profesjonalnych sportsmenek i dla aktywnych amatorek. Tydzień temu w sieci pojawiły się pierwsze materiały promocyjne produktu. Reklamują go łyżwiarka figurowa Zahra Lari i Egipcjanka Manal Rostom, biegaczka i alpinistka.

Nike Pro Hijab ma trafić do sprzedaży dopiero w 2018 r., ale już teraz sprowokował internetową debatę. Amerykańskie media (w dużej części otwarcie sprzeciwiające się polityce Donalda Trumpa) zareagowały entuzjastycznie, konserwatywni internauci nawołują nawet... do bojkotu Nike. Oskarżają korporację o wspieranie opresji kobiet, zarzucają chęć zysku za wszelką cenę.

"Nike zarabia na uprzedmiotowieniu, zdominowaniu i opresji kobiet. Nigdy już nie kupię żadnego produktu Nike"

"Gratuluję normalizowania opresji kobiet dzięki Nike Pro Hijab. Obrzydliwe!"

Na zdjęciu: "BOJKOTUJMY NIKE! Amerykanie NIE POPIERAJĄ opresji kobiet, dlaczego popiera ją Nike?"

Krytycy inicjatywy Nike zdają się ignorować fakt, że zapotrzebowanie na taki element odzieży sportowej zgłaszają same sportsmenki, a nie ich ojcowie czy partnerzy. Internetowy szum rozdrażnił ambasadorkę Nike Amnę Al Haddad, która uczestniczyła w procesie tworzenia hidżabu popularnej marki. Znana z igrzysk w Londynie i Rio sztangistka zamieściła list otwarty na FB.

Z perspektywy byłej wyczynowej sportsmenki, która występowała na zawodach w hidżabie, mogę powiedzieć, że dotąd masowe marki nie dostrzegały potrzeby ani rynku zbytu na taki produkt. Widok kobiet trenujących i konkurujących na zawodach w hidżabie był "niepopularny".[...] Jako [uprawiające sport] muzułmańskie kobiety otwarcie mówiłyśmy o tym w mediach (ja od 2011 r.), aż wielcy gracze rynku musieli zauważyć nas i nasz wpływ na światowy sport. Wiedzą już, że nigdzie się nie wybieramy, więc postanowili dołączyć do imprezy, tworząc kolejny profesjonalny sportowy hidżab, produkt, który, swoją drogą, istnieje już od kilku ładnych lat - pisze Amna Al Haddad.

W jednym nie sposób nie zgodzić się z konserwatystami - misja zachęcenia młodych muzułmanek do aktywności fizycznej to tylko jedna z motywacji korporacji. Równie ważna jest pewnie chęć pomnożenia przychodów. Odzież sportowa to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi rynku, której wartość ma przekroczyć 350 miliardów dolarów w 2020 r. Wyjście z inicjatywą do nowych konsumentek z krajów islamu wydaje się naturalnym krokiem dla sportowych marek. Zwłaszcza że te "niesportowe" już dawno weszły do gry. Luksusowe hidżaby produkowali Dolce & Gabbana, a Tommy Hilfiger i hiszpańskie sieciówki (Mango i Zara) proponowały specjalne kolekcje na ramadan.

Co sądzicie o nowym produkcie Nike? Świetny pomysł czy ciche przyzwolenie na opresję muzułmanek?

Tak wyglądają sportowe hidżaby Nike - ZOBACZ ZDJĘCIA

A teraz zobacz WIDEO:FKA twigs stworzyła reklamę dla Nike "Do you believe in more?"

Lookbook Mango przeznaczony na bliskowschodnie rynki, kolekcja ramadan 2015Lookbook Mango przeznaczony na bliskowschodnie rynki, kolekcja ramadan 2015 mat. prasowe Mango

Jak oceniacie wprowadzenie sportowych hidżabów przez Nike?
Zobacz także
Komentarze (127)
"Nike zarabia na opresji kobiet!". Hidżab dla sportsmenek naprawdę wkurzył konserwatywnych internautów
Zaloguj się
  • gryfno12

    Oceniono 73 razy 59

    TO TERAZ BRAKUJE JESZCZE MARKOWYCH KAMIENI DO KAMIENIOWANIA NIEWIERNYCH KOBIET I MAMY KOMPLET

  • brytnej

    Oceniono 39 razy 33

    Przepraszam, ale nosicielki (?) hidżabu to właśnie konserwatystki. Konserwatyści lubią przestrzeganie przepisów religijnych i dyskryminację kobiet (np. pewien Janusz, poseł europejski). Tak że proszę nie wyzywać rozsądnych ludzi od konserwatystów.

  • dyktator_bolandy

    Oceniono 33 razy 23

    widzę to obłudę- albo islam jest legalną religią i należy go szanować jakim jest, albo uznamy , że to totalitarna i opresyjna ideologia (jaką faktycznie jest), więc go zdelegalizujmy.

  • jacek2090

    Oceniono 22 razy 18

    Świat już do reszty zwariował. Konserwatyści walczą z opresją muzułmańskich kobiet, a "lewica" tę opresyjność akceptuje, a nawet czasami popiera. Koniec świata.

  • jacol_atl

    Oceniono 24 razy 14

    W sumie noszenie majtek i stanikow tez wynika z kulturowej opresji, starozytni rywalizowali nago.

  • pavise

    Oceniono 15 razy 13

    Przecież hidzab to wolny wybór każdej muzułmanki. Szkoda, że czasem jest to wybór między jego noszeniem a śmiercią. Co będzie następne? Majtki dla obrzezanych kobiet w Islamie z napisem Nike?

  • scierplaminoga

    Oceniono 15 razy 13

    uuu od zawsze kupowałem buty nike, zdaje się, że były to moje ostatnie.

  • birdy-niam-niam

    Oceniono 13 razy 13

    czekam na szwajcarskie scyzoryki victorinox z dużym ostrzem do obcinania głów.
    jest popyt - powinna być podaż....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane