(Nie)Kulturalna wagina?

Kobieta >  Uczucia i seks
Voca Ilnicka
10.09.2011 10:01
A A A Drukuj
Dziś je skrywamy wstydliwie pod spódnicami, a kiedyś podnosiłyśmy spódnice, by użyć ich siły. Dziś nie znajdujemy właściwych słów na ich nazwanie, chociaż kiedyś wznoszono do nich modły. U nas widzimy je tylko na zdjęciach porno, gdy - wciąż jeszcze - przyozdabiają ściany świątyń. I to nie tylko hinduskich. Waginy mają magiczną moc.
Mitologia z cipką w tle

Nie, tego nie nauczą cię w szkole, ale jeśli będziesz wystarczająco ciekawska, to sama to znajdziesz. Mit o Korze i Demeter poznajemy już w podstawówce, o jego niewygładzonej wersji piszą m.in. Catherine Blackledge i Robert Graves. Pojawia się tam motyw waginy ratującej świat. Demeter, bogini płodności, zrozpaczona po zaginięciu córki, zupełnie zaniedbana i głodna snuje się po świecie. Razem z nią rozpacza ziemia, która przestała rodzić, więc ludziom grozi klęska głodu. Świat ratuje stara Baubo, która żartując, tańcząc i obnażając genitalia, zdołała doprowadzić Demeter do wybuchu śmiechu. A ta - gdy już się raz zaśmiała - postanowiła wyrwać się z rozpaczy. Okazuje się, że mit o "waginie ratującej świat" lubi powtarzać się także w mitologiach innych kultur. W Japonii obrażona i zraniona w pochwę Amaterasu - bogini słońca - chowa się w jaskini, a na świecie zapadają ciemności. Bogowie nie potrafią jej przebłagać i namówić do wyjścia. Świat ratuje Amenouzume, która tańcząc na przewróconym koszu i pokazując waginę, rozbawia bóstwa stojące pod jaskinią. Zwabiona hałasem Amaterasu wychodzi z jaskini a Ziemię zalewa światło słoneczne. Także mitologia egipska zawiera podobną historię - tym razem obnażającą się boginią jest Hator. Inny mit - zdecydowanie bardziej znany - mówi o zębatej waginie, który uosabia męskie lęki przed kobiecą pochwą. W uzębioną i groźną pochwę, która może odgryźć przyrodzenie czy w jakikolwiek sposób uszkodzić mężczyznę, wierzą ludy wielu kultur. W średniowieczu nawet kościół potwierdzał ten mit swoim autorytetem, sugerując, że czarownica może mieć w waginie zęby. Muzułmanie zaś sądzą, że mężczyzna może oślepnąć, gdy tam zajrzy (co się przytrafiło jednemu z sułtanów). Inna wersja mitu podaje, że w waginie mieszka wąż - kobiecie dostarcza on rozkoszy, a mężczyznę kąsa. Zagrażająca mężczyznom wagina dentata, występuje w mitologiach i folklorze Ameryki Południowej i Północnej, Afryki, Europy oraz Indii. A skąd tyle cipek w mitologii? Z dawnego przekonania, że waginy mają moc!

Gest stary jak świat

Dawne ludy siłę i dumę utożsamiły z waginą. Wierzono, że obnażenie jej może przywrócić pomyślność losu, odegnać zło, odstraszyć złe duchy i demony oraz niebezpieczne zwierzęta, uspokoić sztorm, zapewnić obfite plony itp. Obnażające się kobiety posiadały też moc dyscyplinującą - mogły zatrzymać wrogie wojska, zdopingować własną tchórzliwą armię do walki, przypomnieć komuś, kto obraził kobiece narządy, którędy przyszedł na świat. Aktem ana suromai (podniesienia spódnicy) perskie kobiety w czasach starożytnych zmotywowały uciekającą z pola bitwy armię do powrotu i zwycięstwa. Aktem anlu (afrykańska wersja obnażania sromu) w 1958 roku 7 tysięcy Kamerunek protestowało przeciwko zmianie prawa dotyczącego uprawniania ziemi i wygrały! Jak widać, kult waginy wciąż bywa silny.

Waginalna sztuka

Mimo że w Europie wagina wagina ostatnio stała się tylko "dziurką do seksu", to ślady waginalnego kultu wciąż istnieją, a różne wizerunki sromów można dojrzeć w najmniej spodziewanych miejscach, np. w kościele w Kilpeck. W Kilpeck w Anglii zobaczyć można jedną z ostatnich Sheel Na Gig - rzeźbę, przedstawiającą kobietę rozsuwającą bardzo powiększone wargi sromowe. Podobne wizerunki kobiet-z-waginami można było zobaczyć w Irlandii, Walii, Francji, Hiszpanii i Szkocji, niestety, w większości zostały zniszczone jako "zagrażające moralności". Obnażające się kobiety lub same waginy malowano i rzeźbiono ją na ścianach jaskiń i świątyń, a w średniowieczu kościołów, zamków i na murach obronnych. XII-wieczna ekshibicjonistka z Mediolanu unosząc suknię, broni miasta. Możemy też znaleźć dość pokaźną liczbę greckich figurek kobiet-wulw, składających się z twarzy, brzucha i genitaliów, prehistorycznych figurek Wenus z mocno zaznaczonymi genitaliami czy też wagin-amuletów. Dziś jednak "waginalna" sztuka często uważana jest za coś obrazoburczego albo niesmacznego. Kobiety krzywią się na widok Red Flag - litografii Judy Chicago przedstawiającej kobietę, która wyciąga z pochwy tampon. Ołtarz z klęcznikiem, który wystawiła waginie Iwona Demko wzbudza różne emocje, podobnie jak pochwa, której Agata Dudek wstawiła zęby. Ile z nas taką "sztukę z cipką" uzna za "prawdziwą sztukę"? Większość głosów, które do mnie docierają, brzmi zgodnym chórem: chodzi o szokowanie. Co jednak szokuje - czy dzieło, czy to, że artysta za temat wziął sobie waginę, dla wielu rzecz wstydliwą? A może szokujące jest to, że wagina zawsze miała swoje miejsce w kulturze i trudno ją z niej po prostu usunąć?

Więcej na temat seksualność, historii seksu czytaj na stronie Seksualność Kobiet

Tagi:

  • 11
Komentarze (17)
Zaloguj się
  • and_nowak

    Oceniono 55 razy 27

    Tampon wyciągany z cipy jako sztuka?
    To może "odczarujmy" również inne tabu świadczące li tylko o naszym zacofaniu! Na początek proponuję następujące dzieła sztuki:
    1. Brown flag. Obraz przedstawiający odbyt w czasie wydostawania się brązowej kupy. Oczywiście do namalowania obrazu należy użyć prawdziwej kupy, tak, aby obraz "przyciągał swoim weryzmem".

    2. Yellow stream. Mocz w kulturze naszego świata, itd.

    3. Do tego happening: kopulująca para. Ileż to starożytnych mitów i wierzeń jest związanych kopulacją!

    4. Drobny akcik pedofilii. Aby unaocznić, że w wielu kulturach bardzo różnie postrzegano pedofilię.

    Itd. itp.

    Aha, jestem feministką, mam żydowskie korzenie, i jestem homo, a poza tym dość brzydka i gruba. Niepoważne potraktowanie mojej sztuki uznam za dyskryminację ze względu na rasę, płeć, zboczenie i wygląd.

  • ale.sobie.konto.wymyslilem

    Oceniono 22 razy 18

    My, faceci, nie mamy nic przeciwko kultowi cipki! ;-)

  • Oceniono 19 razy 13

    AUTORKA MA RACJĘ, ŻE W CIPCE JEST NIEZWYKŁA MOC (tzw. siła kobiecości bierze się właśnie stąd). Kobiety od dawna rządzą mężczyznami przy pomocy najskuteczniejszej broni biologicznej, jaką kiedykolwiek wymyślono. Bronią tą są niewinnie wyglądające cipeczki, które panowie uwielbiają ponad wszystko i mają do nich ogromną słabość).

  • obywatelone

    Oceniono 6 razy 4

    @and_nowak
    A bądź sobie feministką, homo, brzydka i gruba. Jeśli nie nazywasz się Jaro K, to poprostu NIE możesz byc ochydna

  • iamvirus2

    Oceniono 16 razy 4

    Tak, zgadzam sie, ze polskie dziewczeta potrafia byc subtelne, i nie ma wtym nic zlego, to slodkie.
    Uprawiasz seks z francuskami, hiszpankami, niemkami, szkotkami, angielkami, one rozmawiaja o cipkach to prawda nie maja tabu, bo dla nich to tylko sex, wlasnie to do tego dazy ten artykol co w zalozeniu dobre, niekoniecznie jest takie niezbedne.
    Ale nie potrafia sie tak zawstydzic jak polskie kobiety, delikatne, dobre.
    To jest piekne, ze wciaz skrywaja sie za zaslonami milej niesmialosci,
    ten artykul raczy je potepiac, nie pozwole !!!

  • Oceniono 3 razy 3

    Rozumiem ze Autor/ka chcial sie z nami podzielic pewna teza - no i prawda jest ze genitalia maja specjalne miejsce w kulturze i sztuce - ba symbole kuniczne i falliczne sa wszedzie i czesto nawet nie zdajemy sobie sprawy z ich obecnosci. Genitalia, od zawsze byly zwiazane z kultem plodnosci wiec w zwiazku z ich "magiczna" moca byly jednoczesnie spolecznym tabu. Nie ma co udawac ze siusiakow i cipek nie mamy. ALE,

    powyzszy wstep jest jakas naciagana pod teorie interpretacja mitow. Graves: ""tried to console Demeter with comically lascivious verses, and a dry nurse, old Baubo, persuaded her to drink barley-water by a jest: she groaned as if in great travail and, unexpectedly, produced from beneath her skirt Demeter's own son Iacchus, who leapt into his mother's arms and kissed her." czy (Klemens Aleksandryjski) "This said, she drew aside her robes, and showed a sight of shame; child Iacchus was there, and laughing, plunged his hand below her breasts. Then smiled the goddess, in her heart she smiled, and drank the draught from out the glancing cup." sugeruje ze bardziej niz "moc waginy" zadzialal tu inny faktor: Stara kobieta (ze swej istoty nieplodna) "rodzi" niespodziewanie dziecko i tym samym przypomina Demeter o jej obowiazkach. Nie chodzi o to ze Demeter zobaczyla cipke i razona jej blaskiem odzyskala radosc zycia.

    Podobnie rzecz sie ma z Amenouzume, Amaterasu i interpretacja mitu z Kojiki: Po pierwsze Amaterasu nie byla "obrażona i zraniona w pochwę", zraniona (i to smiertelnie) zostala zupelnie inna bogini. Po drugie owszem Amenuzume obnaza stojac na balii piersi i genitalia:
    アメノウズメがうつぶせにした槽の上に乗り、背をそり胸乳をあらわにし、裳の紐を股に押したれて、低く腰を落して足を踏みとどろかしでは千草を巻いた矛、力強くエロティックな動作で踊って、神々を大笑いさせた ale to jej taniec i komicznosc wystepu (odwrocenie, tam gdzie normalnie by sie bylo ubranym o na jest rozebrana i na odwrot) uratowala swiat. Poza tym mam jednak pewne opory w stwierdzeniu ze bogini pokazuje w tym tancu wagine - ma w koncu zwiazane na biodrach ubraniem nogi wiec ciezko byloby cos pokazac, po za oczywiscie bobrem.

  • krajidiotow

    Oceniono 4 razy 2

    SROM - jakies nieprzyswajalne.
    "Akt obnażenia sromu" .... jakas masakra, moge sobie wyobrazic, ze takich sformulowan uzywaja lekarze medycyny sadowej w czasie sekcji. Slyszeliscie cos takiego z ust cywila?

  • Oceniono 14 razy 2

    Autorko! Pokaż cipkę a poniechaj pisania! Niech każdy zajmuje się tym do czego ma największe zdolności!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX