Droga do szczęścia

Szczęścia nie kupisz, ale możesz mu dopomóc. Amerykanka, Gretchen Rubin w poradniku ?The Happiness Project? podpowiada co możesz zrobić, aby poczuć się szczęśliwszą.
Tropem Franklina

Gretchen Rubin jest adwokatem i autorką popularnych w Ameryce książek "Forty Ways to Look at Winston Churchill", "Forty Ways to Look at JFK" i "Power Money Fame Sex". Jej ostatnia książka nosi taki sam tytuł jak jej blog "The Happiness Project". Zarówno w poradniku jak i na blogu Rubin analizuje różne teorie dotyczące szczęścia i zastanawia się co w dzisiejszym świecie jest nas w stanie uszczęśliwić. Co zrobić, aby na pozór szczęśliwe życie uczynić jeszcze szczęśliwszym? Rubin w swoim "Projekcie Szczęścia" nawiązuje do programu osiągania celów genialnego Benjamina Franklina. XVIII-wieczny myśliciel, którego podobiznę znajdziemy na studolarowym banknocie, nigdy nie przestawał nad sobą pracować, a w ramach samodoskonalenia namawiał do opanowania 13 cnót. Na realizację i opanowanie każdej z cnót ze swojej listy poświęcał jeden tydzień. Koncentrował się na niej, a po tygodniu przechodził do realizacji następnej. Kiedy dochodził do końca listy, zaczynał od początku cykl realizacje cnót. Dzięki temu nie tylko wypracowywał w sobie pewne nawyki, ale powtarzając cykle świadomie doskonalił siebie. Cnoty nad którymi pracował amerykański polityk i wolnomularz to m.in: wstrzemięźliwość (nie najadać się), milczenie (mówić tylko to, co może być pożyteczne), porządek (starać się aby każda rzecz była na właściwym miejscu), postanowienie (ustalić co musi być zrobione i dokładnie wykonać zadanie) czystość (zadbać o porządek w mieszkaniu), itd. Gretchen Rubin w poradniku "Happiness Project" wzoruje się na programie realizacji cnót Frankilna. Tak jak on, ustala i wybiera co chciałaby w sobie udoskonalić i poświęca rok na pracę nad sobą i swoim szczęściem.

Co uszczęśliwia innych, nie musi uszczęśliwiać ciebie

To motto, którym kieruje się Rubin. Na swoim blogu przekonuje, że szczęśliwy człowiek to ten, który zna siebie i swoje pragnienia. Rubin w "Happiness Project" podaje listę tzw. uniwersalnych czynności poprawiających jakość życia. Namawia czytelników, aby podobnie jak Franklin, na realizację każdej z uszczęśliwiających cnót przeznaczyli określony czas. Amerykańska specjalistka od szczęścia jest przekonana, że wytrwała praca nad pozornie banalnymi czynnościami czy cechami przyniesie nie tylko satysfakcję, ale i szczęśliwsze życie.

8 dróg doskonalenia

Receptą na szczęście, według Rubin, jest praca nad sobą, doskonalenie siebie i co najważniejsze uświadomienie sobie, że szczęście nie zależy od innych, tylko od nas samych. Pracę nad szczęśliwym życiem należy rozpocząć od poprawy zdrowia i kondycji. Znaleźć czas na spacer i codziennie maszerować na świeżym powietrzu przez np. 20 minut. To świetna i najtańsza metoda na poprawę metabolizmu, utratę wagi, lepsze krążenie, itp.

W drodze do szczęścia pomoże nam również:

Kontakt z przyjaciółmi: warto znaleźć czas, aby zadzwonić czy wysłać e-maila do przyjaciela, z którym nie mamy czasu się spotkać od kilku miesięcy. Kontakt z ludźmi, rozmowa z przyjaciółmi, wspólna kolacja - to klucz do szczęścia. Spotkania towarzyskie to sprawdzony sposób na poprawę humoru. Działają tak w przypadku introwertyków, jak i ekstrawertyków

Załatw wszystkie odkładanie sprawy: zapłacenie zaległych rachunków, spłacenie długów, odpisanie na wszystkie zaległe e-maile. Uporanie się ze sprawami, które wciąż odkładaliśmy na później przyniesie ogromną ulgę i satysfakcję

Zrób przyjemną atmosferę wokół siebie: wyrzucenie rzeczy, które zagracają pokój, uporządkowanie dokumentów w komputerze i wykasowanie tego, co nie jest już przydatne, to ważny krok ku temu, aby poczuć, że przestrzeń wokół nas jest uporządkowana i przyjazna

Spraw sobie niespodziankę: zamów w internecie książkę, którą zawsze chciałaś przeczytać, zarezerwuj urlop i wybierz się tam, gdzie zawsze chciałaś jechać. Rutynę i codzienne czynności od czasu do czasu trzeba nagrodzić czymś przyjemnym

Zrób dobry uczynek: wytłumacz coś komuś, okaż cierpliwość, zrozumienie. Kiedy pomagamy innym czujemy się lepiej, dobre uczynki dowartościowują.

Wyraź czynem swoje poglądy: zależy ci na środowisku naturalnym? Zapisz się do organizacji dbającej o ochronę środowiska. Chcesz komuś pomóc? Dowiedz się w PCK co możesz zrobić. Działanie i angażowanie się w ważne sprawy przynosi satysfakcję i poczucie realizowania siebie

Uśmiechaj się: banalne, ale działa. Według psychologów nawet sztuczny i wymuszony uśmiech potrafi zdziałać cuda. Kiedy się uśmiechasz, inni ludzie odbierają cię jako osobę życzliwą, pozytywnie nastawioną do siebie i do innych.

Książka Gretchen Rubin "The Happiness Project" została wydana w pierwszej połowie 2010 roku przez wydawnictwo HarperCollins.W języku angielskim jest dostępna w internecie.

Więcej o: