Barbie to nie "tępa blondynka". Urocza reklama wywraca do góry nogami wizerunek najbardziej znanej lalki świata

"Możesz wszystko, możesz być kimkolwiek zechcesz". Możesz bawić się w szkołę, a potem zostać wykładowcą akademickim. Możesz nauczyć się dbać o zwierzęta i w przyszłości być weterynarzem. Reklama sugeruje, że Barbie nie służy tylko do zabawy. Uczy najważniejszego - kreatywności i pewności siebie.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

W ciągu ostatnich lat Barbie nie miała łatwego życia. Mimo że marzyły o niej małe dziewczynki, dorośli uważali, że lalki uczą nieprawidłowych wzorców. Nierealne proporcje, idealna cera, piękne włosy zaniżają, zdaniem niektórych rodziców, poczucie własnej wartości ich dzieci. Dziewczynki chcą być takie jak ich zabawki, a stąd krótka droga do licznych zaburzeń - od anoreksji zaczynając, a na depresji kończąc.

Córki nie myślą tak jak matki

Okazuje się jednak, że Barbie może też przekazywać pozytywne wzorce. Matt Miller, który pracował nad nową kampanią znanych lalek pod hasłem ?Wyobraź sobie swoje możliwości? zauważył: - Matki były bombardowane negatywnymi wyobrażeniami na temat Barbie. Nie rozumiały, że Barbie może pobudzać wyobraźnie i uczyć kreatywności.

Lalki wybrane do testówfot. screen theatlantic.com

Eksperyment: trzy lalki do wyboru

Naukowcy z Oregon State University przydzielili losowo 37. dziewczynek w wieku czterech i siedmiu lat do trzech różnych grup. Część dostała do zabawy typowe Barbie ubrane w fantazyjne sukienki. Inne mogły bawić się lalkami wystylizowanymi na lekarki - nosiły fartuchy, stetoskopy i buty na niskim obcasie. Ostatnia grupa badanych dostała lalki, które wyglądały jak bulwy ziemniaków. Dzieci pytano też o to, czy chłopcy i dziewczynki mogą podejmować się takich samych zajęć. Cały czas, za pomocą ukrytych kamer obserwowano reakcje dzieci.

Eksperyment miał pokazać, jakich zabawek oczekują najmłodsi. Okazało się, że wszystkie uczestniczki badania uważały, że lepiej bawią się, mogą więcej osiągnąć, kiedy w codziennej zabawie towarzyszy im lalka typu "pani doktor". Mattel chce więc zapewnić swoim małym klientkom więcej pozytywnych wzorców i inspiracji.

.fot. screen youtube.com/user/barbie

Barbie wykłada na uczelni

Na fali tych wniosków powstała nowa kampania reklamowa. Dziewczynki wcielają się w role dorosłych i przejmują ich zawodowe obowiązki. Jedna z bohaterek reklamy prowadzi zajęcia ze studentami. Inna przyjmuje pacjentów w przychodni weterynaryjnej, a kolejna oprowadza wycieczkę po muzeum i opowiada o dinozaurach.

.fot. screen youtube.com/user/barbie

Z Barbie możesz być kim chcesz

Z uroczego spotu wyłania się więc nowy obraz właścicielek Barbie. Nie są to już dziewczynki skupione wyłącznie na swoim wyglądzie. Barbie nie jest dla nich wzorem piękna, wychudzonym ideałem. Dziewczynki, które wybierają Barbie mogą zostać kimkolwiek zapragną i odnosić sukcesy w każdej dziedzinie.

Reklama, która przedstawia lalki Barbie i ich właścicielki w zupełnie innym świetle cieszy się olbrzymią popularnością w Internecie. Do tej pory tylko na YouTubie obejrzało ją ponad 4 miliony osób.

<< ZOBACZ ZDJĘCIA >>

Więcej o: