Charakter a sport

Aktywność ruchowa pozwala zachować dobrą kondycję i ułatwia kształtowanie wymarzonej sylwetki. Każda z nas stawia sobie jednak inne cele, mamy też różne upodobania. Dlatego tak ważne jest właściwe dopasowanie rodzaju aktywności do naszego charakteru i temperamentu.
W zdrowym ciele zdrowy duch

Sport to nie tylko lepsza kondycja i wytrzymałość, to również, a może przede wszystkim dobre samopoczucie i pogoda ducha. Nie ma lepszego sposobu na pozbycie się złych emocji - wysiłek sprawi, że poczujemy się znacznie lepiej. Codzienna porcja ćwiczeń dotlenia organizm, poprawia krążenie, dodaje energii i chęci do życia. Pozwala też utrzymać wagę w ryzach. Trening nie powinien być jednak dla nas przykrym obowiązkiem a radością i spełnieniem. Czym należy się kierować przy wyborze sportu? Zdaniem naukowców zasadniczą rolę odgrywa temperament. Jeśli jesteś osobą żywiołową i rozpiera cię energia wybierz sporty dynamiczne: aerobik, biegi, czy taniec. Jeśli potrafisz wytrwale i systematycznie rzeźbić swoją sylwetkę zapisz się na siłownię. Nie bez znaczenia będzie też to, czy wolimy grać w zespole czy trenować indywidualnie.

Z perspektywy psychologicznej

Czym w ogóle jest temperament`? Encyklopedia każdego internauty określa to pojęcie jako podstawowe i nie zmienne cechy osobowości, które każdy z nas manifestuje przez charakterystyce zachowania. Spośród wielu teorii, dla nas najbardziej przydatny będzie podział Pawłowa. Zdaniem tego rosyjskiego fizjologa można wyróżnić 4 podstawowe typy osobowości: ruchliwi, powolny, pobudliwy i hamulcowy. Typom tym odpowiadają sporty: dynamiczne, statyczne, zręcznościowe lub wytrzymałościowe.

Oceń swoje możliwości

Marzymy o smukłej sylwetce, poprawieniu kondycji, chcemy poczuć się bardziej kobieco i poruszać z większą gracją. Lepsze rezultaty osiągniemy, jeśli treningi będą skrojone na naszą miarę. Pamiętaj, że oprócz wyboru tego, co lubisz ważne jest realne ocenienie swoich możliwości fizycznych. Jeśli od lat nie uprawiałaś żadnego sportu, nie zapisuj się od razu na intensywny trening, bo szybko się zniechęcisz. Ważne jest również postawienie sobie celów. I wybranie tego, co jest dla nas najważniejsze.

Coś dla aktywnych

Jeśli wiesz, że jesteś osobą bardzo energiczną, która zdecydowanie nie może usiedzieć długo na jednym miejscu najlepiej byłoby wybrać coś dynamicznego. Aerobik, tenis, squash, bieganie, czy jazda na rowerze. Rower na przykład pozwala nie tylko popracować nad kondycją. Ma też jeszcze inną zaletę - czas na świeżym powietrzu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które mają pracę siedzącą i wiele godzin spędzają przy biurku przed monitorem komputera.

Dla osób systematycznych - siłownia

Jeśli nie przepadasz za wzmożonym wysiłkiem, ale należysz do grona osób systematycznych postaw na siłownię. To doskonałe miejsce gdzie możesz popracować nad swoimi słabymi punktami. Możesz ćwiczyć tam każdą partię mięśni, a instruktor pomoże ci dopasować ćwiczenia do postawionych przed tobą celów. Jeśli boli cię kręgosłup - zwróć też uwagę na mięśnie grzbietu. Dziś siłownia jest miejscem, w którym jest wiele urządzeń przeznaczonych dla kobiet. Ćwiczenia takie poprawiają kondycję, wytrzymałość, doskonale wzmacniają mięśnie, przyśpieszając spalanie tkanki tłuszczowej. Nie masz narzuconego tempa, a trening jest bardzo indywidualny. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią, nie przeceniaj swoich możliwości. Zacznij powoli i systematycznie zwiększaj liczbę powtórzeń poszczególnych ćwiczeń.

Dla lubiących rywalizację

Dla osób lubiących uprawiać sport, w którym można ze sobą rywalizować i dodatkowo działać w grupie dobrym pomysłem będzie siatkówka, koszykówka, piłka nożna. Sporty te powinny uprawiać osoby nastawione na coraz lepsze rezultaty sportowe oraz ci, którzy ze sportem wiążą plany na przyszłość. Niektórzy walkę mają we krwi, zazwyczaj zaczynają wówczas od bardzo młodych lat, wciąż się rozwijając. Tu dochodzi nam również kategoria grupowa. Niektórzy, bowiem znacznie lepiej czują się współdziałając z innymi. Lubią widzieć efekt wspólnych wysiłków, brać udział w pracy całego zespołu. Warto się nad tym zastanowić. Jeśli jesteś osobą otaczającą się ludźmi - może warto pomyśleć o zajęciach w grupie.

Dla wyciszenia - zajęcia mentalne

Jeśli nie poszukujesz bardzo intensywnych zajęć, a najbardziej zależy ci raczej na chwili odprężenia i zrelaksowania - wybierz zajęcia mające na celu wyciszenie przy jednoczesnej poprawie elastyczności mięśni. Ćwiczenia tego rodzaju wykonuje się we własnym tempie, przy spokojnej, sprzyjającej relaksowi muzyce. Nauczysz się właściwego oddychania, zredukujesz stres oraz pozbędziesz się złych i negatywnych emocji. Najlepsza wówczas będzie Joga, która łączy ćwiczenia oddechowe i rozciągające, połączone z odprężeniem psychicznym. W rezultacie poprawia wydolność układu krążenia, wzmacnia mięśnie podtrzymujące kręgosłup, koi nerwy. Innym pomysłem może być również: pilastes, stretching, czy fit ball.

Taniec

Dla osób, które chcą łączyć aktywność fizyczną z muzyką, doskonałym pomysłem będzie taniec, zwany inaczej poezją ruchu. To rodzaj aktywności, którą można się zachwycać. W tańcu kryje się pewna głębia, która daje szczęście. To prawdziwa skarbnica emocji. Dla wielu ludzi decyzja o rozpoczęciu nauki jest obudzeniem drzemiących w nich pasji lub nawet pomysłem na życie. W Polsce taniec jest coraz bardziej popularny, powstaje coraz więcej szkół oraz kursów. Dokonując wyboru pomyśl przede wszystkim o swoich upodobaniach muzycznych. Jest to najlepszy sposób, by czuć przepływającą przez ciało muzykę. Każdy rodzaj tańca wyzwala w tancerzu inne emocje i wymaga innego zaangażowania. Mamy do wyboru tańce spokojne, relaksująco-rozciągające, jak taniec brzucha, który wydobywa pełnię kobiecości poprzez dynamiczne ruchy bioder, czy lyrical jazz, który z kolei jest połączeniem baletu, jazzu i modernu. Możliwości wyboru są ogromne. Ostatnio modne stały się: funk, street dance, fitness dance, salsa, czy też hip-hop. Zyskać możesz nie tylko dobre samopoczucie i spalenie zbędnych kalorii, ale również figurę tancerki, o której marzy niejedna kobieta.

Jeśli narzekasz na brak czasu

Dla wielu z nas problem stanowi chroniczny brak czasu. Praca, dom, nauka, rodzina, dzieci - w natłoku codziennych obowiązków trudno jest znaleźć jeszcze czas na uprawianie sportu. Jednak przy odrobinie dobrych chęci i na to można znaleźć sposób. Zorganizuj czas tak, by zarezerwować sobie 2 dni w tygodniu, w których poświęcasz godzinę, lub dwie tylko dla siebie. Dobrym pomysłem jest pływanie, ponieważ wpływa korzystnie na całą sylwetkę i pozwala się zrelaksować po ciężkim dniu. Poza tym pływając, pracujesz nad wszystkimi partiami mięsni jednocześnie. Inną propozycją jest jogging, który pozwala utrzymać prawidłową wagę. Na bieganie możesz wybrać się w każdej chwili. Pamiętajmy, nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie treningów!

Więcej o: