Kobieta na stanowisku

Stereotyp Matki Polki odchodzi do lamusa. Kobiety w naszym kraju są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych w Europie. Sukces to nie tylko wyniki finansowe firmy. Jest nim równowaga pomiędzy życiem osobistym i zawodowym, doskonałe zarządzanie czasem i współpracownikami oraz umiejętnym rozdzieleniem obowiązków.
Kim jest kobieta sukcesu? Sukces to tak naprawdę bardzo indywidualne pojęcie. Ale skupmy się na tym zawodowym. Tak jak istnieje stereotyp kobiety dbającej o "domowe ognisko" - dzieci, sprzątanie, gotowanie jest także ogólnikowe postrzeganie businesswoman. Ostra i nieprzystępna - kobieta w garniturze. Autorytarna tyranka niczym Meryl Streep w filmie "Diabeł ubiera się u Prady". Dlaczego dzieje się tak, że kobiety biznesu wręcz musza założyć maskę, która odziera je z kobiecości?.

Męski świat

Otóż jeśli kobiety chcą coś osiągnąć, muszą robić wszystko by nie były postrzegane przez pryzmat swej kobiecości (często traktowany w kwestiach zawodowych z przymrużeniem oka) a kompetencje i wyniki swojej pracy na danym stanowisku. Przyjmują zatem twarde reguły męskiej gry. Są konkretne, racjonalne, pragmatyczne i profesjonalne. Zachowanie to ma na celu uniemożliwić kwestionowanie ich umiejętności, wykształcenia i stanowiska na jakim się znajdują. Wszystko ze względu na fakt, że osiągnięcie sukcesu przez kobietę jest nadal trudniejsze w męskim świecie biznesu. Ciągłe udowadnianie światu, że zasługuje się na to co się osiągnęło bywa bardzo frustrujące i niepozbawione jest skutków ubocznych.

Blaski i cienie

Aby dorównać obowiązującym standardom, pogodzić karierę z domem a wszystko to zrobić w jak najbardziej profesjonalny sposób narażone są na ciągłe stresy i żyją pod nieustanną presją. Zawsze w pełnej gotowości, świetnie zorganizowane, perfekcyjnie ubrane i eleganckie. Gdy wieczorem opuszczają firmę stykają się jednak z kilkoma problemami. Jeśli przez ciągłą pracę czeka na nie powrót do pięknego ale pustego apartamentu samotność mocno daje się we znaki. Niestety coraz częściej to właś nie na pozór idealne businesswoman topią swe smutki i frustracje w alkoholu. Z badań brytyjskich naukowców wynika, że kobiety zajmujące wysokie stanowiska piją więcej od ich mniej zamożnych i zapracowanych koleżanek. Butelka wina wypita w samotności, często w ukryciu daje odprężenie po ciężkim dniu. Kolejnym problemem może być także osamotnienie w związku. Praca pochłaniająca bez reszty nie sprzyja zacieśnieniem relacji rodzinnych a związek staje przeżywa kryzys lub staje się fikcją. Problem pojawia się również gdy mężczyźnie trudno jest zaakceptować osiągnięcia zawodowe kobiety. Zarabia od niej mniej i czuje się niepełnowartościowy. Kiedy sukces rodzi problemy w życiu osobistym koniecznie trzeba poszukać "złotego środka".

Coś za coś?

Czy jest możliwość pogodzenia sukcesu zawodowego materialnego z udanym życiem osobistym? Jest ale pod warunkiem, że w racjonalny i zdroworozsądkowy sposób potrafisz oszacować gdzie leży granica, której nie można przekraczać w tych sferach życia. Nie przynoś pracy do domu, niech emocje i problemy z nią związane nie wpływają negatywnie na życie rodzinne. Kobieta sukcesu potrafi planować i rozdzielać zadania tak by mieć jak najwięcej czasu dla siebie. Postaraj się aby weekend był tylko dla Ciebie, Twojego związku lub rodziny. Owszem nie zawsze da, ale przez nieustanną pracę Twoje relacje z bliskimi są narażone na kryzys. Kobieta sukcesu to nie tylko osoba świetnie zarabiająca i będąca na najwyższym szczeblu kariery. To przede wszystkim kobieta, która jest siebie świadoma, zna swój potencjał, żyje w zgodzie ze swoimi przekonaniami, wartościami i emocjami. Dzięki temu ma siłę do działania i wie co dokładnie chce osiągnąć. Nie zatraca jednak swojej kobiecości by stać się bezduszną karierowiczką w garniturze. Kariera zawodowa nie jest już dawno domeną mężczyzn więc zbędne jest kreowanie się właśnie na nich. Umiejętnie pokazana kobiecość połączona z profesjonalizmem i poczuciem własnej wartości to najlepszy przepis na sukces.

Więcej o: