Metryka, samopoczucie, wygląd: ile naprawdę masz lat?

Ile lat ma twoje ciało? Na ile lat się czujesz, a na ile wyglądasz? Aby zachować ciało i umysł w świetnej formie nie wystarczy krem na zmarszczki. Co zrobić, aby cieszyć się niezłą formą jak najdłużej?
Krok pierwszy: mózg

Mózg dojrzałość osiąga w wieku 16 lat, a proces starzenia się tego ważnego dla nas organu rozpoczyna się już w wieku 20 lat. Przyczyny starzenia się mózgu to m.in.: niezdrowy tryb życia, krótki sen. Aby mózg był sprawny przez długie lata już od młodości trzeba nie tylko dbać o zdrową dietę i stronić od używek, ale również trenować umysł. Gary Small, autora książki "Biblia Umysłu" przekonuje, że najlepszą gimnastyką dla mózgu jest rozwiązywanie krzyżówek, czytanie, nauka języków obcych, układanie puzzli. Chcąc zachować sprawny umysł warto zadbać o dietę niskotłuszczową, polubić żywność bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3 (ryby, orzechy) i stronić od alkoholu. Regularna gimnastyka, codzienne spacery i dotlenianie mózgu sprawią, że na starość będziesz cieszyć się dobrą pamięcią i błyskotliwością.

Krok drugi: skóra dłoni

Skóra z wiekiem traci elastyczność. Ta na dłoniach niestety najszybciej. Jest cienka, często eksponowana na szkodliwe działanie promieni słonecznych. Utrata kolagenu prowadzi do starzenia się skóry. Jeśli chcesz, aby skóra na twoich dłoniach nie zdradzała twojego wieku przede wszystkim unikaj słońca, rzuć palenie, pij dużo wody, sprzątaj w rękawiczkach. Skórze dłoni nie służy kontakt z wodą, mydłem i płynami do mycia naczyń. Po 30-tym roku życia pielęgnacja dłoni ograniczona tylko do stosowania kremu może okazać się niewystarczająca. Warto znaleźć czas na to, aby od czasu do czasu, zadbać o dłonie. Pielęgnację należy rozpocząć od dwuminutowego złuszczania naskórka. Można do tego użyć peelingu ziarnistego. W zgrubiałe skórki wokół paznokci dobrze jest wmasowywać krem zawierający mocznik, który wyraźnie zmiękcza stwardnienia. W drogeriach kupisz odżywcze maseczki do dłoni. Można także na kilka minut zanurzyć dłonie w ciepłej oliwie z dodatkiem kilku kropli witamin A+E, a następnie w parafinie (kupuje się ją w aptekach) rozpuszczonej w naczyniu wstawionym do gorącej wody. Zastygając, parafina utworzy na dłoniach elastyczne "rękawiczki", które wzmocnią działanie oliwy i witamin, a także ujędrnią skórę.

Krok trzeci: mięśnie

Wykonaj proste ćwiczenie. Stań na jednej nodze, drugą zegnij tak, aby piętą dotykać pośladków. Zamknij oczy, ręce połóż na biodrach. Spróbuj jak najdłużej utrzymać równowagę. Jeśli udało ci się wytrzymać w pozycji dłużej niż minutę, odejmij sobie cztery lata. Jeśli wytrzymałaś 30 sekund, odejmij dwa. Jeśli po kilku sekundach straciłaś równowagę, do swojego wieku dodaj trzy lata. Im jesteśmy starsi tym słabsze mięśnie nóg. Z wiekiem tracimy też umiejętność trzymania równowagi bez podtrzymywania się. Chcąc temu zapobiec warto - już od młodości - wykonywać ćwiczenia na poprawę i utrzymanie równowagi. Zadaniem ćwiczeń koordynujących jest polepszenie automatycznych reakcji organizmu, które odpowiedzialne są za utrzymywanie równowagi oraz uzyskanie poprawy płynności i koordynacji ruchów. Podczas wykonywania tego typu ćwiczeń wystawiona zostanie na próbę zdolność ciała do utrzymania równowagi. Nie zdziw się, jeżeli podczas ćwiczeń odczujesz napięcie mięśni, zaangażowanych przy utrzymywaniu pozycji pionowej.

Krok czwarty: zęby i dziąsła

Starzenie się dziąseł i zębów przejawia się na wiele sposobów. To cofanie się dziąseł, erozja szkliwa. Szkliwo zębowe i tkanka dziąsła podlegają upływowi czasu, przy stopniowym osłabieniu ich struktury i funkcjonalności. Recesja dziąseł jest zjawiskiem postępującym przez lata. Podrażnienie dziąseł i nadwrażliwość zębów to najczęstsze problemy z którymi borykają się dorośli. Regularne wizyty u dentysty, odpowiednia higiena jamy ustnej, używanie odpowiednich past i nici dentystycznych może nieco spowolnić proces starzenia się dziąseł i zębów.

Krok piąty: obwód pasa

Oblicz wskaźnik WHR (Waist/Hip Ratio), który jest stosunkiem obwodu talii do bioder. To test pomagający określić budowę ciała i ewentualną otyłość. Zmierz miejsce w którym biodra są najszersze, następnie zmierz obwód talii. Podziel obwód talii przez obwód bioder. Jeśli twój wynik wynosi mnie niż 0,7 możesz sobie pogratulować. To świadczy, że twoja sylwetka nie wygląda na tyle lat ile masz. Jeśli twój wskaźnik WHR wynosi więcej niż 0,85 dodaj do swojego wieku rok. Jeśli wskaźnik WHR wynosi więcej niż jeden, do swojego realnego wieku dodaj pięć lat. Jeśli obwód talii zbliża się do obwodu bioder wówczas nie tylko cierpisz na otyłość, ale zagrożone jest twoje serce. Otyłość typu jabłko, zwana również otyłością androidalną cechuje się nagromadzeniem tkanki tłuszczowej wewnątrz jamy brzusznej. W tego typu otyłości istnieje bardzo duże ryzyko wystąpienia niektórych chorób m.in. niedokrwiennej choroby serca, cukrzycy typu II, nadciśnienia, miażdżycy. Aby nie dopuścić do otyłości brzusznej warto zadbać o zdrową dietę i regularną gimnastykę. Jeśli twój wynik nie jest zadawalający być może warto odwiedzić dietetyka w celu ustalenia odpowiedniej diety odchudzającej?

Więcej o: