Poskromienie apetytu

Dbasz o linię, zależy ci na tym, aby nie przytyć, a tymczasem apetyt dopisuje ci jak nigdy? Wybieraj posiłki, które mają mniej kalorii niż czekoladki i ciastka, ale dają podobne poczucie błogości i najedzenia. Na naszej liście inteligentne jedzenie i odchudzające przyprawy.
Jabłka

To owoc zawierający nie tylko dużo wody, ale też błonnik powodujący uczucie sytości. Podczas trawienia jabłek wytwarza się hormon GLP-1. To jeden z hormonów przewodu pokarmowego regulujący łaknienie. Jego działanie polega na tym, że wysyła do mózgu sygnał zaspokojenia głodu. Jabłka najlepiej jeść 15 minut przed obiadem. Dzięki temu poczujesz sytość i podczas posiłku zjesz o 15 proc. kalorii mniej.

Ostre papryczki chili

Potrawy przyprawiane ostrą, czerwoną papryczką to sprawdzony sposób na poskromienie apetytu i dodanie sobie energii. Papryczka chili zawiera kapsaicyna. To substancja odpowiedzialna za pikantny smak. Związek ten sam w sobie jest toksyczny dla organizmu, jednak spożywanie jego naturalnych źródeł, czyli m.in. papryczek chilli, jest bezpieczne. Podczas jedzenia ostro przyprawionych potraw mózg stymuluje organizm do wytworzenia większej dawki adrenaliny, co powoduje, że serce przyspiesza swoją pracę, a kalorie są zdecydowanie szybciej spalane. Ważne aby papryczka chili dodawana do potraw była świeża.

Proteiny

Proteiny w porównaniu z węglowodanami i tłuszczem zapewniają największe poczucie sytości. Stąd tak duża popularność diety Dukana. Dieta ta jest skomponowana głównie z proteinowych posiłków. Dania wysokoproteinowe to dobra metoda na zaspokojenie głodu. Dzięki nim wydziela się w jelitach zmniejszający głód hormon PYY. Pokarmy z dużą zawartością białka lepiej niż inne produkty podnoszą stężenie tego hormonu. Według brytyjskich badań układając program odchudzający dla pacjentów z otyłością należy przede wszystkim uwzględnić ich poziom stężenia PYY. Tym bardziej, że w przeciwieństwie do osób z normalną wagą, organizm osoby przy kości, potrzebuje dwa razy więcej kalorii, aby hormon PYY zaczął wysyłać sygnały sytości. Zwiększona zawartość białka w diecie wspomaga produkcję PYY i dzięki temu uczucie sytości przychodzi szybciej.

Zielona herbata

Zielona herbata poprawia metabolizm. To z kolei przyczynia się do utraty wagi lub do utrzymania jej w granicach normy. Koncentracja polifenoli w herbacie, zwłaszcza katechin, poprawia termogenezę, a tym samym tempo w jakim ciało spala kalorie. Podniesiony w ten sposób metabolizm pomaga w odchudzaniu i utracie zbędnych kilogramów. Można dodać do diety suplementy z zielonej herbaty lub pić ją do woli. Pijąc dziennie od trzech do sześciu filiżanek zielonej herbaty aż o 40 proc. przyspieszamy spalanie tłuszczów.

Cytrusy

Składniki zawarte w grejpfrutach i cytrynach przyspieszają przemianę materii, regulują trawienie i poziom cholesterolu we krwi. Zapobiegają utlenianiu się złej frakcji cholesterolu (LDL). Pektyny zawarte np. w cytrynach pobudzają czynności jelit oraz przeciwdziałają wchłanianiu toksyn, zalegających w jelitach. Cytrusy doskonale nadają się do diet oczyszczających i jednodniowych diet sokowych.



Czosnek

Związki czynne znajdujące się w czosnku działają bakteriobójczo, niszczą pierwotniaki i grzyby. Ale to nie jedyne zalety czosnku. Przyprawa ta zwiększa wydzielanie żółci i soku żołądkowego poprawiając w ten sposób trawienie, równocześnie regulując przemianę materii. Czosnek obniża poziom cholesterolu we krwi (poprzez wspomaganie metabolizmu tłuszczów) oraz ma korzystny wpływ na proporcje pomiędzy cholesterolem HDL a LDL.

Cynamon

To przede wszystkim doskonałe źródło manganu, błonnika, żelaza i wapnia. Pół łyżeczki cynamonu dziennie może obniżać poziom złego cholesterolu LDL. Niektóre badania sugerują, że cynamon może mieć wpływ na regulację poziomu cukru we krwi, co ma szczególne znaczenie dla osób chorych na cukrzyce. Ta aromatyczna przyprawa zawiera substancje, które korzystnie wpływają na uwrażliwienie tkanek na insulinę. Tym samym cynamon wspomaga regulowanie gospodarki węglowodanowej w organizmie oraz przyczynia się do przyspieszenia procesów spalania tkanki tłuszczowej. Cynamonem można przyprawiać słodkie potrawy, a także sałatki.

Korzeń imbiru

Warto dodawać tę przyprawę do posiłków bo ma właściwości odchudzające. Imbir przyspiesza tempo spalania tłuszczy i węglowodanów. Korzeń imbiru jest częstym składnikiem preparatów odchudzających.

Checsz schudnąć, ale cały dzień spędzasz za biurkiem? Pomogą ci nasi dietetycy. Sprawdź!



Więcej o: