Jedz węglowodany i pozbądź się tłuszczu - prawda czy fałsz?

11.09.2012 14:00

Fot. Shutterstock

Kontrowersyjne okazało się stwierdzenie zamieszczone w poprzednim artykule, jakoby "tłuszcz spalał się dzięki obecności węglowodanów" w organizmie. W opinii jednego z czytelników: "są 2 sposoby na spalanie tłuszczu: ograniczenie podaży węglowodanów albo wypalenie ich przez wysiłek fizyczny większy niż przyjmowana dawka kalorii. Dzienna dawka węglowodanów konieczna człowiekowi do przeżycia to 0g". Czy tak jest w istocie?
Spal tłuszcz w ogniu węglowodanów

W organizmie każdego człowieka zachodzą skomplikowane reakcje biochemiczne. W trakcie trawienia pokarmu powstają m.in.: glukoza, kwasy tłuszczowe oraz aminokwasy. My zajmiemy się tylko glukozą i kwasami tłuszczowymi.

Aby mogły one zostać zamienione przez organizm na energię wchodzą w tzw. cykl Krebsa. Najogólniej mówiąc jest to końcowy proces utleniania/spalania przetworzonego pokarmu (np.: glukozy, tłuszczu). Wyobraźmy sobie, że cykl Krebsa to ułożone puzzle, które bez wszystkich elementów nie utworzą pełnego obrazu układanki.

Aby rozpocząć układankę potrzebne są dwa, najważniejsze elementy puzzli. Jeden z nich, to Acetylo-CoA, a drugi to szczawiooctan. Ten pierwszy powstaje w procesie przekształcania cukru (glukozy), ale też i w procesie przekształcania tłuszczu (kwasów tłuszczowych). Drugi element układanki (szczawiooctan) może powstać dwoma drogami: pierwsza to ze wspomnianego już procesu przekształcania cukru (glukoza przechodzi w pirogronian, potem w szczawiooctan), a druga to odnawianie się go w trakcie zachodzącego cyklu Krebsa.

Zatem przy całkowitym braku węglowodanów spalanie tłuszczu tą drogą będzie utrudnione.

Gdy tłuszcz staje się paliwem

Przy niedostatecznej ilość węglowodanów, a dużej ilości tłuszczu gdy staje się on głównym źródłem energii, alternatywnym produktem spalania tłuszczu stają się ciała ketonowe. Mogą one występować we krwi u ludzi zdrowych odżywiających się zbilansowaną dietą. Jednak gdy ich stężenie przekracza 0,2 mmol/l wówczas ich obecność staje się nieprzyjemna dla człowieka. Kiedy dochodzi do zakwaszenia organizmu: pogarsza się samopoczucie, boli głowa, pogarsza się stan skóry, bolą mięśnie stawy, spada odporność. W przypadku długotrwałej kwasicy Może dochodzić do omdleń, dny moczanowej, chorób reumatoidalnych itp.

Zwiększona produkcja ciał ketonowych może mieć miejsce w przypadku:

Diet niskowęglowodanowych

Diet wysokotłuszczowych

Głodówek

Wysiłku wytrzymałościowego

Cukrzycy

Aby tłuszcz spalał się bezpośrednio bez tworzenia się ciał ketonowych potrzebna jest obecność glukozy (węglowodanów). Oczywiście w kontrolowanych ilościach. Nadmiar każdego ze składników pokarmowych będzie wpływał na nieprawidłową pracę organizmu, a także sprzyjał przybieraniu na wadze.

"Dzienna dawka węglowodanów konieczna człowiekowi do przeżycia to 0g"

W obliczu powyższych argumentów nie mogę zgodzić się z zacytowanym stwierdzeniem naszego czytelnika. Zgadzam się natomiast z faktem, że aby tracić na wadze należy przede wszystkim:

ograniczyć ilość spożywanych cukrów prostych (np.; cukier, słodycze, ciastka, napoje typu cola), co nie oznacza całkowitej rezygnacji z węglowodanów (pozostawiamy węglowodany złożone)

zwiększyć swoje wydatki energetyczne, a tym samym spożywać nieco mniej kalorii, niż wydatkujemy.



Myślę, że "umiar" jest właściwym określeniem jeśli chodzi o prawidłowe odżywianie. Nie popadajmy w skrajności, wtedy organizm będzie na pewno cieszył się długim zdrowiem.

Karolina Łąkowska - dietetyk, szef działu dietetyków w serwisie Vitalia.pl. Od kilku lat zajmuje się problematyką otyłości, a także edukacją w zakresie prawidłowego odżywiania. Autorka i współautorka tekstów do portali internetowych, a także prasy.

Chcesz zamówić dietę? Skorzystaj z oferty

Zobacz najnowsze wideo

Komentarze (6)
Jedz węglowodany i pozbądź się tłuszczu - prawda czy fałsz?
Zaloguj się
  • Gość: fasa

    Oceniono 1 raz 1

    No dobrze - 0 g weglowodanow to za mało. W takim razie jaka jest ta "dzienna dawka węglowodanów konieczna człowiekowi do przeżycia"?

  • Gość: mac

    0

    10 kg w 5 tyg. z 90 do 80kg
    60g.platki owsiane,40g białka, łyzeczka kakao 4 słodziki- mixer
    2 kromki ciemnego pieczywa,4 plasterki wedliny, warzywa
    50g ciemnego ryzu, 100g. piersi z kur. warzywa
    siłownia- program 3 dniowy, weglowodany po50g, bieżnia 30-50min
    50g ciemnego makaronu, 100g. piersi z kur. warzywa
    poł kostki twarogu chudego, 3 całe jajka, 50g. białka
    powodzenia

  • memhos

    0

    -12kg w 15tyg. Węgli <30;50>g. - z błonnika i warzyw.
    Bieg, siłownia, interwały; białka 2g na 1kg masy; reszta tłuszcz do wyrównania potencjału kalorycznego -200kcl

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane