Kalejdoskop warzyw i owoców - co jeść zimą i jesienią, aby zachować szczupłą sylwetkę i wysoką odporność?

08.10.2013 16:12
fot. shutterstock

fot. shutterstock (Fot. fot. shutterstock)

Jesienią i zimą nie mamy dostępu do tylu zdrowych produktów co wiosną i latem. Owoce i warzywa sprowadzane są z daleka i nie smakują tak dobrze jak w ciągu cieplejszych pór roku. Co więc możemy jeść?
Kiedy zaczyna robić się zimno mamy coraz większą ochotę skończyć ze zdrową dietą i zjeść coś niezdrowego, obfitującego w cukry i tłuszcze. Dodajmy do tego mniejszą aktywność fizyczną i nie tylko dodatkowe centymetry same pojawiają się za pasem, ale i może dopiec nam zmniejszona odporność.

Nadchodzące miesiące przyniosą ze sobą zimno, chandrę i codzienną ochotę na zjedzenie czegoś "zakazanego". Aby zminimalizować negatywne skutki chłodnych dni, musimy się odpowiednio przygotować. Posiadając wiedzę tej zimy nie pozwolimy sobie na przybranie na wadze i ciąganie nosem!



Po pierwsze fermentowane produkty

Zaprzyjaźnijmy się z produktami mlecznymi fermentowanymi, a więc kefirami, jogurtami i maślankami. Zawierają bakterie probiotyczne, które wzmacniają florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo i antybakteryjnie. Najlepiej wybierajmy te o smaku naturalnym bo mają najmniej cukru. Zawsze możemy dodać do nich trochę mrożonych owoców jeśli bardzo przeszkadza nam ich kwaskowy smak.

Dodatkowo przekonajmy się do produktów kiszonych. Należy pamiętać, aby wybierać produkty KISZONE, NIE KWASZONE. Produkty oznaczone jako kwaszone są zakwaszane sztucznie, a kiszone dłużej leżakują, nabierając dobroczynnych właściwości. Kiszone warzywa mają mnóstwo witaminy B, C (dużo więcej niż ich naturalna wersja), są niskokaloryczne (podczas kiszenia spada poziom cukru) oraz odbudowują florę jelitową, a więc zalecane są osobom po antybiotykoterapii.

Po drugie nie zapomnij o orzechach

Nie zapomnij o orzechach. Jesień i zima nie spowoduje, że zabraknie ich w sklepach, a nawet ich ceny spadną. Dodawaj je do porannej owsianki lub zjedz garstkę jako przekąskę. Mają w sobie witaminę E, która działa przeciwutleniająco i cynk, który wzmacnia odporność.

Po trzecie zapoznaj się z kalendarzem warzyw i owoców sezonowych

Są to produkty, które będą łatwo dostępne w naszym kraju, nie wydamy na nie majątku i co najważniejsze będą miały wspaniały smak.

OWOCE:

Jabłka - na nie sezon zaczyna się w połowie września i trwa aż do końca marca. Od października z każdym tygodniem będzie pojawiało się coraz więcej odmian jabłek w sklepach i na straganach. Nie powstrzymujcie się od schrupania smakowitego, czerwonego jabłka, ale koniecznie zwróćcie uwagę na etykietę bo możecie spotkać się ze sprowadzanymi owocami aż z Ameryki Południowej...a to byłaby wielka szkoda.

Gruszki - sezon na gruszki trwa trochę krócej niż na jabłka. Najsmaczniejsze owoce spotkamy od października do grudnia.

Banany - mimo, że banany sprowadzane są do nas z daleka i dostępne cały rok, ich najatrakcyjniejsze odmiany, te o najlepszym smaku i najniższej cenie, dostępne są od początku października do końca lutego. Zaskoczeni?

Cytryna - bez niej nie wyobrażamy sobie gorącej herbaty po powrocie z chłodnego spaceru. Sezon na cytryny tak samo jak przypadku bananów to okres między październikiem, a lutym.

Kiwi - najsłodsze kiwi zjemy dopiero na Mikołajki. Właśnie w grudniu te owoce będą najtańsze i najsmaczniejsze.

Mandarynki, pomarańcze i grejpfruty - święta kojarzą nam się z cytrusowym zapachem mandarynek i pomarańczy. Nie bez powodu. Sezon na nie trwa około czterech miesięcy, rozpoczyna się w listopadzie i trwa tylko do lutego. Dlatego nie możecie odmówić sobie tych pełnych witaminy C, dietetycznych i przepysznych owoców w tym okresie.

Mango, pomelo i ananas - nikt nie powiedział, że w ciągu zimy nie możemy poczuć się choćby na chwilę jak na plaży w tropikach. Sezon na mango, pomelo i ananasa rozpoczyna się w listopadzie i trwa do lutego, a nawet czasami do marca. Zmiksuj mango, dodaj trochę miodu i mleka, a na pewno powróci do ciebie magia wakacyjnego słońca.



WARZYWA

Szpinak - połowa października już prawie za nami i zaczynamy zauważać pojawiającą się w sklepach zimową odmianę szpinaku. Do marca nie powinien zginąć ze sklepowych półek.

Włoszczyzna - a więc seler, por, pietruszka i marchewka. Sezon na nie uznajemy za oficjalnie rozpoczęty! Szykujcie blender i książkę z przepisami na zupy bo właśnie one rozgrzeją was w jesienno - zimowe dni.

Brokuły i kalafior - w ich wypadku musimy się pospieszyć. Tylko do grudnia panuje na nie sezon. Możecie je dodawać praktycznie do wszystkiego: do sałatek, zastąpić nimi ziemniaki oraz zrobić zupy - kremy. Mnóstwo witamin i mikroelementów!

Brukselka - nie wszyscy ją lubią, a w sumie nie wiadomo dlaczego. Spróbujcie obgotować ją i podać rodzinie zamiast ziemniaków. Aby było dietetycznie nie oblewajcie jej tłustą tartą bułką w maśle.

Buraki - są często niedocenianym warzywem. Mają mnóstwo kwasu foliowego, żelaza, potasu, wapnia i magnezu. Sok z buraków zapobiega anemii, ma silne działanie antynowotworowe i neutralizuje rozwój wolnych rodników. Aby jak najwięcej skorzystać z dobroczynności buraków nie gotujcie ich, a upieczcie i dopiero na koniec obierzcie ze skórki. Okres na nie trwa do końca roku. Korzystaj póki można bo naprawdę warto.

Dynia - dynia jest coraz bardziej popularna w naszym kraju. Robimy z niej zupy, wekujemy, a nawet idąc za Amerykanami pieczemy placki z dyni. Sezon na nią trwa od września do marca. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji jej spróbować wybierzcie wszystko ze środka, użyjcie tego do potraw, a z główki zróbcie Halloweenową ozdobę. Mnóstwo smaku i zabawy w jednym.

Kapusta - ciężko się ją kroi, ale jest tania i wystarcza na długo. Jeśli lubicie możecie ją ukisić, a następnie zawekować. Spróbujcie ukisić całą główkę, a następnie z liści i mielonego mięsa zrobić gołąbki. To galicyjski przepis - palce lizać!

Patison, cykoria i fenkuł - są jeszcze dość egzotycznymi warzywami w naszym kraju, ale wraz z każdym następnym sezonem cieszą się coraz większą popularnością. W internecie znajdziecie mnóstwo przepisów, do których można dodać każde z warzyw. Osobiście polecam podpieczonego lub podsmażonego patisona i zjedzenie go z bułką tartą.



Stosując się do zasad zbilansowanej diety oraz wiedząc, które owoce i warzywa kupować w danym okresie, bez problemu powinniśmy poradzić sobie z trudnym (w diecie i nie tylko) okresem jesienno - zimowym. W momentach największej słabości otwórzcie album z wakacji, a zdjęcia w stroju kąpielowym spowodują, że w sekundę schowacie ciastka głęboko do szafki.

Pytamy tylko o owoce i warzywa. Ale nie jest tak łatwo, jak się spodziewasz. Co nie pasuje?
1/11Coś na rozgrzewkę. Czego nie znajdziemy we włoszczyźnie - sprzedawanym zestawie warzyw?

Zobacz najnowsze wideo

Komentarze (7)
Kalejdoskop warzyw i owoców - co jeść zimą i jesienią, aby zachować szczupłą sylwetkę i wysoką odporność?
Zaloguj się
  • Dariusz Irad

    Oceniono 4 razy 2

    zapomnieli napisac aby nie jeść słodyczy, chipsów, coli i tym podobnych świństw ...ale jakby nikt tego nie kupował to co robili by ci którzy to produkuj??? trzeba powiedzieć prosto producenci przetworzonej i konserwowanej zywności to mordercy ....trują ludzi dla zysku

  • Anna Groniec

    Oceniono 1 raz 1

    bardzo fajny artykuł :) a wg mnie nie ma najlepszej rady na utrzymanie sylwetki i dobrego samopoczucia jak ograniczenie cukru i ogólnie kontrola tego co jemy i pijemy jednocześnie ćwicząc regularnie lecz wszystko z głową. Ja musiałam zmienić kilka złych nawyków żywieniowych jak np. to, że nie jadłam śniadania, a do pracy zabierałam tradycyjne obiadki, a teraz bez śniadania nie wyobrażam sobie dnia, a do pracy zabieram sałatki składające się z warzyw, niekiedy i mięsa choć nie jestem zwolennikiem, a wszystko doprawione sosem bądź oliwą z oliwek, a jeśli sos to polecam marki develey o smaku ziołowym

  • whiteape

    0

    Ja polecam dietę owocowo- warzywną ( pani dr Ewa Dąbrowska, dr Sławomir Spandoeck ) A ja polecam wszystkim Juice Plus. Jest to coś najlepszego poza soczystymi warzywami i owocami zdjętymi z krzaczka. Kto ma w dzisiejszym świecie czas na przygotowanie 5 porcji co dzień warzyw i owoców. A tu mamy 9 różnych warzyw i 9 różnych owoców gotowe. Robi to firma ze Szwajcarii. Jest to do dostania w 30 krajach na świecie i od kilku lat w Polsce. Ma w sobie tysiące wtórnych substancji roślinnych np. antyutleniacze Liczne badania na uniwersytetach w USA, Anglii, Australii Biodostępność- Układ odpornościowy i stany zapalne - Stres oksydacyjny i ochrona komórek- Ukrwienie- Zdrowe zęby- Ciąża- Zdrowie skóry- Badania z udziałem dzieci i młodzieży REWELACJA Zainteresowanych zapraszam po informacje. whiteape@interia,pl
    www.youtube.com/watch?v=PS89EDUc3xM

  • kamillos87

    Oceniono 2 razy 0

    jeść mało i ćwiczyć! Zimą rowerek stacjonarny i nie ma wymówek :) Zapraszam na www.sklep-fitness.pl/ do zakupów i do dzieła!

  • Dariusz Irad

    Oceniono 4 razy 0

    zapomnieli napisać że warzywa się ciężko strawne i należy je gotować a owoc w naszym klimacie powinniśmy jeść mało i to także gotowane lub suszone. Inaczej nie schudniemy tylko przeciwnie....

  • Marcin Mędrych

    Oceniono 1 raz -1

    Bardzo fajne przepisy. Tutaj z kolei można znaleźć całą rozpiskę diety i treningu dla chcących zrzucić trochę boczków :) spalanie-kalorii.blogspot.com/2013/12/odchudzanie-i-spalanie-kalorii-rozpiska.html

  • nowy99

    Oceniono 2 razy -2

    Kiedy wreszcie skończy się mamienie ludzi krwiotwórczymi właściwościami buraka czerwonego???
    Burak żelaza ma niewiele, wręcz jego znikoma ilość nie ma żadnego znaczenia w zapobieganiu anemii.
    Każdy lekarz to potwierdzi.

    Na anemię tylko żelazo hemowe, które jest w czerwonym mięsie, jajkach. W roślinach jest żelazo niehemowe, prawie wcale nieprzyswajane przez nasz organizm.

    Buraki owszem przeciwrakowe, brokuł podobnie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane