Jak powinna wyglądać rozmowa? Obalamy stereotypy! [FRAGMENTY KSIĄŻKI]

Ola Długołęcka
26.09.2013 , aktualizacja: 26.09.2013 10:47
A A A Drukuj
Po co rozmawiamy i dlaczego często osiągamy skutek odwrotny od zamierzonego? Przedstawiamy dziewięć najbardziej popularnych przekonań, na temat tego, jak powinna wyglądać rozmowa. A ze wszystkimi polemizuje Lucyna Wieczorek, autorka książki "Nie mów przepraszam, nie mów kocham".

Fot. Lisbokt/Flickr.com

Słowo dziękuję pasuje do wielu okoliczności towarzyskich - uważa Lucyna Wieczorek*. - Wydaje się bezpieczne i grzeczne, przy czym dość często nic nie znaczy. Nie wyraża tego, co najważniejsze - wdzięczności.

Jeśli dziękuję ma wyrażać wdzięczność, potrzebujesz jej doświadczać w chwili, kiedy to mówisz. Wtedy jesteś szczera/y. Wtedy to dziękuję jest prawdziwym wyrazem wdzięczności za to, co zrobiła dla ciebie druga osoba. I wyrażasz to całym swoim ciałem. Taki komunikat jest spójny i budzi zaufanie u odbiorcy. Ludzie empatyczni mają zdolność odczytywania emocji rozmówcy w mgnieniu oka.

Jak się czuje osoba, której mówisz  dziękuję, kiedy jednocześni widzi, odczuwa, że robisz to z jakiegoś rodzaju wewnętrznego przymusu? Czasem dziękuję jest zwykłym zwrotem grzecznościowym, na przykład wtedy, kiedy mówisz je odbierając resztę w kasie, czy kiedy kelner podaje Ci zupę. Od takiej sytuacji nie oczekuję niczego więcej.

*Lucyna Wieczorek - Rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne trenerka umiejętności psychospołecznych i interpersonalnych. Konsultant biznesowy, specjalizuje się w tworzeniu projektów szkoleniowych, poprawiających jakość komunikacji w zespołach i organizacjach. Absolwentka Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie.

Założycielka Dojrzewalni Róż oraz Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii. Tworzy, prowadzi i konsultuje liczne projekty szkoleniowe związane z rozwojem osób, w ich życiu prywatnym, w organizacjach biznesowych i społecznych.

 

Rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, trenerka umiejętności psychospołecznych i interpersonalnych. Konsultant biznesowy, specjalizuje się w tworzeniu projektów szkoleniowych, poprawiających jakość komunikacji w zespołach i organizacjach. Absolwentka Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie.
Założycielka Dojrzewalni Róż oraz Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii. Tworzy, prowadzi i konsultuje liczne projekty szkoleniowe związane z rozwojem osób, w ich życiu prywatnym, w organizacjach biznesowych i społecznych.Lucyna Rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, trenerka umiejętności psychospołecznych i interpersonalnych. Konsultant biznesowy, specjalizuje się w tworzeniu projektów szkoleniowych, poprawiających jakość komunikacji w zespołach i organizacjach. Absolwentka Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie.Założycielka Dojrzewalni Róż oraz Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii. Tworzy, prowadzi i konsultuje liczne projekty szkoleniowe związane z rozwojem osób, w ich życiu prywatnym, w organizacjach biznesowych i społecznych.

 

Wszystkie fragmenty pochodzą z książki Lucyny Wieczorek, "Nie mów przepraszam, nie mów kochaj" wydanej przez wydawnictwo Czarna Owca. Fot. Materiały prasowe.

  • 10
  • 83
Komentarze (119)
Zaloguj się
  • Gość: mewa

    Oceniono 558 razy 522

    Co za brednie. Mówienie proszę i dziękuję jest dobrze odbierane nawet, jeśli jest odruchowe. Wystarczy poczytać o badaniach socjologów w Wielkiej Brytanii, która słynie z tego, że uprzejmość jest tam odruchowa, niemal niezauważalna. A jednak jest przyjemna.

  • Gość: a

    Oceniono 498 razy 466

    niezwykły tekst, niezwykły porywający artykuł. zwaliło mnie z nóg. tym bardziej, że jeszcze ktoś wydał taką książkę :O
    chyba trzeba się nieźle nudzić, żeby to przeczytać

  • maciek_stachura

    Oceniono 271 razy 241

    "Trochę" prowadzę zajęcia z tematyki ogólnie pojętej komunikacji interpersonalnej etc. i nie wierzę w to, co czytam.

    Zawsze ostrzegam ludzi, by nie wierzyli "cudotwórcom", którzy mówią rób coś / nie rób czegoś. Kurczę - do wszystkiego trzeba podejść z mózgiem (jak się go ma), jakąś refleksją. A takie bzdety są załosne :(((

  • nick_na_forum

    Oceniono 237 razy 213

    Co to za pierdoły? Spodziewa się człowiek znaleźć coś mądrego i pomocnego, a znajduje... zestaw zachowań "jak okopać się w pracy", "atakuj albo zgiń", "nie mów o uczuciach, bo to wstyd". Ktoś nawet książkę z tego typu pierdołami wydał? Ciekawe kto to kupi...

  • Gość: GOSC

    Oceniono 165 razy 149

    słabe te teksty
    nie zachęcają do kupna książki

  • Gość: mm

    Oceniono 118 razy 74

    banalne
    ale może są ludzie dla których to będzie odkrycie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX