Jak być szczęśliwszym i działać skuteczniej od zaraz? 'Nie pytaj CO i JAK robić. Podstawą sukcesu jest KIEDY'

07.02.2017 10:22
Jak schudnąć? Co jeść? Jak ćwiczyć? Jak się wyspać? 'Co' i 'jak' to doskonałe i bardzo potrzebne pytania. Istnieje jednak jeszcze jedno, na które trzeba sobie odpowiedzieć, aby móc wprowadzić szybkie, zdecydowane, długotrwałe ulepszenia do swojego życia. To pytanie to 'kiedy'.
1 Zegar biologiczny Zegar biologiczny Rys. iStock.com

Jak być szczęśliwszym i działać skuteczniej od zaraz? "Nie pytaj CO i JAK robić. Podstawą sukcesu jest KIEDY"

Jak schudnąć? Co jeść? Jak ćwiczyć? Jak się wyspać? "Co" i "jak" to doskonałe i bardzo potrzebne pytania. Istnieje jednak jeszcze jedno, na które trzeba sobie odpowiedzieć, aby móc wprowadzić szybkie, zdecydowane, długotrwałe ulepszenia do swojego życia. To pytanie to "kiedy".

"Kiedy" to klucz do wszystkiego - pisze w książce "Potęga kiedy" dr Michael J. Breus (psycholog kliniczny, jeden z zaledwie 163 psychologów na świecie, którzy specjalizują się w zaburzeniach snu).

Michael BreusDoktor Michael J. Breus jest psychologiem klinicznym, członkiem Amerykańskiej Rady Medycyny Snu (American Board of Sleep Medicine) oraz Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu (American Academy of Sleep Medicine). Fot. Materiały prasowe

 

- To podstawa sukcesu, niezawodny sposób, by stać się szybszym, mądrzejszym, lepszym i silniejszym. Świadomość "kiedy" pozwala realizować "co" i "jak" w sposób optymalny. Jeśli nie zmienisz nic w kwestii tego, "co" robić i "jak" robić, a dokonasz tylko niewielkich poprawek co do tego, "kiedy" coś robić, staniesz się zdrowszy, szczęśliwszy i produktywniejszy... właściwie od zaraz.

"Kiedy" naprawdę jest takie proste i tak potężne. Ten precyzyjnie skonstruowany chronometr nazywamy rytmem okołodobowym lub zegarem biologicznym. Mówiąc dokładniej, jest to skupisko neuronów nazywane jądrami nadskrzyżowaniowymi, umiejscowione w podwzgórzu tuż nad przysadką mózgową.

Przedłużyliśmy dobę i przeskakujemy przez strefy czasowe

Jak pisze Breus, najbardziej destrukcyjne dla zegara biologicznego odkrycie miało miejsce 31 grudnia 1879 roku. W swoim laboratorium w Menlo Park w New Jersey Thomas Edison wynalazł żarówkę. Do dzisiaj pamiętamy jego słowa: "Uczynimy elektryczność tak tanią, że tylko bogaci będą palić świece".

W ciągu dekady noc, ze wszystkimi swoimi zaletami i celami, stała się tylko opcją. Nie musieliśmy już wstawać o świcie i zasypiać w ciemnościach. Kiedyś pracowaliśmy od świtu do zmierzchu, a ostatni posiłek jadaliśmy w półmroku. Z tym odkryciem godziny pracy i posiłków przesunęły się na później. Coraz więcej czasu zaczęliśmy spędzać we wnętrzach przy sztucznym oświetleniu, a coraz mniej na zewnątrz w słońcu.

Zaledwie 125 lat zajęło nam zniweczenie 50 tysięcy lat idealnej synchronizacji naszego zegara biologicznego. Powiedzieć, że nasza fizjologia nie ewoluuje tak szybko jak nasza technologia, to nie powiedzieć nic. W rezultacie nasze "kiedy" jest zupełnie rozregulowane.

Kiedy więc ćwiczyć, ważyć się, chodzić do toalety, dłużej spać, rozmawiać z dziećmi, kłócić się z partnerem, uprawiać seks? CZYTAJ DALEJ>>>>

Potęga KiedyCytowane fragmenty pochodzą z książki Michael Breus "Potęga kiedy" wydawnictwa Znak



 

 


2 Kiedy dzwonić do bliskich? Kiedy dzwonić do bliskich? Fot. kyota/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr.com

Kiedy dzwonić do bliskich?

Najgorsza pora, żeby zadzwonić do przyjaciela

9.00-15.00 i 18.00-21.00

Nie prowadź rozmów towarzyskich w godzinach pracy i szkoły. Jeśli musisz się z kimś skontaktować w tych godzinach, wyślij esemes. Nie dzwoń też w porze kolacji, ponieważ dana osoba może właśnie spędzać czas z rodziną lub na randce.

Najlepsza pora na telefon do rodziców i dziadków

Odpowiedź brzmi: "Zawsze". Jako ojciec i psycholog radzę dzwonić do starszych krewnych wtedy, kiedy jest to wygodne dla ciebie, a oni nie śpią. Nie martw się ich dostępnością. Skup się na częstotliwości.

Badanie z Cornell dotyczące użycia telefonów komórkowych, o którym wspomniałem powyżej, pokazuje również, że ludzie rzadziej dzwonią do rodziny wieczorami, ponieważ o tej porze wolą rozmawiać z najbliższymi przyjaciółmi.

Teoria głosi bowiem, że związki rodzinne nie są tak kruche jak przyjaźnie. Możesz dzwonić do rodziców i dziadków, kiedy tylko najdzie cię ochota, i zazwyczaj pora ta przypada na godziny dzienne. Seniorom to odpowiada. Po 65. roku życia większość z nas zaczyna wcześniej wstawać, wcześniej jeść, a także wcześnie się kłaść. W związku z tym możemy też wcześnie dzwonić do seniorów.

3 Najlepiej kłócić się rano, a jeszcze lepiej kłócić się konstruktywnie Najlepiej kłócić się rano, a jeszcze lepiej kłócić się konstruktywnie Fot. rikdom/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr.com

Kiedy rozmawiać, a kiedy się nie kłócić?

Najgorsza pora na kłótnię z partnerem

23.00. Kłótnia przed snem, gdy oboje jesteście zmęczeni i przez to nadwrażliwi nie jest dobrym pomysłem. Nawet jeśli pogodzicie się, zanim wyłączycie światło, sen natychmiast po kłótni utrwali negatywne emocje w waszych umysłach. Lepiej kłócić się konstruktywnie późnym porankiem lub wczesnym popołudniem.

Najgorsza pora na rozmowę z dzieckiem

7.00 i 17.00. O 7.00 wszyscy się spieszą. Dzieci są głodne i pobudzone przez poranny skok kortyzolu. Doświadczasz tego samego wzrostu ciśnienia, możesz też być poirytowany przez senną inercję. Oczywiście przy śniadaniu rozmawiacie o logistyce.

Dobre rady i wypytywanie przełóż na kiedy indziej. 17.00 to kolejna godzina szczytu. Dzieci są głodne i marudne, mają przed sobą pracę domową. Ty jesteś zestresowany po pracy i również masz wiele obowiązków. W tym stanie próba zainicjowania poważnej rozmowy okaże się frustrująca i bezproduktywna.

4 Kiedy najlepiej ćwiczyć? Kiedy najlepiej ćwiczyć? Fot. steven caddy/CC BY-NC 2.0/Flickr.com

Kiedy ćwiczyć?

Najgorsza pora na bieganie

Godzina 6.00. Bieganie o świcie zwiększa ryzyko kontuzji. Temperatura wewnętrzna ciała jest wtedy niska, a mięśnie i stawy są podatne na nadwerężenia i pęknięcia. Jeśli odczekasz 90 minut, temperatura wzrośnie, a ryzyko kontuzji znacząco spadnie. Ulega to zmianie w rytmie pór roku, zwłaszcza jeśli mieszkasz na obszarach suchych.

Najgorsza pora na praktykę jogi

Wschód słońca. Wiem, że joga o świcie jest popularna, ale nawet jeśli jesteś lwem, nie polecam ci jej. Twoje ciało nie jest dość rozgrzane do głębokiego rozciągania się i możesz sobie zrobić krzywdę. Na jogę o świcie zdecyduj się tylko wówczas, gdy jesteś na poziomie co najmniej średnio zaawansowanym.

Najgorsza pora na trening siłowy

6.00. Temperatura ciała jest najniższa wczesnym rankiem. Jeśli trenujesz wychłodzony, jesteś podatny na kontuzje. Krążenie krwi w mięśniach, elastyczność stawów i poziomy hormonów nie sprzyjają treningowi oporowemu i podnoszeniu ciężarów.

5 Kiedy się nie ważyć? Kiedy się nie ważyć? Fot. russell davies/CC BY-NC 2.0/Flickr.com

Kiedy się ważyć?

Najgorsza pora na pójście do toalety

1.00-5.00. Melatonina przepływa przez organizm w środku nocy, powinna więc zahamować aktywność jelitową. Jeśli musisz wstawać nad ranem, może to oznaczać problemy z trawieniem lub układem hormonalnym.

Najgorsza pora na ważenie

22.00. Twoja waga wzrośnie, jeśli masz pełny żołądek i wypiłeś kieliszek (lub dwa) wina. Nagromadzona w organizmie woda po godzinach siedzenia za biurkiem, w samochodzie i przy stole może ważyć nawet ponad kilogram na koniec dnia.

Najlepsza pora na ważenie

Wszyscy powinniśmy wchodzić na wagę z samego rana, po opróżnieniu pęcherza i przed jedzeniem. Jeśli próbujesz zrzucić parę kilo, waż się o tej samej porze codziennie, aby uzyskać precyzyjny wynik, i zapisuj dane w notesie lub aplikacji.

6 Nie odsypiaj tygodnia w weekend Nie odsypiaj tygodnia w weekend Fot. maxi walton/CC BY-NC 2.0/Flickr.com

Kiedy spać dłużej?

Najgorsza pora, żeby sobie pospać

Sobotnie i niedzielne poranki. Za każdym razem, gdy śpisz dłużej, wywołujesz chronoasynchronizm (negatywny wpływ braku synchronizacji pomiędzy twoim zegarem społecznym a zegarem biologicznym na twoje zdrowie, koncentrację i poziom energii) i upośledzasz swój metabolizm, łaknienie, zdolności poznawcze oraz poziom energii. To bardzo źle, zwłaszcza jeśli opóźnienie wynosi dwie godziny lub więcej.

Najlepsza pora, żeby sobie pospać

Czy na pewno przeczytałeś ten rozdział uważnie? Nie ma dobrej pory na to, żeby sobie dłużej pospać! Jeśli śpisz w weekendy dwie godziny dłużej niż w tygodniu, stajesz się marudny, chory i otyły. Jeśli zostaniesz w łóżku mniej niż dodatkową godzinę w weekendy, statystycznie uchroni cię to przed skutkami chronoasynchronizmu. Jeśli naprawdę musisz pospać dłużej, poświęć na to tylko dodatkowe 30-45 minut.

Komentarze (2)
Jak być szczęśliwszym i działać skuteczniej od zaraz? 'Nie pytaj CO i JAK robić. Podstawą sukcesu jest KIEDY'
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • kocurxtr

    Oceniono 5 razy 5

    troche racji w tym jest...
    jak sie wyśpię, to porannym posiłku od razu aktywniej mi się odpoczywa....

  • yattawawa

    Oceniono 1 raz 1

    Co za hasla.
    Konsolidacja pamieci?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX