Ślub za granicą? 'Może wyjść taniej niż przy typowej polskiej uroczystości z weselem'

Polacy coraz częściej decydują się na zawarcie związku małżeńskiego poza granicami kraju. Wbrew pozorom nie jest to ani trudne, ani też zbyt czasochłonne. Jak wygląda organizacja takiego ślubu za granicą od strony formalnej? Sprawdziliśmy. Udało nam się również porozmawiać z kilkoma osobami, które podzieliły się własnymi doświadczeniami związanymi z organizacją ślubu za granicą.
Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/Gina Smith

"Najlepiej zadbać o sprawdzoną osobę na miejscu"

Nasz rozmówca, Michał, swój ślub brał na Bali (Indonezja). Jako miejsce ceremonii wybrał plażę. W organizacji ślubu pomogła mu Polka, która od sześciu miesięcy mieszka na Bali i zawodowo zajmuje się urządzaniem tego typu uroczystości.

Nie musieliśmy jechać na miejsce. Trzeba było tylko wypełnić dokumenty, zrobić zdjęcia oraz wybrać w jakim obrządku ma być ślub. Dowiedzieliśmy się, że na Bali nie może być to ślub świecki. Najlepiej po prostu zadbać o sprawdzoną osobę na miejscu

- informuje Michał.

Nasz rozmówca podkreśla, że praktycznie wszystko, w tym fotografa, ekipę filmową, transport z hotelu na miejsce ceremonii, wystrój plaży itp., załatwiła właśnie organizatorka ślubu.

- Poziom trudności oceniam na 2 na 10. Wszystko mieliśmy jak na tacy. Musieliśmy tylko sami kupić sobie bilety i zarezerwować hotel na miejscu - podkreśla nasz rozmówca.

Zdaniem Michała taki ślub miał w większości same plusy. Na ceremonii był tylko on i jego żona, co pozwoliło im uniknąć stresu związanego z przygotowaniem dużej uroczystości. Nasz rozmówca podkreśla również, że ślub za granicą jest, wbrew pozorom, bardzo prosty w organizacji, również pod względem formalności, których należy dopełnić. Do tego piękne widoki i atrakcyjne ceny. Michał zdradza, że w cenie małego ślubu z przyjęciem weselnym, którą musiałby zapłacić w Polsce, miał piękną i bezstresową ceremonię połączoną z egzotycznymi wakacjami.

- Mogliśmy się skupić na sobie, a nie na zadowoleniu gości. To był dzień dla nas, a nie dla innych. Mieliśmy zero stresu, czy wszystko dobrze pójdzie, czy ceremonia się uda itd. Po powrocie rodzina mojej żony zorganizowała nam przyjęcie w ogrodzie u mojego szwagra i mieliśmy okazję razem świętować, oglądać zdjęcia i opowiadać o wrażeniach - tłumaczy Michał.

Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/Olmos Del Paso

"Przeżyliśmy tam wspaniałe chwile i wróciliśmy jako małżeństwo"

Łukasz brał ślub cywilny w Barcelonie. Termin rezerwował za pośrednictwem maila, którego wysłał do polskiego konsulatu. Nasz rozmówca gorąco poleca organizację ślubu za granicą. Jego zdaniem jest to bardzo proste.

- Aby dopełnić formalności, musieliśmy pojechać do Urzędu Stanu Cywilnego i poprosić o przesłanie dokumentów do Barcelony. Jeśli dobrze pamiętam, to właśnie na stronie urzędu znajdują się wszelkie informacje, jakich formalności trzeba dopełnić, aby wziąć ślub - informuje nasz kolejny rozmówca.

My nie jesteśmy fanami typowych polskich ślubów i wesel, na które wydaje się kilkadziesiąt tysięcy złotych. To miała być formalność i przypieczętowanie naszego długiego związku. Na naszym ślubie nie było rodziny, tylko sami znajomi. Ani rodzina, ani my nie mieliśmy z tym problemu, ale domyślam się, że dla wielu osób jest to niewyobrażalne

- dodaje Łukasz.

Nasz rozmówca przyznaje, że dla niego i narzeczonej były to bardziej wakacje w ukochanym mieście.

- Przeżyliśmy tam wspaniałe chwile i wróciliśmy jako małżeństwo - zachwala.

Zapytaliśmy Łukasza, czy widzi jakiekolwiek minusy ślubu za granicą. Wymienił trzy:

• opłata w konsulacie to 500 euro,
  • nie każdego z zaproszonych gości będzie stać na wyjazd za granicę,
  • może się pojawić problem z dotarciem na miejsce, np. odwołany lot.

- Wracając do wesela, to nie mieliśmy na miejscu za dużo pracy, ponieważ zaprosiliśmy po prostu gości na obiad, a później poszliśmy na plażę i do parku, by grać we frisbee i popijać sangrię - dodaje na koniec.

Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/IVASHstudio

"Całość bardzo prosta w organizacji"

Rzym to miasto, w którym ślub brała nasza kolejna rozmówczyni. Milena termin uroczystości również rezerwowała drogą mailową. Wszelkie niezbędne informacje znalazła na stronie ambasady Polski. Jej zdaniem (podobnie, jak w przypadku naszych pozostałych rozmówców), organizacja ślubu za granicą jest bardzo prosta.

Do konsulatu RP w Rzymie dostarczyła standardowo: skrócony akt urodzenia oraz ksero dowodów świadków. Musiała również osobiście podpisać pismo o braku przeciwwskazań do zawarcia związku małżeńskiego oraz uiścić standardową opłatę.

Milena poleca ślub za granicą przede wszystkim parom, którym zależy na kameralnej uroczystości w ciekawym miejscu.

Warto doliczyć koszt dodatkowej podroży ze złożeniem dokumentów oraz fakt, że w konsulacie płaci się jedynie gotówką. Z dobrych wiadomości - można przewozić bukiet jako bagaż podręczny

- wylicza.

Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/IVASHstudio

"Może wyjść taniej niż przy takim typowym polskim ślubie z weselem"

Tomasz, nas ostatni rozmówca, swój ślub brał w Mediolanie. Dlaczego właśnie tam?

- Bo blisko ukochanych Dolomitow, Tyrolu Południowego i jeziora Garda - tłumaczy.

Formalności, których musiał dopełnić przed ślubem, są standardowe i podobne do tych, które opisywaliśmy już wcześniej.

- Wszelkie informacje na temat zawierania małżeństw są na stronach danego konsulatu. Jak wpiszesz w Google np. "małżeństwo konsulat [właściwe miasto]", to dostaniesz w wynikach właściwy adres - radzi nasz rozmówca.

Czy warto? Totalnie! Jeśli nie chcesz wielkiego wesela dla 200 osób. Jeśli dobrze zorganizujesz hotel, wynajem samochodów itp., wyjdzie taniej niż przy takim typowym polskim ślubie z weselem

- rekomenduje Tomasz.

Nasz rozmówca dodaje również, że we Włoszech, gdzie brał ślub, spokojnie można znaleźć tzw. wedding plannerów, którzy pomogą w organizacji uroczystości.

- Szczerze mówiąc, to troszeczkę kombinowania było, ale bez przesady. Jak się umie samodzielnie organizować proste czynności w urzędach i potrafi obsługiwać wyszukiwarkę tanich lotów czy serwisy do rezerwacji pokoi hotelowych, to można dać radę - dodaje na koniec.

Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/Autorstwa Pavlo Melnyk

Zawarcie małżeństwa za granicą - formalności (dokumenty, opłaty)

Ślub za granicą odbywa się w konsulacie Polski w danym kraju. Każdy, kto chce go wziąć, musi dostarczyć zaświadczenie potwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć związek małżeński. Dokument wydaje kierownik Urzędu Stanu Cywilnego. Warto wiedzieć, że zaświadczenie to można uzyskać w dowolnym urzędzie na terenie całej Polski. Informacje o niezbędnych dokumentach znajdziemy na stronach urzędów.

Jeśli ślub odbywa się w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba starająca się o zaświadczenie może również otrzymać jego urzędowe tłumaczenie. Koszt wydania takiego dokumentu to 17 złotych.

Uwaga:

Osoba z Polski, która zamierza wziąć ślub za granicą, powinna przede wszystkim sprawdzić wymagane formalności oraz dokumenty, które obowiązują w konsulacie Polski w kraju, w którym planuje zawrzeć związek małżeński. Niezbędne informacje można zazwyczaj znaleźć na stronach internetowych konsulatów RP w danym kraju.

Opłata skarbowa za przygotowanie zaświadczenia o możliwości prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą wynosi 38 złotych. Dokument ważny jest przez sześć miesięcy od momentu wydania.

Ślub za granicą Ślub za granicą fot. Shutterstock/ANRproduction

Zawarcie małżeństwa za granicą - Mediolan (Włochy) i Paryż (Francja)

Marzy ci się iście włoski ślub w światowej stolicy mody, czyli w Mediolanie? Wbrew pozorom to nic trudnego i skomplikowanego. Na stronie Konsulatu Generalnego RP w Mediolanie znajdziesz wszelkie niezbędne informacje na ten temat. Pamiętaj, że konsul RP może udzielić ślubu wyłącznie osobom, które mają obywatelstwo polskie.

Narzeczeni, po ustaleniu daty ślubu, powinni osobiście zgłosić się do konsulatu RP na co najmniej miesiąc (31 dni) przed planowanym terminem zawarcia związku małżeńskiego. Powinni wtedy przedstawić odpowiednie dokumenty:

• polski dokument stwierdzający tożsamość (paszport lub dowód osobisty),
  • polski odpis zupełny aktu urodzenia,
  • pisemne zapewnienie wnioskodawcy o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa (złożone przed konsulem RP w Mediolanie),
  • kopie dokumentów tożsamości dwóch świadków.

Opłata za przygotowanie takiej dokumentacji związanej z zawarciem związku małżeńskiego przed konsulem RP w Mediolanie oraz zorganizowanie uroczystości wynosi 500 euro.

ślub
fot. Shutterstock/PH888

Romantyczny ślub w Paryżu z widokiem na wieżę Eiifla? Proszę bardzo. Tak samo, jak w przypadku ślubu w Mediolanie, związek małżeński przed konsulem RP w Paryżu mogą zawrzeć jedynie obywatele polscy. Warunkiem jest złożenie stosownego oświadczenia.

Warto wiedzieć, że takie ceremonie ślubne odbywają się tylko popołudniami w wybrane piątki miesiąca. Konieczne jest zatem, by wcześniej uzgodnić preferowaną datę z odpowiednim wyprzedzeniem. Można to zrobić mailowo bądź też telefonicznie.