6 powodów, dla których warto pić więcej wody

Picie wody ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania organizmu - ciało człowieka składa się z niej aż w 70%. Woda oczyszcza organizm z toksyn, pomaga w odchudzaniu, nawilża skórę. Odwodnienie prowadzi natomiast do spadku odporności, sił, uszkodzenia narządów. Nadal nie dałaś się przekonać? Zobacz 6 powodów, które skłonią Cię do tego, by pić wodę częściej!
nawilżanie skóry nawilżanie skóry Fot.Shutterstock

Nawilża skórę

Regularne picie wody to najprostszy i niezwykle skuteczny sposób, na dogłębne nawilżanie skóry od środka. Codziennie, niezależnie od nas, z naszej skóry wyparowuje około 300 centymetrów sześciennych wody. Skutkuje to jej przesuszeniem, łuszczeniem się, utratą elastyczności, a w konsekwencji szybko prowadzi do powstawania zmarszczek. Gdy nasz organizm odczuwa deficyt wody, pielęgnacja kremami nawilżającymi nie będzie skuteczna, gdyż to co widzimy na zewnątrz zależy od tego jak dbamy o skórę od środka. Dzięki codziennemu wypijaniu około 1,5 litra wody, skóra będzie odżywiona, dogłębne nawilżona, a co dla wielu najważniejsze - skóra twarzy będzie wyglądała młodziej.

Warto przeczytać: "Tajemnica wody - sekret młodości. Przełomowy program regeneracji komórkowej Twojego organizmu" >>

szybka przemiana materii szybka przemiana materii Fot.Shutterstock

Poprawia działanie metabolizmu

Gdy nasz organizm jest odwodniony metabolizm spowalnia o około 3%. Woda pomaga utrzymać prawidłowe uwodnienie komórek, a wszelkie czynności i reakcje biochemiczne zachodzą w zdecydowanie szybszym tempie. Woda niezbędna jest również dla wątroby, gdyż ta potrzebuje jej do metabolizowania tłuszczu. Łatwo więc wywnioskować, że odwodnienie hamuje proces spalania tkanki tłuszczowej.

Co ważne szczególnie dla osób będących na diecie, woda skutecznie zmniejsza apetyt. Gdy wypijemy szklankę płynu przed posiłkiem, zapobiegniemy spożyciu zbyt dużej ilości jedzenia. Warto również pić wodę między posiłkami, a unikniemy zbyt częstego podjadania, gdyż dzięki niej czujemy się nasyceni. Woda ma kluczowe znaczenie również w procesie trawienia. Rozpuszcza pokarm, wspiera enzymy trawienne oraz pomaga lepiej przyswoić składniki odżywcze.

Gdy nasz organizm jest odwodniony metabolizm spowalnia o około 3%.  Woda pomaga utrzymać prawidłowe uwodnienie komórek, a wszelkie czynności i reakcje biochemiczne zachodzą w zdecydowanie szybszym tempie. Wątroba potrzebuje wody do metabolizowania tłuszczu, z czego łatwo wywnioskować, że odwodnienie hamuje proces spalania tłuszczu.
Co ważne szczególnie dla osób na diecie, woda skutecznie zmniejsza apetyt. Gdy wypijemy szklankę płynu przed posiłkiem, zapobiegniemy spożyciu zbyt dużej ilości jedzenia. Warto również pić wodę między posiłkami, a unikniemy zbyt częstego podjadania, gdyż dzięki niej czujemy się nasyceni. Woda ma kluczowe znaczenie również w procesie trawienia. Rozpuszcza pokarm, wspiera enzymy trawienne oraz pomaga lepiej przyswoić składniki odżywcze.
Woda niweluje bóle Woda niweluje bóle Fot.Shutterstock

Zwalcza zmęczenie, bóle, zapobiega chorobom

Woda zapobiega napięciom mięśni, a co za tym idzie niweluje ich ból. Łagodzi również ból głowy, gdyż wpływa na prawidłowe uwodnienie tkanki mózgowej. Woda poradzi sobie również z dolegliwościami stawów, pleców, rozluźni skurcze. Odpowiednie nawodnienie organizmu pełni również istotną rolę w koncentracji. Woda poprawia pamięć, skupienie, dodaje chęci do pracy.

Badania pokazują, że woda może w dużym stopniu zapobiegać chorobom. Przeciwdziała powstawaniu raka pęcherza i nerek, gdyż zmniejsza toksyczność substancji zawartych w moczu. Obniża poziom złego cholesterolu, poprawia pracę serca, a ryzyku zawału minimalizuje nawet o o 41%.

Oczyszcza z toksyn

Woda pobudza proces eliminacji toksyn z organizmu. Dostarczamy je codziennie w przetworzonej żywności, używkach czy spalinach. Woda pomoże usunąć zaległe, szkodliwe substancje zalegające w naszych narządach. Dzięki jej regularnemu spożywaniu poprawia się nasze samopoczucie, rzadziej jesteśmy zmęczeni, zyskujemy dodatkowe pokłady energii. Oczyszczanie organizmu z toksyn pobudzi wypicie szklanki wody na czczo - warto, by taka czynność stała się naszym nawykiem.

Poprawia wydolność podczas ćwiczeń

Regularne picie wody ma nadrzędne znaczenie podczas wysiłku fizycznego. W trakcie treningu możemy stracić nawet 2,5 litra wody, co spowoduje znaczne obniżenie wydolności mięśni, wytrzymałości i chęci do dalszego wykonywania ćwiczeń. Szybciej poczujemy się zmęczeni, stracimy energię. W czasie treningu co 15 minut należy sięgnąć po około 100 ml wody mineralnej, a po jego zakończeniu powinniśmy wypić około 500 ml.

Na przyspieszenie jej wchłaniania istnieje prosty sposób - wystarczy dodać do wody odrobinę soku owocowego. Należy pamiętać o wyrównanym bilansie wodnym - uzupełniamy organizm taką ilością wody, jaką straciliśmy podczas wykonywania ćwiczeń.

woda, a ciąża woda, a ciąża Fot.Shutterstock

Jest niezbędna w czasie ciąży

Niedobór wody powoduje duże zmęczenie, słabą koncentrację, zawroty głowy - na te objawy szczególnie narażone są kobiety spodziewające się dziecka. Prawidłowe uzupełnianie poziomu wody dodatkowo pomoże uniknąć porannych mdłości oraz wymiotów. Woda poprawia także krążenie, tym samym zapobiega żylakom i powstawaniu popękanych naczynek, czy obrzęków stóp, na co szczególnie narażone są kobiety w ciąży.

Woda jest również bardzo ważna dla dziecka. Dostarczana przez matkę usuwa zbędne produkty przemiany materii płodu. Ponadto jest konieczna do odpowiedniego rozwoju tkanek płodu, które są bardzo wrażliwe na niedobór wody.

Więcej o:
Komentarze (2)
6 powodów, dla których warto pić więcej wody
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • shalotqa

    Oceniono 1 raz 1

    Przede wszystkim norma płynów jest kwestią indywidualną dla każdego człowieka. Dla prawidłowego działania naszych organów wewnętrznych potrzebujemy około 30 ml wody na każdy kg masy ciała dziennie, tj. 1 szklanka na 8 kg. Ktoś, kto waży 80 kg, powinien w ciągu dnia dostarczyć organizmowi 10 szklanek płynów. Oczywiście, najlepiej byłoby, gdyby była to woda, ale nasz organizm pozyskuje wodę z różnych źródeł: zup, owoców, warzyw. Zaleca się również, aby dzień rozpocząć od 2-3 szklanek wody z dodatkiem soku z cytryny. Po nocy nasze ciało ma odczyn bardziej kwaśny. Trzeba to zneutralizować, no i nawilżyć organizm.
    W każdym razie ja kieruję się zasadą 30 ml/kg od jakiegoś roku. Poza tym stosuję w ciągu dnia większe ilości witaminy C (4-5 g rozłożone na kilka dawek w ciągu dnia). i zauważyłam nie tylko to, że nie choruję, nie łapię infekcji, gdy wokoło szaleje grypa czy inne świństwo, ustąpiły problemy skórne, poprawiła się perystaltyka jelit, zgęstniały mi włosy. No i mam dobre wyniki badań.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX