Zmień nawyki i schudnij

Dieta jest dobra dla osób pilnych, sumiennych i zdyscyplinowanych. A co jeśli lubisz z przyjaciółmi jadać w restauracjach, nie potrafisz odmawiać sobie kulinarnych przyjemności, a głodzenie się i rezygnowanie z kolacji jest ostatnią rzeczą jaką chcesz dobrowolnie sobie fundować? Wówczas warto zmienić nawyki i nieco zrewolucjonizować codzienną dietę.
dieta dieta shutterstock

Pełnowartościowe posiłki

Staraj się, aby tzw. główne posiłki były bogaty w niezbędne składniki odżywcze. Jeśli np. twój obiad jest skromny i o maksymalnie obniżonej kaloryczności, wówczas poziom cukru we krwi waha się, a to powoduje napady łakomstwa podczas których sięgasz po niepotrzebne przekąski. Wprowadź do swojego dziennego menu kilka zmian. Mały batonik nie wygląda groźnie, ale jego zawartość kaloryczna już tak. Zastanów się, jakimi zdrowymi odpowiednikami możesz go zastąpić? Kiedy masz ochotę na coś słodkiego, sięgnij po zdrowie smakołyki. Spróbuj zastąpić kaloryczne batoniki warzywami i owocami. Wybieraj ciastka owsiane, biszkopty, suszone morele, śliwki, chrupki kukurydziane, gorzką czekoladę zamiast mlecznej.

Oferta Partnera - Zamów dietę i schudnij w Nowym Roku

śniadanie śniadanie shutterstock

Nie pomijaj śniadań

Niektórzy nie jedzą śniadań z nadzieją, że w ten sposób uda im się ograniczyć dzienną liczbę dostarczanych kalorii. To błędne myślenie. Dobre śniadanie dostarczy energii, która nie zostanie odłożona w postaci tkanki tłuszczowej. We wczesnych godzinach porannych, organizm wykazuje największe zapotrzebowanie na składniki energetyczne i odżywcze. Naukowcy sprawdzili, że rozpoczęcie dnia od śniadania przyspiesza działanie metabolizmu. Osoby, które omijają śniadanie, znaczenie więcej jedzą na obiad. Jak wiadomo obiady należą często do ciężkostrawnych posiłków, składających się nawet z dwóch dań. Nasz żołądek znacznie gorzej sobie z nim radzi podczas trawienia, a spożyte kalorie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.

produkty light produkty light Fot. Fotochannels

Nie sięgaj po produkty light

Lekkie przekąski to pułapka. Obniżenie zawartości tłuszczu czy cukrów ma wpływ na pogorszenie smaku, często także wiąże się ze zmianą konsystencji produktu. Lekkie produkty są mocno przetworzone, nafaszerowane konserwantami i pozbawione substancji odżywczych. Odchudzone produkty nie powinny stać się podstawą diety, bo z reguły oprócz chemii nic więcej w nich nie ma. Sprawdzaj na opakowaniu zawartość tłuszczu, kalorii i substancji odżywczych. Może się okazać, że gorzka czekolada ma podobną liczbę kalorii, co ta z dopiskiem light. Jeśli chcesz schudnąć, jedz naturalnie niskokaloryczne i niskotłuszczowe produkty, takie jak warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, chude mięso, ryby. Odtłuszczone mleczne produkty zatrzymują wchłanianie witamin A, D, E, K, mogą również powodować fermentację w jelitach i inne niestrawności. Pamiętaj, że cukier w produktach light jest zastępowany słodzikami, a to nic innego jak sztucznie wytworzona substancja słodząca np. aspartam.

dieta dieta shutterstock

Nie pij podczas posiłków

Pijąc podczas posiłku rozcieńczasz soki żołądkowe oraz zaburzasz procesy trawienne. Ten nawyk prowadzi do powstawania gazów, wzdęć i zaparć. Osoby z nadwagą nie powinny pić żadnych płynów podczas jedzenia. W trakcie "suchego" jedzenia zjemy mniej.

chipsy chipsy Fot. Shutterstock

Jak lubisz śmieciowe jedzenie to sobie je zrób!

Gdyby nie rozwój technologii nie mielibyśmy w sklepach kolorowych żelków, gum do żucia, lodów smerfowych czy chipsów. Jeśli lubisz tego typu przekąski, nie musisz z nich rezygnować, pod warunkiem, że umiesz je sobie sama zrobić w domu. Przepis na czipsy? Umyj ziemniaki, obierz, pokrój, wysusz, upraż i ulubione czipsy gotowe. Zamiast kupować gotowe prażynki czy lody zacznij je robić sama. To gwarantuje, że tego typu przekąski będziesz jadła znacznie rzadziej.

Walcz z efektem jo-jo prostymi metodami

Jeśli byłaś na ścisłej diecie odchudzającej, to niestety po jej zakończeniu nadal musisz przestrzegać pewnych reguł, aby stracone kilogramy nie powróciły. Staraj się jeść 5 posiłków dziennie w odstępach trzygodzinnych. Ograniczaj cukry proste np. słodkie napoje, słodycze, tłuszcze nasycone (pochodzenia zwierzęcego), produkty skrobiowe o małej zawartości błonnika (ziemniaki, jasne pieczywo, biały ryż). Zwiększ ilość posiłków o niskim indeksie glikemicznym: produkty zbożowe, warzywa, owoce, rośliny strączkowe. To produkty, które sycą, a glukoza w nich zawarta uwalniana jest stopniowo. Nie zapominaj, że stosowanie diet niskoenergetycznych powoduje spowolnienie przemiany materii, po diecie stopniowo i z umiarem zwiększaj energetyczność spożywanych posiłków.

Więcej o: