Diety: Różowa kuchnia, czyli jedzenie, które chroni przed rakiem

Bogate w antyoksydanty produkty powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie nie tylko w październiku. Odpowiednia dieta w znaczący sposób przyczynia się do obniżenia ryzyka wystąpienia nowotworu. Przedstawiamy listę produktów, które należy włożyć do koszyka podczas najbliższych zakupów.

Pomidory

Pomidory stanowią doskonałe źródło przeciwutleniaczy i witaminy C. Są także bogate w likopen, który występuje w większości czerwonych warzyw i owoców, ale właśnie w pomidorach znajdziemy go najwięcej. Likopen odpowiedzialny jest za ochronę organizmu przed chorobami układu krwionośnego, a przede wszystkim przed rakiem - najprawdopodobniej poprzez odbudowywanie połączeń międzykomórkowych i tym samym stymulowanie chorych komórek do autodestrukcji. Jest najlepiej rozpuszczalny w tłuszczach, dlatego pomidory dobrze jest przed jedzeniem podgrzać z odrobiną oliwy.

Możesz także spróbować pomidorów nadziewanych kaszą, która zawiera sporo błonnika. Ten natomiast umożliwia wydalanie z organizmu substancji rakotwórczych zanim przedostaną się do krwi.

U nas jesz smacznie i chudniesz nawet 5 kg miesięcznie. Zamów dietę już dziś!

Lubisz nasze artykuły? Zostań fanem i kliknij tutaj.

Truskawki

Sezon na świeże truskawki niestety się skończył, ale jeśli nawet nie udało ci się zamrozić kilku porcji, bez problemu dostaniesz je w sklepie. Choć czerwone owoce mają zwykle dużo likopenu, to truskawki wyłamują się z tego schematu. Są jednak bogate w witaminę C - zawierają jej więcej niż inne jagody. Zawierają też błonnik, przeciwutleniacze oraz kwas elagenowy. Naukowcy twierdzą, że ma on wpływ na obniżanie ryzyka wystąpienia raka piersi oraz nowotworów macicy, jelita grubego i przełyku. Znajdziecie go także w malinach, winogronach i granacie.

Wprowadzenie truskawek do diety nie powinno być problemem - większość z nas uwielbia jeść je świeże, prosto z krzaka (lub sklepowej półki), albo w postaci musu połączonego z naturalnym jogurtem. W październiku, nasze potrawy powinny jednak być szczególnie nastawione na potrawy z ?różową wstążką?, a to od razu przywiodło nam na myśl łososia.

Zawiera on dobroczynne kwasy tłuszczowe omega-3, które także pomagają zapobiegać rakowi piersi. Połącz go z truskawkową salsą z dodatkiem papryki, kolendry i dymki. W październiku w ogóle lepiej postawić na ryby niż mięso. Wybieraj więc makrelę, śledzia, tuńczyka oraz sardynki, a jeśli jesteś wegetarianką, deficyt kwasów tłuszczowych uzupełniaj olejem rzepakowym oraz siemieniem lnianym.

U nas jesz smacznie i chudniesz nawet 5 kg miesięcznie. Zamów dietę już dziś!

Lubisz nasze artykuły? Zostań fanem i kliknij tutaj.

Brzoskwnie

Dr David Byrne, z ośrodka badawczego Texas AgriLife Research, dowiódł, że ekstrakt z brzoskwiń ma pozytywny wpływ na komórki raka piersi, w tym na ich najbardziej agresywną odmianę. Zawarte w brzoskwiniowym skoku kwasy fenolowe niszczą chore komórki, przy jednoczesnym zachowaniu zdrowych, w przeciwieństwie do procesu zachodzącego w tradycyjnej chemioterapii.

Aby wykorzystać ich dobroczynny wpływ w naszej diecie, warto poddać brzoskwinie grillowaniu. Tak jak w przypadku innych owoców pestkowych, smak karmelizowanej brzoskwini jest bardziej intensywny. Owoc można, jak truskawki, podać w wytrawnej postaci - jako salsę lub stworzyć z niej wspaniały deser.

Jesienią, dostępne w sklepach brzoskwinie są najczęściej dość twarde i kwaśne, dlatego dobrze jest osłodzić je, na przykład cynamonem. Będą wspaniale smakować po kilkunastu minutach w piekarniku.

Lubisz nasze artykuły? Zostań fanem i kliknij tutaj.

Grejpfrut

Owoc doskonały. Sprawdza się w diecie odchudzającej, w upały, w wersji wytrawnej i jako sycąca przekąska. Na dodatek dostarcza organizmowi witaminy z grupy B, E i P, a także witaminę C. Bogaty jest także w karoteny, a przede wszystkim likopen, w największej ilości występujący w czerwonej i różowej odmianie. Gorzki smak zawdzięcza narynginie, która wspomaga przemianę materii i reguluje pracę jelit nadając grejpfrutowi działanie lekko przeczyszczające.Składniki odżywcze mogą zapobiec rakowi piersi, a nawet hamować tworzenie guza.

Jeśli goryczka grejpfruta ci nie odpowiada spróbuj złagodzić ją smakiem krewetek i szpinaku. Lekka sałata ze świeżych liści, cebuli dymki oraz krewetek koktajlowych skropiona sosem winegret będzie doskonałym tłem dla tego owocu.

Lubisz nasze artykuły? Zostań fanem i kliknij tutaj.

Marchew

Trudno o lepszą jesienną przystawkę niż gęsty i słodki krem z marchewki. Jest ona źródłem przeciwutleniaczy i źródłem beta-karotenu. Poza poprawą odcienia skóry, może także pomóc nam w profilaktyce raka piersi. Badania dowiodły, że częste jedzenie marchwi powoduje 20-procentowy spadek zachorowalności na raka piersi po okresie menopauzy, a aż o 50 proc. na wystąpienie innych nowotworów - szyjki macicy, pęcherza moczowego, prostaty, okrężnicy, krtani oraz przełyku.

Marchewka, choć dostarcza tak wielu substancji odżywczych, jest niskokaloryczna - 100 g zawiera ok. 30 kcal. Jednocześnie bogata jest w błonnik, dzięki czemu ułatwia trawienie, reguluje metabolizm i łagodzi niestrawność. Zawarty w niej kwas foliowy i witaminy z grupy B pozytywnie wpływają także na układ nerwowy i pomagają na dłużej zachować młody wygląd. Skóra, paznokcie i włosy są dzięki niej gładsze i silniejsze.

Zupa krem z marchwi najlepiej smakuje w połączeniu z selerem naciowym, świeżym imbirem, cebulą i odrobiną curry. Gotowe danie ozdób niewielką ilością kwaśnej śmietany lub jogurtu naturalnego. Z marchewki z powodzeniem robić można także desery. Jej smak doskonale komponuje się z jabłkami i cynamonem. W Portugalii niezwykle popularny jest na przykład marchewkowy dżem.

Lubisz nasze artykuły? Zostań fanem i kliknij tutaj.

Więcej o: