Dieta oczyszczająca - szybki sposób na utratę wagi i wstęp do zdrowej diety. Co warto wiedzieć o detoksie?

J. J. Smith - popularna amerykańska dietetyczka w swojej nowej książce 'Zielona dieta koktajlowa. Jak oczyścić organizm i schudnąć?' przedstawiła 10-dniowy program koktajlowego detoksu, który ma zapewniać szybkie efekty. Na czym polega?
zielony koktajl zielony koktajl Fot. Shutterstock

Cel detoksu - dlaczego potrzebne jest oczyszczanie?

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Dieta zaproponowana przez autorkę książki to 10-dniowy program, który polega na spożywaniu niemal tylko i wyłącznie koktajli przygotowywanych z zielonych warzyw i owoców. Taki detoks ma być dopiero wstępem do rozpoczęcia zdrowego odżywiania, a nie receptą na błyskawiczne zrzucenie kilogramów. Autorka podkreśla jednak, że podczas zaproponowanego przez nią detoksu możliwe jest pozbycie się od 4 do 7 kilogramów.

Dlaczego przed rozpoczęciem odchudzania organizm potrzebuje detoksykacji? Według J. J. Smith jest ona pierwszym krokiem do utrzymania wymarzonej wagi. - "Wiele osób ma kłopoty ze zrzuceniem nadwagi, ponieważ ich organizmy są pełne substancji toksycznych i resztek przemiany materii" - pisze autorka. Podkreśla ponadto, że detoks polega na "zaprogramowaniu" kubków smakowych w taki sposób, aby przyzwyczaić je przede wszystkim do zdrowego sposobu żywienia.

zielony koktajl zielony koktajl Fot. Shutterstock

Czy potrzebujesz detoksykacji?

Autorka książki wymienia objawy, które świadczą o przeciążeniu organizmu szkodliwymi substancjami. Są to przede wszystkim: przyrost wagi, uczucie ociężałości, ciągły brak energii, problemy jelitowe i trawienne, niestrawność, zaparcia oraz wzdęcia.

Smith wylicza ponadto jakie nawyki przyczyniają do nagromadzenia toksyn w organizmie. Są to przede wszystkim - spożywanie przetworzonej żywności, napojów kofeinowych częściej niż dwa razy dziennie, brak snu, pomijanie picia wody.

zielony koktajl, smoothie zielony koktajl, smoothie Fot. Shutterstock

Dlaczego zielone koktajle?

J.J. Smith opracowała dietę na bazie zielonych koktajli ze względu na ich właściwości odchudzające oraz zdrowotne - "Jeśli próbujecie schudnąć ucieszy was informacja, że zielone koktajle są doskonałym sposobem na utratę zbędnych kilogramów, ponieważ składają się głównie z wody i zielonych warzyw liściastych, które można jeść w dowolnych ilościach bez groźby przybierania na wadze. Zawierają także dużą ilość błonnika, który daje uczucie sytości i redukuje łaknienie".

Polecane przez autorkę warzywa to przede wszystkim: botwinka, jarmuż, kapusta, pietruszka, rukola, rzepa, szpinak oraz różnego rodzaju sałaty.

Koktajl zielony z rukwią Koktajl zielony z rukwią materiały prasowe

Program oczyszczania

Podstawą detoksu proponowanego przez autorkę jest spożywanie dziennie trzech porcji zielonych koktajli - na śniadanie, obiad i kolację, można popijać je także w ciągu całego dnia, małymi łykami. Nie oznacza to jednak, że niedozwolone jest spożywanie innych produktów - co około trzy godziny można spożywać lekką przekąskę (np. chrupiące warzywa, jajko na twardo czy porcję orzechów lub prażonych nasion). Autorka podkreśla także konieczność picia dużej ilości wody (około 2 litry dziennie) oraz herbatek oczyszczających.

Podczas stosowania diety oczyszczającej zakazane jest spożywanie mięsa, mleka i jego przetworów, dań smażonych, pieczywa, rafinowanego cukru, kawy, alkoholu oraz napojów gazowanych.

zielona dieta koktajlowa zielona dieta koktajlowa Fot. Materiały prasowe

Jak utrzymać spadek wagi?

Po zakończeniu 10-dniowego detoksu należy stopniowo wprowadzać do diety stałe posiłki (powinno trwać to około trzy dni). Bardzo ważne jest, aby nie narazić organizmu na szok nagle powracając do dużych porcji posiłków oraz spożywania niezdrowych produktów. Należy więc nadal pić przede wszystkim zielone koktajle włączając do diety sałatki, chude mięso i ryby oraz nabiał. Autorka zaleca, by po zakończeniu kuracji chociaż jeden posiłek zastępować zielonym koktajlem.

"Jeśli planujecie pozbyć się pół kilograma tygodniowo, niech wasze codzienne menu stanowią jeden zielony koktajl i dwa zdrowe wysokoproteinowe posiłki. [...] Zachęcam was także to zwiększonej dawki ruchu, nawet jeśli nie uprawiacie regularnie gimnastyki" - zaleca autorka książki.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Więcej o: