"Czy wasze ograniczone umysły tego nie ogarniają?" Urażeni widzowie o reklamie Pepco o kobiecych talentach

16.11.2017 13:58
Reklama Pepco o kobiecych talentach nie wszystkim się spodobała

Reklama Pepco o kobiecych talentach nie wszystkim się spodobała (Fot. Screen/facebook.com/PEPCOpl)

Bohaterkami nowego spotu reklamowego Pepco są kobiety i ich talenty. Przynajmniej w założeniu sieci, bo nie do wszystkich widzów trafił pomysł oceniania ich wyłącznie przez pryzmat bycia matką i żoną.

Reklama sieci sprzedającej ubrania i dodatki do domu spotkała się z mieszanymi reakcjami ze strony odbiorców. Część z nich jest zniesmaczona tym, jak w spocie zostały ukazane kobiety i to, jak widzą je inni.

Z hasła promującego spot wynika, że polskim kobietom "niełatwo mówić o sobie", co Pepco "chce zmienić". Ilustracją do tego stwierdzenia jest krótki filmik, w którym pięć różnych kobiet wypowiada się na temat swoich talentów.

Talent? "Uwielbia przygotowywać Wigilię"

Żadna z nich nie potrafi powiedzieć nic konkretnego. Z zawstydzonych spojrzeń i zastanowienia malującego się na twarzy można wyczytać, że nie myślą o tym na co dzień. Padają jedynie stwierdzenia typu "jakiś na pewno mam", "nie wiem" i że "trudno jest mówić o sobie i swoich talentach".

O skromnych paniach domu (każda występuje na tle kuchni, dzieci czy wręcz wykonując prace domowe) zdecydowanie więcej mają do powiedzenia członkowie rodziny.

Talenty, jakie w nich widzą, dotyczą tego, że ich żony i matki są "najlepszymi przyjaciółkami", "dają buziaki", "zawsze świetnie wyglądają" i doskonale radzą sobie z dekorowaniem mieszkania, a nawet "uwielbiają przygotowywać Wigilię".

Na koniec z ust męża jednej z nich pada stwierdzenie "Jeżeli to nie są talenty, to ja nie wiem, co jest talentem".

"Czy wasze ograniczone umysły tego nie ogarniają?"

Wizja sieciówki odnośnie kobiecych zdolności i umiejętności okazała się dla części widzów trudna do zaakceptowania, czemu dali wyraz w komentarzach pod filmikiem.

Wydaje mi się, że Państwa dział marketingu nie rozumie znaczenia słowa 'talent'.
 A co wy na to, że talent kobiet może wychodzić poza wachlarz cech potrzebnych w domu? Czy wasze umysły tego jednak nie ogarniają, ograniczone PEPCO?
Gotowanie i dekorowanie, ja je*ię. Wiecie, że mamy XXI wiek? Podobno niektóre kobiety potrafią nawet naprawić komputer albo powiedzieć coś w obcym języku
Wyglądanie pięknie to talent? Powtórzone dwa razy?
A może "jak nikt tłumaczy matematykę" albo "jest świetna w swojej pracy i dzięki temu jeździmy co roku na wakacje". Kobiety naprawdę potrafią więcej niż być pięknymi matkami i paniami domu...

Nie zabrakło też kobiet, które postanowiły odpowiedzieć na pytanie z reklamy o to, czym mogą się pochwalić. Mimo że z ich strony nie padły żadne słowa krytyki, wymieniane przez nie pojęcia zdecydowanie bardziej odpowiadają słownikowej definicji "talentu".

U mnie to chyba rysunek
Okiełznałam szydełko
Mam talent pisarski - pięknie piszę

Co na temat braku zrozumienia dla wizji Pepco odnośnie kobiecych talentów ma do powiedzenia sama firma? Poprosiliśmy ich o wypowiedź - oto, czego się dowiedzieliśmy.

Internetowy teaser  PEPCO: „A gdyby ciebie zapytać jaki masz talent” przedstawia talenty kobiet, z których często nie zdajemy sobie sprawy i ich w ten sposób nie definiujemy. Inspiracją do stworzenia kampanii jest obserwacja, że kobiety mają ogromną liczbę talentów. Jesteśmy, zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, niezwykle zaradne i pomysłowe. A mając tak wiele talentów – traktujemy to jako coś oczywistego, ‘zwykłego’, nie wymagającego podkreślenia.
Spot pokazuje, że codzienne dla nas sprawy są naszymi talentami, które wyróżniają się na tle innych naszych zdolności. Powinniśmy, podobnie jak nasi najbliżsi, którzy najczęściej oceniają nas właśnie przez pryzmat osób, jakimi jesteśmy w domu, doceniać swoje zaangażowania w tym obszarze.
Jest to początek kampanii i zaproszenie Polek do dzielenia się z innymi swoimi talentami. W ten sposób, w przestrzeni internetowej przykładowe talenty z naszego spotu są uzupełniane przez nasze klientki ich własnymi. Tworzymy pełny obraz naszych mocnych stron, zarówno tych związanych z pracą i pasją, jak i z domem i rodziną.
 Nasza reklama związana jest też ze zbliżającym się okresem świątecznym, w którym talent organizacji życia domowego staje się talentem kluczowym.

Zależy nam też na waszej opinii. Uważacie, że Pepco w swoim spocie sprowadziło kobiety do roli nieświadomych własnej wartości "kur domowych"? A może krytyka to przesada, a sama reklama ma uświadomić ludziom, jak wiele na co dzień robią dla nas najbliższe nam osoby? Piszcie w komentarzach albo ślijcie wiadomości na naszą skrzynkę mailową: kobieta@gazeta.pl. Czekamy!

Zobacz też:

Reklama nowego energetyka: zdrada, stringi i golizna. A odpowiedź producenta nie lepsza: Kobiety kochają testosteron

Bulwersująca kampania GIS-u. "Ofiara gwałtu jest głupią dziewczyną, bo nie pilnowała drinka?"

Kobieta. Quiz wiedzy ogólnej
1/20Według książki Johna Graya "Mężczyźni są z Marsa, kobiety z..."

Zobacz najnowsze wideo

Zobacz także
Komentarze (143)
"Czy wasze ograniczone umysły tego nie ogarniają?" Urażeni widzowie o reklamie Pepco o kobiecych talentach
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • japka_putina

    Oceniono 96 razy 56

    Reklama sieci sprzedającej ubrania i dodatki do domu powinna być zdecydowanie skierowana do kobiet mających talent do astrofizyki relatywistycznej, nurkowania jaskiniowego, kolarstwa górskiego, czy choćby obliczania w pamięci zmian amplitudy drgań reologicznych. Mam nadzieję, że moja sugestia jest całkowicie poprawna politycznie.

  • witoldpolak

    Oceniono 93 razy 43

    To jest reklama dla kobiet, które posiadają takie talenty.
    Widocznie sprzedaż tego sklepu jest nastawiona na tego typy kobiety.
    Co w tym złego?

  • niskolatajacyninja

    Oceniono 82 razy 34

    Przepraszam ale nie jestem w stanie łyknąć tej ideologii, w myśl której przedstawianie kobiet i mężczyzn w rolach dla nich stereotypowych jest czymś dla nich uwłaczającym. To żadna nowoczesność, tylko ideologia z terminem ważności. Z jakiegoś względu logika gender zakłada, że pokazywanie kobiety jako gospodyni domowej, która w dodatku myśli o sobie w tych kategoriach, zawiera w sobie supozycję, że gdzieś tam nie ma innych kobiet, które są inżynierami, lekarzami, kim tam jeszcze. Gender widzi w tej reklamie kobietę zredukowaną. Ja tam widzę tylko wycinek rzeczywistości i go nie oceniam. Przecież to jest prawda, jest wiele takich kobiet, które zajmują się tylko domem i dziećmi. Kobieta w reklamie jako gospodyni domowa z talentami gospodyni domowej jest seksistowska!? Jedyną skrzywdzoną tutaj grupą są takie autentyczne gospodynie, właśnie przez autorów pełnych oburzenia komentarzy. No bo skoro to jest wstydliwe, nienowoczesne i seksistowskie, jak ma się czuć właśnie ktoś taki? Próbuje się mnie zamieść pod dywan i udawać, że nie istnieję! Ponieważ ktoś uznał, że z tej reklamy wynika, że kobieta nie może projektować rakiet kosmicznych! Ponieważ ktoś wartościuje ludzką pracę i dla niego bycie gospodynią to szkodliwy stereotyp, w odróżnieniu od kobiety-projektanta rakiet! To jest właśnie obłęd.

  • sverir

    Oceniono 62 razy 32

    Jeśli tylko przygotowanie wigilii wymaga jakiejś umiejętności, to można mieć taki talent. Sieć jest jaka jest, ma określone produkty dla pewnego targetu, reklamę też dla niego robi. W związku z tym znajomość języków obcych, dogłębna znajomość cybernetyki, etc. jest po prostu bez znaczenia, nie jest ani pozytywna, ani negatywna w tej grupie. Zaczynamy wariować. Wkrótce po jakiejś reklamie o samochodzie dla całej rodziny odezwą się single, że to skandal, że oni też chcę duży samochód i wcale nie muszą zabierać gromady współpasażerów.

  • chybajedynymyslacy

    Oceniono 53 razy 31

    Mam żonę. Kocham ją, szanuję, związek w pełni równouprawniony.
    Moja żona pracuje, rozwija się zawodowo, szkoli.

    Gdybym miał wskazać na jej największy talent, powiedziałbym , że doskonale gotuje - w żadnej restauracji na świecie nie jadłem niczego, co mógłbym porównać do jej dzieł.

    Czy jestem seksistą ?

  • pm76

    Oceniono 43 razy 25

    Są różne talenty, również takie jak w tej reklamie, nie rozumiem, o co ta "burza w szklance wody". Np moja Teściowa ma talent do pieczenia ciast. Piecze zaje,,,, ciasta a ja je uwielbiam jeść, to jest prawdziwy talent. Ja rozumiem że część Pań wolałaby widzieć w reklamie - Elegancką kobietę w drogim żakiecie, w swoim biurze na 25 piętrze super biurowca, spoglądającą o 22.00 po skończonej właśnie pracy na panoramę Warszawy z dopiskiem ..."Osiągnęłaś szczyt tylko i wyłącznie dzięki swojemu talentowi - Gratulujemy i tym podobne bzdety.... OK, takie też mogą być.

  • michals-3

    Oceniono 37 razy 23

    Ktoś tu chyba zapomina, że twórców reklam interesuje tylko jedno: wpychanie ludziom konkretnego produktu. To jest czysta komercja i więcej nic. Zrobili tak, bo widocznie to im się opłaca. Jeśli ktoś oczekuje od reklam jakichś walorów dydaktycznych i ogólnorozwojowych, to chyba jest z innej planety.

  • korgan123

    Oceniono 28 razy 22

    Na "górze" Gazetki oburzenie pokazywaniem kobiet jako gospodyń domowych, "na dole" Gazetki pięć artykułów i cyckach i tyłkach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Życie i styl:
Najczęściej czytane