Kolejne zalety kieliszka wina? Naukowcy twierdzą, że może być korzystne dla twoich zębów

Badania naukowców z Hiszpanii dowodzą, że zawarte w czerwonym winie polifenole skutecznie zwalczają bakterie, które przyczyniają się do powstawania próchnicy i chorób dziąseł. To niestety nie znaczy, że mamy po nie sięgać częściej...

Okazuje się, że polifenole zawarte w czerwonym winie mają pozytywny wpływ na zdrowie zębów i całej jamy ustnej. Dowiedli tego naukowcy z Hiszpanii pod kierunkiem Adelaidy Esteban-Fernández.

Jaki dokładnie? Sprawiają, że bakteriom odpowiedzialnym za powstawanie płytki nazębnej, ubytków i chorób dziąseł trudniej osadzić się na powierzchni zębów. Najskuteczniejsze w tym względzie są dwa polifenole - kwas kawowy i p-kumarowy.

Wino gronowe jest dobre dla serca, a rodzynki to źródło błonnika

Badacze odkryli również, że ich połączenie z konkretnym probiotykiem (Streptococcus dentisani), który pobudza tworzenie się "dobrych" dla zdrowia jamy ustnej bakterii, daje jeszcze lepsze efekty.

Będzie rewolucja?

Mimo że badania nie były jeszcze przeprowadzone bezpośrednio na ludziach, ich autorzy już podkreślają wagę swojego odkrycia. Liczą, że dzięki niemu powstaną nowe, skuteczniejsze sposoby pielęgnacji jamy ustnej i leczenia chorób zębów oraz dziąseł.

Zanim do tego dojdzie, eksperci planują kontynuować testy, by dokładnie poznać mechanizm działania polifenoli z czerwonego wina.

Odkrycie hiszpańskich naukowców, nawet jeśli okaże się rewolucyjne dla stomatologii, nie powinno być usprawiedliwieniem dla picia większych ilości czerwonego wina. - Tak naprawdę kwasowa natura tego trunku może doprowadzić do uszkodzenia szkliwa - zauważa w rozmowie z serwisem BBC prof. Damien Walmsley z Brytyjskiego Towarzystwa Dentystycznego.

- Dopóki nie zostaną przeprowadzone testy kliniczne, najbezpieczniej jest pić wino w umiarkowanych ilościach i do posiłku, by zminimalizować erozję szkliwa - dodaje.

Nie tylko wino

Warto jednak szukać polifenoli w innych produktach. Te organiczne związki chemiczne, które naturalnie występują w roślinach, są znane ze swoich dobroczynnych właściwości. Wiele z nich to silne przeciwutleniacze (antyoksydanty), które zmniejszają ryzyko chorób układu krwionośnego czy niektórych typów nowotworów.

Można je znaleźć m.in. w kawie, zielonej i czarnej herbacie, cydrze, pomarańczowym i cytrynowym soku, jagodach, malinach, kiwi, czerwonych winogronach i wiśniach.