19-latka zmarła, ponieważ doznała zespołu wstrząsu toksycznego. Wszystko przez tampon

19-latka ze Stanów Zjednoczonych trafiła do szpitala z zespołem wstrząsu toksycznego. Okazało się, że to przez tampon, który nosiła podczas okresu. Jej matka apeluje teraz o większą ostrożność podczas używania tego środka higienicznego.

Dawn Massabni z New Jersey apeluje do kobiet o regularną wymianę tamponów. A wszystko po tym, jak z powodu zespołu wstrząsu toksycznego zmarła jej 19-letnia córka. Dokładnie trzy dni po swoich urodzinach.

Miała zaledwie 19 lat i całe życie przed sobą

- opowiada zrozpaczona matka.

19-latka z USA zmarła na zespół wstrząsu toksycznego

19-latka źle się poczuła podczas rodzinnego obiadu na mieście. Po powrocie do domu dostała biegunki, gorączki oraz wymiotów. Stan Maddy z godziny na godzinę się pogarszał.

Nie mogła się w ogóle ruszać (...). Była jak robot, który ledwo funkcjonował. W ciągu kilku minut jej stan szybko się pogarszał. Ona umierała. Zespół wstrząsu toksycznego pustoszy całe ciało w zaledwie kilka dni i to właśnie stało się z Maddy

- relacjonuje Dawn Massabni.

Spóźnia ci się okres? To wcale nie musi być ciąża. Poznaj sześć najczęstszych przyczyn braku miesiączki:

Po tym, jak Maddy straciła przytomność, jej matka wezwała pogotowie. Lekarze musieli reanimować dziewczynę.

Objęłam ją ramionami i mówiłam: nie zostawiaj mnie, kocham cię. Umarła w moich ramionach, w swoim łóżku. To było okropne

- opowiada załamana matka 19-letniej Maddy.

19-latka trafiła na oddział intensywnej terapii, gdzie próbowano jeszcze walczyć o jej życie. Niestety, miała całkowitą niewydolność organów. Jej życie przez pewien czas było sztucznie podtrzymywane przez aparaturę medyczną. W końcu matka podjęła decyzję o odłączeniu jej.

Wciąż mam koszmary senne. Nikt nie chciałby tak żegnać swojego dziecka

- dodaje na koniec Dawn Massabni.

Zespół wstrząsu toksycznego - co to?

Szczegółowe badania wykazały, że Maddy zmarła na skutek zespołu wstrząsu toksycznego (TSS) przez tampon, który nosiła podczas okresu. Jest to bardzo ciężkie powikłanie po zakażeniu bakteryjnym, które może nawet zagrażać życiu. Na rozwój TSS w szczególności narażone są kobiety, które używają tamponów. Zespół wstrząsu toksycznego prowadzi do upośledzenia pracy kilku narządów lub całych układów, co w konsekwencji może prowadzić do zagrożenia życia.

Zespół wstrząsu toksycznego - przyczyny

Przyczyną wstrząsu toksycznego są toksyny produkowane przez gronkowca złocistego lub paciorkowce. Większość dorosłych posiada przeciwciała ochronne przeciwko tym toksynom. Jednak kobiety, które stosują tampony, są bardziej narażone na wystąpienie zespołu wstrząsu toksycznego. Przede wszystkim wtedy, gdy tampon pozostaje w pochwie zbyt długo, co prowadzi do namnażania się niebezpiecznych bakterii.

Zespół wstrząsu toksycznego - objawy

Objawy wstrząsu toksycznego to: wysoka gorączka, wysypka, obniżone ciśnienie oraz złuszczanie się naskórka, głównie na dłoniach i podeszwach stóp. Do tego dochodzą również wymioty, biegunka, bóle mięśni oraz bóle głowy.

Uwaga: osoba, u której pojawią się objawy wskazujące na zespół wstrząsu toksycznego, potrzebuje natychmiastowej pomocy. W takim przypadku należy jak najszybciej wezwać pogotowie.

Więcej o: