Dieta na jesień i zimę. Co warto jeść w tym okresie, by cieszyć się dobrą kondycją?

Kiedy temperatura za oknem spada, łatwo o osłabienie i przeziębienia. Co warto włączyć do swego jesienno-zimowego jadłospisu, by pozostać zdrowym i czuć się dobrze? Poznaj superfoods, które mogą zdziałać cuda.

Jesień i zima to czas kiedy kiedy nietrudno o spadek formy. Za oknem szarówka, temperatura coraz niższa, nic tylko zakopać się w kocu na kanapie. Podpowiadamy co jeść, by zachować formę i pozostać pełnym sił witalnych po letnim urlopie

Został Ci kawałek dyni? Sprawdź jak go przechować:

Dieta na jesień- co i jak często jeść by czuć się dobrze?

Podstawą diety na każdą porę roku jest zróżnicowanie i dostosowanie jej do potrzeb naszego organizmu. Warto nieco zmienić naszą dietę wraz z nadejściem chłodnych dni. Dieta będzie naszym pomocnikiem przy zwalczaniu infekcji, uczucia senności czy osłabienia. Przede wszystkim pamiętaj o zasadzie mało, a często. Jedz 4-5 posiłków dziennie. Dzięki temu Twój metabolizm zadziała szybko i nie będzie gromadził nadmiaru kalorii pod postacią tkanki tłuszczowej. Pamiętaj, by w okresie jesiennym większość ze spożywanych przez Ciebie posiłków była ciepła. Pozwoli to rozgrzać Twój organizm od środka, co zapobiega napadom głodu i chęci na słodycze. Dobrze zacząć dzień od ciepłej owsianki czy jaglanki ze zdrowymi dodatkami, takimi jak jagody acai czy polska aronia, obfita w witaminę C, kwaśnego rokitnika, który dostarczy również witaminy C, ale i A, E, B czy K. Garść orzechów włoskich dostarczy dziennego zapotrzebowania kwasów Omega-3, tłuszczu i białka. Takie śniadanie doda nam energii na cały dzień.

Dieta na jesień- rozgrzewające zupy

Jesień to okres, w którym ciepłe zupy mają swój wielki powrót. W lecie chętnie zastępowaliśmy je chłodnikami, jesienią powracamy do tradycyjnej formy. Ciepła zupa jest pożywna, rozgrzewająca i dodająca energii. Szczególnie popularne jesienią stają się zupy- kremy. Idealnym warzywem na zupę-krem będzie modna jesienią dynia. Jest ona bogata w beta-karoten, który nie tylko nadaje jej zjawiskowego, pomarańczowego koloru, lecz także jest silnym antyutleniaczem, dzięki czemu zapobiega chorobom nowotworowym. Do kremu dodajmy garść nasion z dyni, które bogate są w cynk lub nasion ze słonecznika, obniżających poziom cholesterolu we krwi.

Dieta na jesień- nie zapomnij o kiszonkach!

Kiszonki to obowiązkowa pozycja w jesienny jadłospisie. Są tanie, proste w przygotowaniu, a dobrodziejstwa dla naszego organizmu płynące z ich spożywania nie mają sobie równych. Są prawdziwą bombą witaminową, a do tego bardzo korzystnie wpływają na nasze jelita jako naturalne probiotyki. Ponadto odkwaszają organizm, mają dużo błonnika i mało kalorii, są zatem sprzymierzeńcem odchudzania. Ostatnimi czasy prawdziwym hitem jest zakwas z buraka. Spożywany codziennie dodaje energii, obniża ciśnienie krwi, działa uspokajająco, pomaga w koncentracji i jest bogatym źródłem żelaza. Do jego przygotowania wystarczą woda, buraki, czosnek, liście laurowe i ziele angielskie oraz duży słoik. Jeszcze jedną zaletą kiszonek jest to, że ukisić można praktycznie każde warzywo. Dzięki temu każdy z nas może cieszyć się ich zdrowotnymi właściwościami, niezależnie od preferencji smakowych. 

Więcej o: