Dlaczego niskim osobom trudniej schudnąć i co powinny robić, by wreszcie się udało? Lekarz wyjaśnia

Drobne osoby mają gorzej - przynajmniej w kwestii przybierania na wadze i chudnięcia. Z jednej strony każdy dodatkowy kilogram od razu odbija się na ich sylwetce, z drugiej trudniej im je zrzucić. Dlaczego tak jest?

- Niskie osoby mają wolniejszy metabolizm - mówi w rozmowie z serwisem Prima ekspert od leczenia otyłości, dr Craig Primack. - Przeciętna kobieta ma podstawową przemianę materii na poziomie 1400 kcal dziennie. To oznacza, że jeśli leżałaby przez 24 godziny w łóżku i nie robiła nic innego, spaliłaby właśnie 1400 kcal - wyjaśnia.

Podstawowa przemiana materii (PPM) to wskaźnik, który określa najniższe tempo metabolizmu w ludzkim ciele. Innymi słowy chodzi o to, ile kalorii spala organizm, by utrzymać się przy życiu na "podstawowych ustawieniach", czyli np. oddychając, ale już nie ruszając się. 

Czego nie można robić na siłowni? Rady dla początkujących

- Miewam też pacjentki, które mają po 150 cm wzrostu i PPM o wartości 1200 kcal oraz takie o wzroście 180 cm, dla których ta wartość wynosi 1750 kcal i więcej - dodaje specjalista. To porównanie ma na celu jedno. Lekarz chce za jego pomocą uświadomić i przypomnieć ludziom, że kurczowe trzymanie się zaleceń "uniwersalnej" diety czy planu treningowego może okazać się nieskuteczne.

Drobna kobieta o wzroście nieprzekraczającym 160 cm potrzebuje przecież mniej kalorii dziennie niż dwumetrowy, umięśniony mężczyzna - to oczywiste. Jednak w przypadku mniej ekstremalnych różnic rzadziej o tym pamiętamy.

Większe nerki, szybszy metabolizm

Tymczasem ta reguła - czyli, że im mniejsze ciało, tym mniej energii potrzebuje do działania, ale też mniej jej zużywa (spala) - jest uniwersalna. - Niskie osoby mają mniejszą beztłuszczową masę ciała. Zaliczają się do niej mięśnie, organy, kości, tkanka łączna - niemal wszystko poza tłuszczem i wodą. Ta właśnie masa jest najważniejszym wyznacznikiem tego, ile kalorii spalasz w trakcie różnych aktywności - mówi dr Primack.

Z badań przeprowadzonych w 2011 roku przez naukowców z Indiana University (USA) wynika, że rozmiar ludzkich narządów i mięśni ma naprawdę duże znaczenie w kwestii tego, ile wynosi ich PPM - procentowo odpowiada aż za 43 proc. różnic pomiędzy wartościami podstawowej przemiany materii osób o różnym wzroście (niższa ma mniejsze organy niż wyższa).

Mniej mięśni równa się mniej spalonych kalorii

Do tego drobniejsze osoby zwykle mają mniejszą masę mięśniową. Upraszczając, mniej tkanki mięśniowej wystarczy, by wprawić w ruch krótszą nogę niż tę dłuższą. A jak wiadomo ruch pozwala spalić kalorie, co również przekłada się na tempo metabolizmu i chudnięcia - mniej mięśni równa się mniej spalonych kalorii, stąd niskim ludziom może być trudniej zrzucić zbędne kilogramy.

Co to wszystko znaczy? Ano to, by nie wierzyć w żadne "diety-cud" i zalecenia, by ograniczyć dzienne spożycie kalorii o konkretne wartości bez wzięcia pod uwagę wzrostu i budowy ciała.

Ćwicz jak należy

Kluczem do sukcesu w przypadku zrzucenia zbędnych kilogramów u drobnych osób jest przyspieszenie metabolizmu. To można osiągnąć m.in. budowaniem masy mięśniowej. Dr Primack mówi, że najbardziej skuteczne są ćwiczenia z obciążeniem i podnoszenie ciężarów. By osiągnąć zadowalające efekty, należy to robić co najmniej 2-3 razy w tygodniu.

Kluczem do sukcesu jest wykorzystywanie do tych ćwiczeń większych ciężarów i wykonywanie ćwiczeń, które angażują jednorazowo więcej niż jeden mięsień. - Lepiej podnieść raz 10-kilogramowy ciężarek niż 3-kilogramowy 20 razy - mówi lekarz. 

Jedz i licz

Zwróć też uwagę na swoją dietę. Jeśli chcesz mieć większe mięśnie musisz dostarczyć im budulca, czyli białka. Według ekspertki od żywienia, Marie Spano, osoby, które regularnie ćwiczą, powinny codziennie jeść od 0,4 do 0,55 g protein na każdy kilogram masy ciała. Jeśli więc ważysz 60 kg, powinnaś zjeść 24 - 33 g białka dziennie, jeśli 70 kg 28-38,5 g itd.

Więcej porad na temat tego, jak przyspieszyć metabolizm znajdziesz w tym tekście:

CZYTAJ WIĘCEJ >> Dowiedz się jak przyspieszyć metabolizm i przestań w końcu narzekać na złe geny!

Zobacz też:

Więcej o:
Komentarze (12)
Dlaczego niskim osobom trudniej schudnąć i co powinny robić, by wreszcie się udało? Lekarz wyjaśnia
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: szkoda, ze

    Oceniono 1 raz 1

    szkoda, że nie napisali, że większość tych celebrytek swoją idealną figurę osiąga nie dzięki dietom i ćwiczeniom ale leżeniem w saunie karbonowej. ale po co mówić? niech szara masa wierzy, że można wyżyć na sałacie

  • roman_j

    Oceniono 1 raz 1

    Na 8 komentarzy 6 napisanych w celach promocyjnych. Dla niepoznaki niby przez zadowolone użytkowniczki, ale chyba tylko idiota się na to nabierze...

  • 8becia8

    0

    też mam ten problem. zawsze byłam niby szczupła ale jednak przsadzista. niestety diety z obniżoną kcal wcale mi tak bardzo nie pomagały. szuakalam sposobów, żeby dać kopa metabolizmowi i spróbowałam kuracji Neera - piłam sobie przez 7 dni napój z cytryną i pieprzem cayenne i po zakończonej kuracji naprawde czułam się lepiej wyglądałam szczuplem i przepisana mi idieta zaczełamw końcu przynosić efekty.

  • mario.wario

    Oceniono 4 razy -2

    Nie jeść węglowodanów. Tyle wystarczy, by schudnąć i być zdrowym.

  • Gość: Renia

    Oceniono 3 razy -3

    Myślę, że powinny robić to co inni, o innym wzroście. XD Stosuję dietę od Pana M. Gesslera Warszawski dzień i w przeciągu 3 miesięcy schudłam 5 kilo. Zdrowo powoli skutecznie!

  • Gość: Marysia

    Oceniono 3 razy -3

    Bo mają inna przemianę materii. Inna budowa ciała łatwniej nabierają masy. Wtedy odpowiedni jest zakup suplementacji np iqmango. Mi pomógł zrzucić zbędne kilogramy.

  • Gość: Agata

    Oceniono 3 razy -3

    ee tam. czy ja wiem. ja się wzięłam ostro za siebie, zaczęłam trenować, stosować iqmango, jadłam zdrowiej. i wszystko dało mi w efekcie -10kilogramów. a jestem niska i nie miałam z tym problemu.

  • Gość: regenna3

    Oceniono 3 razy -3

    Myślę, że kluczem do sukcesu w każdym przypadku jest po prostu odpowiednia dieta. Ja przestawiłam się na catering dietetyczny warszawski dzień i jestem bardzo zadowolona, bo nie musze podjadac pomiędzy posiłkami. Jadam zdrowo, regularnie i trzymam wagę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX