6 dowodów na to, że masło jest najlepsze

Mleczne, kremowe i pyszne. A przy okazji zdrowe. Nagonka na masło już dawno dobiegła końca. Możesz cieszyć się jego smakiem bez poczucia winy. Oto powody, dla których warto jeść masło.

fot. Unsplash.comfot. Unsplash.com

Margaryna? Nie nazwałbym tego jedzeniem. "Trudno w to uwierzyć, ale smakuje jak masło". Ja nie wierzę. Jeśli zamierzacie używać margaryny do czegokolwiek, możecie przerwać w tym miejscu lekturę, bo nie będę w stanie wam pomóc.

Tak rozprawia się z amatorami margaryny znany szef kuchni, pisarz i dziennikarz Anthony Bourdain w książce „Kill Grill. Restauracja od kuchni” w rozdziale o tym, jak gotować jak zawodowiec (masło jest do tego niezbędne tak samo jak czosnek, bulion i dobry nóż). Ja jestem mniej bezwzględna niż Bourdain i powiem raczej: jeśli zamierzasz używać margaryny do czegokolwiek albo masz wyrzuty sumienia, smarując kromkę masłem, czytaj dalej. Być może zmienisz zdanie a twój związek z masłem stanie się wolny od wątpliwości i nic już nie zmąci waszego wspólnego szczęścia.

1. Są, jak wiadomo, trzy sekrety kuchni francuskiej: masło, masło i masło. Ten mleczny, kojący i cudowny tłuszcz uświetni każdy sos, zupę czy wypiek. Dodaję masło do sosu pomidorowego, dzięki czemu jego smak staje się kremowy i pełny. Kiedy smażę soczystą pierś z kurczaka albo stek (a do tego potrzeba znikomej ilości tłuszczu) i odkładam go, żeby chwilę odpoczął, na pysznie skarmelizowanej powierzchni układam z lubością płatek masła, który zaraz topnieje, a na koniec skrapiam cytryną. Dodaję łyżeczkę masła również do porannej owsianki z jabłkiem. Owszem, jabłko i cynamon to para idealna, ale każda para potrzebuje czegoś, co ją scementuje i wzmocni. A masło to doskonały wzmacniacz smaku. Jabłko i cynamon bez masła to jak perfumy bez bazowych nut.

Więc nie krępuj się - masło jest nie tylko pyszne, ale i zdrowe. A jeśli szukasz winnego zamachu na twoje doskonałe kształty, obwiń bagietkę, makaron i lody, umilające te wszystkie długie wieczory na kanapie.

Ubijanie masła w Cejlonie, Johannes Janssonius Waasbergen, około 1672 (Wikimedia Commons)Ubijanie masła w Cejlonie, Johannes Janssonius Waasbergen, około 1672 (Wikimedia Commons)

 

2. Masło zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: D, K, A i E. Działają ochronnie na mózg i błony komórkowe, wspomagają układ odpornościowy, działają antyoksydacyjnie. A i E pozytywnie wpływają na kondycję skóry i zwane są witaminami młodości (zwróciłaś uwagę na słowo „młodość”?).

3. Wiesz, kiedy masło się psuje. Uwalnia się wtedy kwas masłowy, którego zapach trudno zignorować. Co innego oleje roślinne: produkty utleniania nienasyconych kwasów tłuszczowych przechodzą nam koło nosa niezauważone (dlatego warto kupować oleje dobrej jakości i przechowywać je w lodówce).

4. Martwisz się, że tłuszcze nasycone zawarte w maśle powodują choroby układu krążenia? Wyciągnij wnioski z tej historii: w połowie ubiegłego stulecia dr Ancel Keys wysunął tezę, że nadmierne spożycie tłuszczu jest przyczyną zawałów. Za winowajcę uznał tłuszcze nasycone. Wziął pod uwagę siedem krajów: tam, gdzie spożywano dużo tłuszczu, liczba zawałów była wysoka. Rozpoczęła się trwająca dziesięciolecia moda na dietę niskotłuszczową, produkty light i margarynę. Niestety natura nie lubi próżni i kalorie oszczędzone na tłuszczu zrekompensowaliśmy sobie za pomocą cukrów. Miejsce masła zajęły tanie w produkcji tłuszcze utwardzane. W międzyczasie wybuchła epidemia otyłości. Czy to znaczy, że skoro trend low-fat nie wyszedł nam na zdrowie, należy ograniczyć węglowodany do minimum i każde danie utopić w smalcu? Według mnie nie. Wierzę, że najlepiej znaleźć równowagę między skrajnościami, oprzeć dietę na warzywach i pamiętając o umiarze, nie obawiać się ani zbóż, ani tłuszczu. O ile nie żywisz się schabowymi i burgerami z majonezem, kilka łyżeczek masła dziennie na pewno ci nie zaszkodzi.

5. Masło jest źródłem cennego CLA - sprzężonego kwasu linolowego. Badania na zwierzętach potwierdziły jego działanie przeciwnowotworowe. Powiązano niski poziom CLA w surowicy krwi z podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka piersi u kobiet. CLA działa przeciwmiażdżycowo i chroni układ krążenia. Obniża poziom trójglicerydów, cholesterolu i cukru we krwi. Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy. Część badań wskazuje, że pomaga redukować tkankę tłuszczową i zwiększać masę mięśniową.

6. Cholesterol obecny w maśle nie jest śmiertelnym wrogiem, czyhającym na twoje życie. Ten związek występuje w organizmie naturalnie - pochodzi z biosyntezy oraz w mniejszym stopniu ze źródeł pokarmowych - i jest niezbędny do jego funkcjonowania. Bierze udział w syntezie witaminy D i hormonów, również płciowych. Służy do budowy błon komórkowych. Niektórzy naukowcy wiążą zbyt niski poziom cholesterolu ze skłonnością do depresji. Jak widać, żadna przesada nie jest dobra.

 

(Wikimedia Commons)(Wikimedia Commons)

 

Nie hamuj się zatem i nie kryguj. Mało jest bowiem rzeczy doskonalszych niż kromka dobrego pieczywa (niech będzie żytnie) i prawdziwe masło. Do tego wystarczy szczypta soli morskiej i kilka plastrów ogórka a latem słodki pomidor malinowy. Oszczędzisz na serach i wędlinach, których jakość często pozostawia wiele do życzenia. A do pieczywa jajecznica. Oczywiście na maśle. Albo duszone grzyby z masłem i tymiankiem. A kiedy wszystko w życiu cię zawiedzie, nie wzywaj ciężarówki z kupnymi ciasteczkami na palmowym tłuszczu, tylko zaszyj się pod kocem z najbardziej na świecie pocieszającymi ciepłymi tłuczonymi ziemniakami ze szczyptą gałki muszkatołowej i masłem.

Więcej o: