Filmy dla kobiet "w pewnym wieku", w związkach i zakochanych - poleca Karolina Korwin Piotrowska

Film, kanapa i ty - to związek idealny. Karolina Korwin Piotrowska poleca filmy do oglądania na różnych etapach związku i życia. Kino ma odpowiedź na wszystko.

Fot. Agnieszka K. JurekFot. Agnieszka K. Jurek

FILMY DLA KOBIET W ZWIĄZKACH

5x2 pięć razy we dwoje (Francois Ozon)

To historia związku opowiedzianego "od tyłu” - zaczyna się od rozwodu i stopniowo poznajemy kolejne etapy tej relacji, aż do momentu gdy bohaterowie się poznali. Dość wstrząsająca historia o tym, że "i nie opuszczę cię aż do śmierci” nie oznacza ani "aż do śmierci”, ani "nie opuszczę”

Cztery wesela i pogrzeb (Mike Newell)

Różne związki w różnym stadium rozwoju lub rozpadu. Jak się zdejmie taką marketingową etykietkę "komedii romantycznej”, która przez wiele lat była na tym filmie, to okazuje się, że to świetna i bardzo uniwersalna opowieść o ludziach, ich emocjonalnych zawirowaniach i o tym, że prawdziwa miłość nie potrzebuje papierka.

Trzy serca (Benoit Jacquot)

To film o tym, że nie można tak do końca uciec przed swoim przeznaczeniem i nawet jeśli wkręcisz się w jakiś związek, to może się okazać, że wystarczy chwila, by podjąć brzemienną w skutki decyzję. Francuzi są mistrzami takiego kina, które w kulturalny sposób i w pięknym stylu opowiada o miłości i pożądaniu. Dwie młode, atrakcyjne kobiety, do tego rodzone siostry, jeden mężczyzna i sytuacja, z której chyba nie ma dobrego wyjścia.

Rozwodów nie będzie (Jerzy Stefan Stawiński)

Klasyczna pozycja, ale dobrze sobie przypomnieć, że dawno temu Polacy też potrafili robić filmy pokazujące świetnie opowiedzianą i uniwersalną historię związków damsko-męskich, które chcą zakończyć się w USC. O tym, jakie drogi tam prowadzą, co to znaczy „szczęśliwe zakończenie” i parada nieśmiertelnych polskiego kina; Cybulski, Tuszyńska, Zawadzka, Lipińska, Kowalski czy Raksa. Jeśli ktoś chce zobaczyć, jak wyglądało czyste piękno przed szaleństwem epoki botoksu - oto film dla niego.

Jak być kochaną (Wojciech Has)

Cudowna rola Barbary Kraftówny i ważny film o toksycznym, niszczącym obie strony związku, o nieumiejętności nawiązywania głębszych relacji. W tle skomplikowana polska historia wojenna i powojenna, i serce zakochanej szaleńczo kobiety, która przez lata jest w stanie wybaczyć wszystko, a mężczyzna do samego końca jest niestety dupkiem.

Moje córki krowy (Kinga Dębska)

Słodko-gorzkie spojrzenie na rodzinę jako miejsce miłości i nienawiści, w którym dochodzi do nieustającej próby sił. Te relacje są trochę toksyczne, bliskość jest często udawana, a my zatraciliśmy umiejętność budowania tej bliskości. Do tego współczesność nie rodem z docu-soapu ale taka, jaką widzimy na co dzień i przedstawiona z doskonałym zmysłem obserwacji, sympatią ale ironią i ostrym okiem w stosunku do pokazanych bohaterów. Tacy jesteśmy.

FILMY DLA KOBIET "W PEWNYM WIEKU”

Pożądanie (Lisa Azuelos)

Film o tym, że seks po czterdziestce może być fantastyczny, a poddanie się ognistemu romansowi wpływa świetnie nie tylko na cerę i włosy, ale i na samopoczucie, i samoświadomość kobiety. Po rozwodzie i z dzieckiem wcale nie jesteś z automatu odstawiona na boczny tor. Zwłaszcza jeśli wyglądasz jak Sophie Marceau, masz talent pisarski i doskonale wiesz (choćby dlatego, że na szczęście nie masz już 18 lat), że na randce czerwona sukienka w pewnym momencie musi zostać zdjęta.

Co się wydarzyło w Madison County (Clint Eastwood)

Meryl Streep w objęciach Eastwooda i historia miłości dojrzałej, którą dzieci bohaterki odkrywają dopiero po jej śmierci - w jej listach. Zabawna opowieść o tym, jak dzieci się dowiadują, że ich rodzice uprawiali seks i to jeszcze w dodatku pozamałżeński! Ta miłość nie mogła się udać, trwała kilka dni, ale pozostawiła tej kobiecie wspaniałe wspomnienia, do których wracała do końca życia, a jej dzieci odkrywając tajemnicę matki nie kryją szoku. Tak, rodzice, nawet w dojrzałym wieku, mają prawo do seksu, a nie tylko do reumatyzmu.

Ostatni dzień lata (Jan Laskowski, Tadeusz Konwicki)

Nostalgiczna opowieść, która rozgrywa się zgodnie z tytułem ostatniego dnia lata i opowiada o takim ostatnim emocjonalnym wlocie kobiety w pewnym wieku, jej miłości do młodego chłopca. To też opowieść o tym, że warto zaszaleć, że przysłowie "w starym piecu diabeł pali" jest absolutnie zgodne z prawdą i że nie ma takiego wieku, w którym już nie można ulec porywowi serca, bo nie wypada.

Dworzec dla dwojga (Eldar Riazanow)

Historia ludzi po przejściach, którzy spotykają się na dworcu - on jest w związku, ona jest rozwódką. I wybucha miłość ponad wszystko - ludzi już niemłodych niepięknych. Kiedy lecą napisy końcowe to mamy pewność, że oni są mimo wszystko na początku jakiejś drogi. Rosjanie mieli kiedyś, podobna jak Francuzi, zdolność opowiadania o sprawach damsko-męskich z lekkością ale też ogromną mądrością życiową.

Moskwa nie wierzy łzom (Władimir Mieńszow)

Tu miłość zaczyna się w kolejce podmiejskiej, choć wydaje się, że nie ma żadnych możliwości, by rozkwitła. On jest po różnych przejściach, człowiek „złota rączka” z bogatym wnętrzem i wieloma talentami, ona jest szanowaną panią dyrektor, ma córkę już na studiach i wydawałoby się, że "w moim wieku”... Ale właśnie w tym wieku to jest ten moment, że coś może się zacząć. I „w tym wieku” można znaleźć sens.

Fot. Agnieszka K. JurekFot. Agnieszka K. Jurek

DLA KOBIET, KTÓRE KOCHAJĄ ŻYCIE (I KINO)

Dziennik Bridget Jones (Sharon Maguire)

Każda potwora znajdzie swego amatora, nawet jeśli nosi za duże obciskające majtki. Możesz mieć nadwagę, a i tak Hugh Grant zostanie twoim chłopakiem, a jak nie on, to Colin Firth. Która kobieta o tym nie marzy/ Poza tym ten film odczarował bieliznę korygującą - zaprezentował ją w całej okazałości i co więcej pokazał, że nie jest to coś, co zniechęca mężczyznę - grunt, że można ją zdjąć.

Debiutanci (Mike Mills)

Piękna historia różnych miłości: syna do ojca, ojca do matki i ojca do nowego życia, które nastąpiło po śmierci matki. Miłość chłopaka do dziewczyny, która nigdzie nie ma swojego domu, jest żyjącym w hotelach koczownikiem. Nawet jej mieszkanie "na stałe” wygląda jak jeszcze jeden pokój hotelowy, co on w pewnym momencie z niemałym szokiem odkrywa. Miłość człowieka do psa i psa do człowieka przepięknie pokazana, a przede wszystkim miłość do życia. Z ironią, dowcipem i ogromną sympatią do bohaterów.

Mała Miss (Jonathan Dayton, Valerie Faris)

Rodzina - niby dysfunkcyjna, ale każdy chciałaby mieć taką! Nikt w niej nie jest doskonały, ale jest tu też takie pogodzenie się z własną - i cudzą - niedoskonałością. Myślę, że każda z nas jest taką dziewczynką, która marzy o tym, by zostać miss, ale mieć wokół siebie takich ludzi jak ona: brata wariata, dziadka z piekła rodem, wujka geja - którzy zrobią wszystko, by ona się tą miss poczuła - to jest po prostu szczęście.

Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore)

To jest moim zdaniem film o dochodzeniu do szczęścia i największej miłości, jaką może być kino. Czasami niewiele potrzeba, by osiągnąć to szczęście, ale trzeba wiele, żeby je docenić. Historia o tym, jak mały Toto został wielkim reżyserem. Śmierć kinooperatora, z kina, do którego chodził uruchamia lawinę wspomnień i emocji. Każdy z nas ma takie wydarzenia z przeszłości, na myśl o których serce bije jak oszalałe. O tym jest ten film.

Bogowie (Łukasz Palkowski)

O tym, że warto żyć i nie wolno się poddawać, że trzeba i warto się ciągle podnosić, nawet jeśli jesteś slaby - bo każdy jest słaby. Mnie ten film dał wielką nadzieję, że można, że się da radę, nawet jeśli nie każdy może przeszczepiać serca.

Boyhood (Richard Linklater)

Jedna z najpiękniej sfilmowanych opowieści o życiu i upływie czasu ostatnich lat w światowym kinie. Historia pewnej rodziny, czasów, w których żyli, miejsc, które odwiedzali, historia Ameryki, ale przede wszystkim dla mnie opowieść o dzielnej matce, zwykłej/niezwykłej kobiecie, która próbuje ten nieudany i pokręcony świat uczynić bardziej znośnym. Nie trzeba być matką, ani zoną ani tym bardziej kochanką, by poczuć i zrozumieć magię tej historii.

Karolina Korwin Piotrowska

(notowała KN)

*Karolina Korwin Piotrowska -  z wykształcenia historyk sztuki, z zawodu dziennikarka, miłośniczka kina i bezlitosna komentatorka życia polskich celebrytów. Autorka książek „Bomba" i „Ćwiartka raz!", prowadziła programy o filmie: „Filmidło", „Kino, kanapa książki" w TVN Style i „ W kinie i na kanapie" w Radiu PIN. Właśnie ukazała się jej najnowsza pozycja poświęcona filmom pt. "Krótka książka o miłości". Nie jest krótka.

Wydawnictwo Prószyński i S-kaWydawnictwo Prószyński i S-ka

Więcej o: