5 naturalnych sprzymierzeńców zdrowia i urody

Okres zimowy wpływa niekorzystanie nie tylko na nasze samopoczucie, ale i wygląd. Co jeść, aby zadbać o urodę i odporność w tym trudnym okresie? Przedstawiamy listę naturalnych sprzymierzeńców!
cytryna cytryna shutterstock

Cytryna

Na przeziębienie i męczącą walkę z katarem najlepsze są cytrusy. Są źródłem witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy. Jej regularne przyjmowanie łagodzi objawy przeziębienia i skraca czas choroby.

Cytryna, którą dodajemy na co dzień do herbaty może poprawiać naszą odporność. Jest także cennym lekarstwem zapobiegającym różnym dolegliwościom. Sok z cytryny działa jako środek odżywczy i wspomagający wątrobę oraz trzustkę. Stosowany jako płukanka, skutecznie łagodzi bóle gardła.

Ponadto dzięki cytrynie w domowym zaciszu poprawisz swoją urodę - łamliwe paznokcie wzmocnisz kąpielą z ciepłej oliwy wymieszaną z kilkoma kroplami z cytryny. Możesz również przygotować maseczkę z cytryn. Ma ona właściwości wygładzające i rozjaśniające. Twoja cera odzyska promienny wygląd i wygładzi się prawie tak samo jak po drogim zabiegu kosmetycznym.

miód miód shuttersrock

Miód

To najbardziej odżywczy, naturalny składnik diety. Zawiera cenne aminokwasy, enzymy oraz kwasy organiczne i sole mineralne. Szczególnie zimą powinien być składnikiem codziennych posiłków.

Miód to bardziej sposób na zapobieganie chorobom niż na ich leczenie. Powinien być spożywany profilaktycznie , a nie wtedy, gdy dopada nas przeziębienie. Miód można spożywać na wiele różnych sposobów - jak dodatek do herbaty, na kanapkę lub jako składnik poprawiający smak białego sera.

Miód to także prawdziwy balsam dla spierzchniętej i popękanej skóry. Przy jego pomocy oczyścisz swoją skórę. Wymieszaj jedną łyżkę miodu z łyżką migdałów i dwiema łyżkami płatków owsianych, na koniec dodaj kilka kropli soku z cytryny. Delikatnie masuj twarz mieszanką, spłucz letnią wodą.

czosnek czosnek Shutterstock

Czosnek

Codzienne spożywanie czosnku choćby jednego ząbka, powoduje znaczny wzrost odporności organizmu. Czosnek stosowany jest nie tylko profilaktycznie. To znakomity środek w walce z infekcją. Powoduje łatwiejsze odkrztuszanie zalegającej wydzieliny i zmniejsza pojawiające się uczucie duszności. Warto więc każdego dnia przed snem wypijać szklankę ciepłego mleka z dodatkiem kilku zmiażdżonych ząbków czosnku i miodu.

Wadą czosnku jest niestety nieprzyjemny zapach po jego spożyciu. Znane są jednak sposoby jego pozbycia. Najczęściej zaleca się żucie zielonej natki pietruszki, popicie czosnku jogurtem lub mlekiem. Niektórzy proponują odrobinę czerwonego wina, goździki lub miód. Może być również pomocny w walce z trudno gojącymi się urazami skóry. Należy być jednak bardzo ostrożnym, gdyż czosnek może powodować alergie lub poparzenia skóry.

marchewka marchewka Fot. pinterest

Marchew

Marchew ma właściwości zapobiegające łojotokowi i przyspieszające regenerację skóry. Beta-karoten (prowitamina A) jest najsilniejszym pogromcą w walce z wolnymi rodnikami. Neutralizuje ich szkodliwe działanie, dzięki czemu chroni nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, m.in. chorobami nowotworowymi, miażdżycą i cukrzycą. Wzmacnia także nasz układ odpornościowy i ochrania przed infekcjami górnych dróg oddechowych.

Marchew nazywana też eliksirem młodości, tonizuje tłustą cerę i dość silnie wysusza. Poprawa kolorytu skóry to nie jedyna zaleta marchewki. Za sprawą zawartych w niej witamin neutralizuje powstawanie zmarszczek, regeneruje, działa kojąco i wygładzająco. Maseczkę z marchewki docenią kobiety o cerze zmęczonej i pozbawionej blasku. Maskę przygotowujemy mieszając startą marchewkę z łyżeczką naturalnego jogurtu i łyżką miodu. Nakładamy na 15 minut, potem zmywamy ciepłą wodą. Korzeń marchwi łatwo gromadzi toksyny ze środowiska, dlatego należy spożywać tylko marchew pochodzącą z upraw z nieskażonych terenów.

Surówka z kiszonej kapusty Surówka z kiszonej kapusty fot. Shutterstock

Kiszona kapusta

Jest idealnym lekarstwem w czasie jesienno-zimowym, kiedy wzrasta zachorowalność na grypę i przeziębienie. Kapusta jest niezwykle bogatym źródłem witamin z grupy B, C, K, a także żelaza, potasu, wapnia i błonnika. Niweluje także szkodliwe działanie alkoholu.

Sok z kapusty kiszonej wzmacnia odporność dostarczając organizmowi cennych substancji, ale również łagodzi kaszel, pobudza soki trawienne i wzmaga apetyt. Zawiera dużą ilość siarki - pierwiastka, który korzystnie wpływa na wygląd włosów, cery i paznokci. Dietetycy zalecają picie soku z kiszonej kapusty w celu oczyszczenia organizmu. Należy wypijać pół szklanki soku trzy razy dziennie. Rano dobrze jest wypić sok na czczo, a wieczorem pół godziny po kolacji. 100 mililitrów soku to tylko 12 kalorii!