Domowe sposoby na odporność - znasz je wszystkie?

14.11.2016 08:30
Zimowy czas sprzyja przeziębieniom. Zachowuj się rozsądnie, a grypa nie będzie ci straszna!
1 shutteerstock shutteerstock shutteerstock

Inhalacja

Dorosły człowiek jest chory średnio raz do sześciu razy w roku, a 20% z nas choruje regularnie raz do roku. Oczywistym jest, że lepiej zapobiegać niż leczyć, więc nie zapomnij o codziennej inhalacji pod prysznicem. Para wodna rozluźnia naczynia krwionośne i błony śluzowe, dzięki czemu rozrzedzi śluz zalegający w nosie.

Jeśli masz duże problemy z oddychaniem zrób tak zwaną parówkę. Nalej do miski wrzątku, wlej kilka kropel olejku eukaliptusowego i wdychaj opary przykryta ręcznikiem.

Olejek ma działanie odkażające, przeciwwirusowe, zwalcza kaszel, grypę, przeziębienie i stan zapalny zatok.

2 shutteerstock shutteerstock shutteerstock

Posiłki

Włącz do swoich posiłków kilka produktów, które będą chroniły cię przed przeziębieniem.

- pieczarki zwiększają produkcję białek antywirusowych, które są odpowiedzialne za samonaprawianie się organizmu i są źródłem witaminy D, odpowiedzialnej za dobre samopoczucie.

- rosół ma zbawiennie działanie nie tylko na nasze samopoczucie, ale również na odporność. Liczne badania wykazały, że picie rosołu hamuje wytwarzanie związków zapalnych. Jeśli nie przepadasz za rosołem, zastąp go zupą warzywną.

- miód złagodzi ból gardła oraz zmniejszy intensywny kaszel. Ma także właściwości antybakteryjne i antyoksydacyjne.

- cebula i czosnek również pomogą wzmocnić odporność. Działają odkażająco i antybakteryjnie.

- produkty bogate w witaminę A (jaja, mleko i pomarańcze, marchew, morele)

- produkty bogate w witaminę E (orzechy, ziarna, oleje roślinne, kiełki pszenicy)

3 shutterstock shutterstock shutterstock

Woda

Pamiętaj, aby  pić dużo wody, a szczególnie, kiedy organizm będzie już zaatakowany przez wirusy. W tym czasie mocniej się pocisz i organizm szybciej się odwadnia. Pij napoje bez cukru, szybciej się wchłoną.

4 shutterstock shutterstock shutterstock

Odpowiednia poduszka

Kiedy masz zatkany nos śpij z dodatkową poduszką. Podwyższenie udrożni zapchane zatoki i przyniesie ulgę.

5 shutterstock shutterstock shutterstock

Co do nosa?

Jeśli chodzi o nos panują sztywne zasady. Nie dmuchaj z całej siły, bo nie tylko nikt nie chce słuchać twojej orkiestry, ale też nie zrobisz sobie dobrze. Takie wydmuchiwanie nosa może zatkać jeszcze mocniej zatoki i rozprzestrzenić wirusy.

Wydmuchuj nos delikatnie. Najpierw jedną, a później drugą dziurkę. Możesz też regularnie czyścić nos solą fizjologiczną.