Magnez: łykaj przed egzaminami (także życiowymi)

Zobacz, w jaki sposób magnez wspomaga przyswajanie wiedzy i dlaczego warto jeść czekoladę.

Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż ma ogromny wpływ na funkcje życiowe człowieka. Jest niezbędny dla zapewniania prawidłowej pracy serca (zapobiega zawałom - przeciwdziała arytmii oraz powstawaniu skrzepów).

Uczestniczy także w procesach metabolicznych, polepsza trawienie oraz ułatwia wydalania toksycznych związków z organizmu (np. ołowiu czy kadmu, którymi mogą być skażone owoce i warzywa, pochodzące z zanieczyszczonych upraw).

Magnez biorąc udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek, odgrywa ogromną rolę w dostarczaniu energii komórkom. Ma to szczególne znaczenie dla procesu zapamiętywania, jego niedobór  upośledza pamięć, powoduje problemu z koncentracją i ogólne zmęczenie. Poza tym, magnez uspokaja, więc stanowi idealny suplement diety dla osób żyjących w ciągłym stresie i napięciu. Gdy organizm nie otrzymuje wystarczającej dawki magnezu, czujemy się rozdrażnieni, a błahe przyczyny potrafią doprowadzić do wybuchu złości.

fot. Shutterstock

Ponadto, magnez reguluje napięcie mięśni (jego niedobór prowadzi do drgania powiek i skurczów łydek oraz "kołatania" serca). 

Magnez wraz z wapniem i witaminą D stanowi jeden z ważnych budulców kości. Jego niedobór wpływa niekorzystnie na zdrowie zębów i wytrzymałość kości (co po latach objawić się może w postaci osteoporozy).

Objawy niedoboru

- trudności z zasypianiem i permanentne poranne zmęczenie

- uczucie niepokoju i nerwowość

- zawroty głowy oraz "kołatanie serca" (wówczas warto przyjmować magnez z potasem, np. popularny Aspargin)

- trudności z koncentracją

- skurcze mięśni (zwłaszcza w nocy)

- nadmierne wypadanie włosów i łamliwość paznokci

- częste przeziębienia (podatność na infekcje)

Jak uzupełniać niedobór magnezu?

Najprzyjemniejszym sposobem jest jedzenie czekolady (ale najlepiej gorzkiej, która zawiera znacznie więcej kakao niż mleczna). Poza tym, bogatym źródłem tego pierwiastka są: kasza gryczana, orzechy laskowe, fasola i groch, szpinak, banany, pełnoziarniste pieczywo, soja. Poza tym można pokusić się o zakup aptecznych suplementów, ale tylko i wyłącznie jako uzupełnienie zdrowej diety.

fot. Shutterstock

Czy wiesz, że...

- alkohol, wypijanie dużej ilości kawy oraz regularne stosowanie środków przeczyszczających wypłukują magnez z organizmu

- nadmiar magnezu usuwany jest wraz z moczem; im więcej magnezu , tym słabiej jest wchłaniany przez organizm (to naturalny bufor bezpieczeństwa, chroniący przed przedawkowaniem), choć oczywiście nie należy przesadzać z suplementami

- może zmniejszać skuteczność leczenia tetracyklinami (stosowane m.in. w leczeniu ostrego trądziku)

- magnez jest znacznie lepiej przyswajany w towarzystwie witaminy B6 (razem wspomagają procesy zapamiętywania). W okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego warto przyjmować codziennie magnez z witaminą B6 oraz lecytynę (najsilniejsza to dawka 1200 mg). Skuteczność takiej mieszanki gwarantowana!

alat

 

Czytaj w Znam.to: Funky Gum -  fenomenalny połysk, świetne modelowanie

Więcej o: