Obrzęki czas pożegnać!

Spuchnięte nogi odbierają nie tylko urodę, ale i dobre samopoczucie. Przedstawiamy sposoby walki o zdrowe nogi bez obrzęków.

Uczucie ciężkości nóg może towarzyszyć chorobie żylakowej lub sygnalizować jej początki. Pojawia się zazwyczaj wieczorami, po dniu spędzonym w pozycji siedzącej lub długotrwałym staniu w niezmienionej pozycji. Objawy nasilają się, gdy dodatkowo nosimy wysokie obcasy i zakładamy nogę na nogę.

Początkowo obrzęki obejmują okolice kostek i łydki. Potem pojawiają się delikatne pajączki, a z czasem także niebieskawe poszerzone żyły, widoczne w zgięciu pod kolanami. Niestety, brak profilaktyki w walce o zdrowe nogi, doprowadzi w końcu powstania bardzo widocznych żylaków, które prócz ujemnej wartości estetycznej będą powodować permanentne problemy z bólem i uczuciem "ołowianych nóg".

Ruszaj się!

Istnieje jedna podstawowa zasada, o której nie możesz zapomnieć: najważniejszy jest ruch. Krew krążąca w organizmie ma do wykonania ogromną pracę, by wbrew sile grawitacji tłoczyć krew ku górze, w kierunku serca.

Jej cofaniu się w dół mają za zadanie zapobiegać zastawki żylne. W sytuacji, gdy długotrwale pozostajemy w pozycji statycznej, dochodzi do znacznego podwyższenia ciśnienia w obrębie żył, co prowadzi do uszkodzenia zastawek i zastoju krwi.

fot. Shutterstock

Nie zapominaj o spacerze (pół godziny dziennie), a najlepiej zainwestuj swój czas w bardziej intensywny wysiłek, np. jazdę na rowerze, bieganie, taniec, aerobik, pływanie. Zwróci się z nawiązką. Windę porzuć na rzecz schodów - chociaż czasem.

fot. Shutterstock

Jeśli masz pracę siedzącą, postaw pod biurkiem podnóżek (np. karton) i trzymaj na nim stopy. Ponadto, wykonuj krążenia stóp kilka centymetrów nad ziemią (możesz to spokojnie robić siedząc przed komputerem) lub napinaj łydki. Nigdy, ale to absolutnie nigdy nie zakładaj nogi na nogę. W czasie, gdy stoisz przestępuj z pięty na palce lub drepcz w miejscu - to usprawnia krążenie.

Wieczorami wypoczywaj przez kilkanaście minut z nogami ułożonymi ok. 15 cm powyżej poziomu serca. Na noc warto podłożyć pod łydki poduszkę i spać z lekko uniesionymi nogami.

Kremy i żele przeciwobrzękowe, wspomagają krążenie krwi, wzmacniają naczynia krwionośne i powodują uczucie chłodzenia. Skutecznie działają żele bazujące na wyciągu z heparyny, kasztanowca czy arniki. Warto zaaplikować taką maść przed dłuższą podróżą czy też zwyczajnym dniem pracy w biurze oraz wieczorem, po kąpieli.

Żel Sapoven T, ok. 8 zł Żel Lioton, ok. 19 zł

Skutecznie działa "masowanie" nóg zimnym strumieniem prysznica, okrężnymi ruchami - od dołu, ku górze. Ponadto, po ciężkim dniu, można owinąć nogi kompresem z wilgotnego bandaża, schłodzonego w lodówce.

Wysokie obcasy zakładaj tylko na wyjątkowe okazje - naprawdę, sprawianie przyjemności facetom, którzy mogą upajać się widokiem Twoich wydłużonych obcasami kończyn, nie jest warte tego bólu i niewygody. Zasadniczo, oni nie są tego warci.

źródło: lula.pl

Unikaj też noszenia ciasnych podkolanówek i rajstop. Możesz zaopatrzyć się w specjalne pończochy przeciwżylakowe (do kupienia w aptece) - poprawiają prawidłowy przepływ krwi.

Pamiętaj, że przy często puchnących nogach i żylakach niewskazane są: wizyty w saunie, gorące kąpiele i depilacja woskiem na ciepło.

Dla uniknięcia obrzęków, warto też zaprzyjaźnić się niegazowaną wodą mineralną i herbatkami ziołowymi. Dobrze nawodniony organizm nie magazynuje wody "na zapas". Ogranicz także spożycie soli, która przyczynia się do powstawania obrzęków, poprzez zatrzymywanie wody.

Alicja Tatarczuk

Zobacz także:

Biegnij po urodę!

 

 

Więcej o: