Gwiazda sprzeda wszystko!

Reklama - nakłanianie, manipulacja; przekonywanie potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług. Główna zaleta - skuteczność. A co może  bardziej podnieść skuteczność niż udział gwiazdy?

Osoba popularna zwiększa wiarygodność, jest wzorem do naśladowania, symbolem wyższej klasy społecznej, do której wielu chciałoby należeć. Dodatkowo stwarza pozór braku zysku z promowania, bo przecież ma już wszystko. Choć większość ludzi twierdzi, że popularność osoby propagującej produkt, czy usługę w reklamie nie ma na nich wpływu, postępują oni wbrew swoim deklaracjom.

Specjaliści dokładnie wiedzą, że realna wartość towaru nie ma znaczenia - istotna jest cena, jaką nabywcy są skłonni zapłacić. Dlatego tworzą w reklamach aurę dobrobytu, stylu bycia, który jest najbardziej pożądany - stylu bycia gwiazd. Obecność w reklamie popularnej osoby sprawia, że konsument chce kopiować jej styl, co za tym idzie - promowaną rzecz. Dodatkowo celebryci przykuwają uwagę odbiorców, a reklamy z ich udziałem lepiej zapadają w pamięć.

Piękne, zadbane aktorki, czy modelki najchętniej odnajdują się w reklamach odzieży, środków dietetycznych i kosmetyków - reklamy takie sugerują, że po zakupieniu produktu, zwykły człowiek będzie wyglądać tak idealnie, jak one. Gwiazdy muzyki są zaś stworzone do propagowania muzycznych stacji radiowych, czy telewizyjnych - sprawia to wrażenie, że jest ona na wysokim poziomie - w końcu słucha/ogląda ją uznany znawca.

Od kosmetyków i ubrań, przez samochody, do żywności.

Celebryci nadają się nie tylko do promowania towarów luksusowych, czy modnych. Propagują też przedmioty codziennego użytku. Niedawno modelka sławna na cały glob, wraz z nie mniej znanym mężem podpisali kontrakt na reklamowanie aut marki Volkswagen. Telewizyjny spot pojawił się także w Polsce. Oto niemieckie wydanie z udziałem Heidi Klum i Seala:



Jeśli do tych bardziej "sprzedajnych" - jak uważa świat gwiazd - zaliczają się sławni, którzy skłaniają do nabycia jedzenia - i to niekoniecznie drogiego - to z pewnością "sprzedajną" niektórzy nazwali Katarzynę Skrzynecką i Paris Hilton. Pierwsza zniesławiła się reklamowaniem pasztetów - niezbyt to chwalebny produkt dla gwiazdy, jednak portfel i jej i marki pogrubił się. Znana i kontrowersyjna dziedziczka, postawiła na zysk za wszelką cenę i wystąpiła w spocie fast foodów Carl's Jr. Nie odbyło się bez skandalu - reklamę porównano do filmów z gatunku soft porno. Jednak takie zarzuty tylko podniosły popularność reklamy! Sprawdźcie sami kontrowersyjny materiał:



Paris Hilton pokusiła się nawet do reklamowania szampana w puszce - pomysł okazał się niestety klapą...

Nie każda reklama produktu spożywczego musi stać się wstydliwym epizodem w karierze! Najlepszym przykładem na to jest Pepsi. Ten napój łączy pokolenia, piją go wszyscy niezależnie od statusu. Reklamówki są zawsze hitami. Marka dobiera więc największe gwiazdy, które są głosem pokolenia, stąd w udział w spotach Michaela Jacksona po ogromnym sukcesie płyty "Thriller" w 1994 roku, czy prawie 20 lat później Britney Spears. Świetnym przykładem może być zatem reklama z udziałem tej drugiej dodatkowo wzbogaconej o towarzystwo utalentowanej Beyonce i zadziornej Pink:



Gwiazdorską skuteczność wykorzystują nawet banki! Sprawdźmy na polskim przykładzie. Bank Zachodni BZ WBK zatrudnił sławy światowego formatu. Dobrał je przemyślanie i umieścił w pasujących do ich osobowości spotach. Wynik? Zainteresowanie i sprzedaż produktu wzrosła o 40%!



Świadomość konsumenta o manipulacji rośnie w zastraszającym tempie, dlatego specjaliści wymyślają coraz to nowe sposoby nakłaniania. Wysoko poprzeczkę postawiła wokalistka Fergie, w której tekstach słyszymy jak to wspaniale jest nosić ubrania marki Candie's. Zainkasowała za to jedynie 4 miliony dolarów. Skoro więc o cyfrach, warto przejść do zarobków...

Zarobki.

Zagraniczne gwiazdy, rzecz jasna, kosztują więcej. Taki pracownik to koszt rzędu 1-2 mln zł. U siebie biorą za to samo 3-8 mln dolarów. Rekordzistką świata jest jednak Nicole Kidman, która za 2-minutową reklamę perfum Chanel No. 5 zainkasowała 12 milionów dolarów. To dużo więcej niż wielu hollywoodzkich aktorów dostaje za występ w 2-godzinnym filmie. Oto słynny spot:

 

W Polsce pierwszą gwiazdą światowego formatu była Cindy Crawford. Zachęcała do picia wody Arctic. Skutek reklamy był ogromny - sprzedaż wody wzrosła o 62%, a znajomość marki z 10% do 51% ("Mój dzień, moja woda" - 2003 rok). Wielkim hitem było też pojawienie się Dody w nieco dwuznacznej reklamie lodów Koral!


Oto lista gwiazdorskich płac - stawki krajowych gwiazd za udział w reklamie:

Marek Kondrat (ING) - 1 mln zł

Michał Wiśniewski (Avans) - 800 tys. zł

Agnieszka Dygant i Danuta Stenka (Garnier)- 650 tys. zł

Małgorzata Foremniak (Soraya) - 550 tys. zł

Jerzy Stuhr (Raiffeisen Bank) - 540 tys. zł

Krystyna Janda (Eurobank, Lipton) - 525 tys. zł

Dorota "Doda" Rabczewska (Koral) - 506 tys. zł

Andrzej Chyra (Pilsner Urquell) - 490 tys. zł

Zbigniew Zamachowski (Telekomunikacja Polska, ING) - 420 tys. zł

Michał Żebrowski (Eurobank) - 400 tys. zł

Katarzyna Figura (Eurobank) - 360 tys. zł

Piotr Fronczewski (GETIN Bank) - 320 tys. zł

Źródło: "Twoje Imperium".

Czy polscy celebryci wypadają w reklamówkach równie dobrze, jak ich zagraniczni koledzy? OBEJRZYJ WIDEO i zadecyduj!

Gwiazdorska 12 - kto zarobił najwięcej


Na koniec, żeby nie było zbyt kolorowo, przedstawimy kilka (czasami tragicznych) wpadek:

1.       Co za dużo, to nie zdrowo - Adam Małysz w okresie świetności występował w tak wielu reklamach, że widzom trudno było go zidentyfikować z jedną konkretną.

2.       Nieprzewidywalność - Borys Szyc reklamujący Renault, wkrótce po wykonanej pracy stracił prawo jazdy za bycie pod wpływem alkoholu w trakcie prowadzenia.

3.       Serce jak dzwon - Bogusz Bilewski reklamujący margarynę obniżającą cholesterol, krótko po nakręceniu spotu umarł na zawał.

 

Anna Szulc


Modowe imperia gwiazd od kuchni

Czytaj w znam.to: Aktywnie wyszczuplający kosmetyk do ciała

Więcej o: