Szokujące królestwo kolorów Benettona

Poznaj historię najbardziej kolorowej marki świata!

To odzieżowe imperium kolorów stworzone przez Luciano Benettona. Śmierć ojca przerwała idylliczne dzieciństwo dziesięcioletniego wówczas Luciano. Ten punkt zwrotny w życiu chłopca wpłynął zapewne na jego dalsze losy nierozerwalnie związane ze stworzeniem jednej z najbardziej popularnych firm odzieżowych na świecie.

Ale na początku wcale nie było łatwo. Mając w perspektywie utrzymanie rodzeństwa i matki, Luciano rzucił szkołę i zaczął pracować, m.in. w sklepie z tekstyliami. Obserwując klientów zaczął powoli zdawać sobie sprawę, że ludziom czegoś bardzo brakuje, a tym czymś był kolor.

Bodźcem do dalszego działania okazał się prezent od siostry. Jaskrawo żółty wełniany sweter okazał się strzałem w dziesiątkę, jeżeli chodzi o gust Luciano i zainspirował go do podjęcia konkretnych kroków związanych z założeniem własnego przedsiębiorstwa. Na początek musiał zgromadzić niezbędne fundusze.  Toteż pieniądze z trudem zdobyte ze sprzedaży akordeonu i roweru brata przeznaczył na zakup maszyny dziewiarskiej.

Pierwsze swetry Benettona spotkały się ze sporym zainteresowaniem ówczesnych klientów. Produkcja rodzinna rozkwitła i zaczęła generować zyski, które można było przeznaczyć na nową inwestycję - fabrykę. Po przyjęciu do pracy paru osób ruszyła sprzedaż swetrów w sklepie obok, niebawem kolejny powstał w Treviso.

Pełna strategia wizerunkowa firmy i plan jej dalszego rozwoju narodziły się w głowie Luciano w trakcie olimpiady w Rzymie, kiedy to siedząc na trybunach zachwycił się grą kolorów, emocji, muzyki, śmiechu wśród totalnie obcych sobie ludzi z różnych krajów oraz licznych narodowości. Miała być różnorodność, miał być kolor i młodość. Tak też się stało.

Po powrocie Luciano z Wielkiej Brytanii, gdzie właściciel zdobył wiedzę i doświadczenie na temat uszlachetniania dzianin, firma była w stanie dostarczyć towar do dziesięciu sklepów. Od samego początku, mimo sporej ekspansji Luciano stawiał na budowanie zamkniętego kręgu ekskluzywnych odbiorców.

W 1969 roku sklep firmy Benetton otworzył swoje podwoje w Paryżu na słynnej Rue Bonaparte. 

Kolejnym ruchem Benettona stało się przejęcie fabryki Sisley zajmującej się produkcją dżinsów.  Ten, jak się okazało niesamowity sukces doprowadził do kolejnej transakcji - zakupu Villi Minelli, gdzie powstała fabryka z prawdziwego zdarzenia, tam też do dzisiaj mieści się główna siedziba firmy.

Mimo intensywnego rozwoju firma niezmiennie pozostaje w rękach rodzinnych. Przełomowym rokiem w historii wizerunku firmy okazał się rok 1972, kiedy to Benetton podpisał umowę z francuską agencją reklamową i nawiązał współpracę z Oliverem Tosacanim, światową sławą w branży fotograficznej, bulwersującą od lat opinię publiczną swoimi śmiałymi i kontrowersyjnymi kampaniami. Powstaje nowe logo, które w niezmienionej formie przetrwało do dziś.

Tosacani uważany jest za jeden z filarów sukcesu marki. Jego wyzywające kampanie reklamowe zapoczątkowały nową erę w marketingu. To właśnie on udowodnił, że wzrost sprzedaży generuje nie jednorazowa reklama, ale dłuższa strategia komunikacyjna. Szokowanie opinii publicznej odważnymi i prowokującymi obrazami (reklamy całujących się księdza i zakonnicy czy kopulujących koni) do dzisiaj pozostają na językach praktycznie wszystkich.

Rozpoczęła się dobra passa firmy, która praktycznie trwa do dzisiaj. W najbliższej przyszłości Luciano zamierza przekazać firmę swojemu synowi, bo jak twierdzi, pora przekazać ster w ręce młodszego pokolenia. Obecnie ta jedna z największych firm rodzinnych obecna jest w 120 krajach, ma ok. 5000 sklepów i 9 fabryk. Benetton nadal ma się rozwijać...

 

 


Czytaj w Znam.to: Dyskoteka na rzęsach

Więcej o: