Alexander McQueen
Alexander McQueen, a właściwie Lee Alexander McQueeun urodził się 17 marca 1969 roku w East End. Początkowo projektował jedynie dla swoich trzech sióstr, a później ubierał największe sławy. Po obejrzeniu programu telewizyjnego o braku chętnych do nauki tradycyjnego krawiectwa postanowił zostać krawcem. Fachu nauczył się w Anderson & Sheppard na Savile Row, gdzie szył dla takich sław, jak książe Charles i Michaił Gorbaczow. Kolejne doświadczenia zawodowe zdobywał w Gieves & Hawkes oraz firmie Angels and Bermans szyjącej kostiumy teatralne. Gdy miał 20 lat przez pewien czas pracował u japońskiego projektanta Koji Tatsuno, a później wyjechał do Mediolanu, by podjąć pracę u Romeo Gigli. W 1994 roku wrócił do Londynu i złożył podanie do prestiżowej szkoły Central St. Martin's College of Art and Design na stanowisko wykładowcy. Dyrektor szkoły po obejrzeniu jego portfolio namówił Alexandra, by zapisał się na kurs jako student. Tak zrobił i to była doskonała decyzja. Jego kolekcję dyplomową kupiła wpływowa stylistka Isabella Blow, która postanowiła zająć się karierą absolwenta. To ona namówiła go, by zmienił imię z Lee na drugie - Alexander i ona pomogła mu w osiągnięciu sukcesu.
Jego pierwsze kolekcje zapewniły mu reputację wielbiciela kontrowersji i przydomek "chuligana angielskiej mody". Kolekcję z 1995 zatytułował "Highland Rape", co wytłumaczył "gwałt na Szkotach dokonany przez Brytyjczyków." Szokował, ale w pozytywny sposób. Jego talent bardzo szybko został doceniony. W 1996 roku został uznany za Najlepszego Projektanta Roku i był najmłodszym kreatorem, który otrzymał ten tytuł. Miał 27 lat i dopiero zaczynał karierę.
W 1996 roku został głównym projektantem Givenchy, zastępując Johna Galliano i pracował tam do marca 2001. Kilka miesięcy wcześniej, w grudniu 2000 roku konsorcjum Gucci Group kupiło 51% udziałów (pakiet kontrolny) w jego firmie dzięki czemu Alexander mógł rozbudować swoje imperium. W 2004 zaprojektował pierwszą, męska kolekcję, a w styczniu 2006 otworzył tańszą linię ready-to-wear McQ. Na swoim koncie miał też inne dokonania, jak współpraca z marką Puma (październik 2005), Samsonite Black Label (luty 2007), czy firmą kosmetyczną M.A.C (zima 2007). W ubiegłym roku uczestniczył w programie Target GO International. Ubierał też gwiazdy. W 1997 roku pracował też z Bjork nad stylizacją na okładkę jej płyty "Homogenic".
Każda jego kolekcja wywoływała poruszenie. Był znany z niekonwencjonalnych pomysłów i inspiracji, jak katastrofa morska, która była jednym z tematów kolekcji na wiosnę 2003, "ludzka gra" z wiosennego pokazu w 2005, czy hologram Kate Moss wyświetlany podczas finału zimowego pokazu w 2006. Świat mody widział niewiele kolekcji na takim poziomie artyzmu, który wniósł na wybiegi właśnie McQueen. Każda kolejna zachwycała, a ostatnia zainspirowana zaginioną Atlantydą wręcz powala na kolana. Połączenie stylu z niezwykłą, teatralną wyobraźnią stało się najbardziej rozpoznawalną cechą jego projektów, które pokazy mody zamieniały w spektakle. Wspominamy te najnowsze, w których najmocniej przejrzał się geniusz Alexandra McQueen'a.
Plato's Atlantis - tak właśnie McQueen ją zatytułował, sugerując dobitnie skojarzenia z zatopionym światem. Dominowały sukienki o futurystycznych i kosmicznych krojach, urozmaicane deseniami rodem ze świata zwierzęcego. Kolorowe skóry węża, łuski i pancerze projektant przeniósł na faktury delikatnych materiałów. Największe zachwyty, ale i kontrowersje wzbudził model niebotycznie wysokich butów Armadillo.
Do historii przejdzie dzięki konstrukcjom kreacji inspirowanych New Lookiem Christiana Diora, nakryciom głowy przypominającym abażury i niepokojącym, mrocznym makijażom. McQueen odświeżył w tej kolekcji zapomnianą już nieco pepitkę i pokazał ją w całkowicie innym, niespotykanym dotąd kontekście. Na pokazie modelki krążyły po wybiegu zaaranżowanym na wysypisko śmieci.
Ta kolekcja była bogata w futurystyczne aplikacje, wyróżniała się architektonicznymi krojami, a mimo to pozostała wyjątkowo kobieca. Pojawiły się w niej przezroczystości, wzory kwiatowe i pożyczone ze świata owadów. Cieliste barwy grały tu z multikolorowym miksem czerwieni, zieleni i żółci. Na końcu pokazu projektant wyszedł na wybieg w przebraniu wielkiego, pluszowego królika.
Marta Anna Kowalska i Karolina Lewczuk (Karolina L.)
-
Ta bluzka z Pepco optycznie wyszczupli twoją sylwetkę. Kosztuje tylko 15 zł
-
Te fryzury są kiczowate i dawno niemodne. Dodają nawet 15 lat! Nie noś ich więcej, jeśli nie chcesz się postarzać
-
Krótkie fryzury damskie 2021. Sprawdź, które modne cięcia odejmą ci lat i podkreślą urodę
-
To uczesanie pokochały największe gwiazdy. Bun lift - idealny sposób na młody wygląd w pięć minut
-
Lady Gaga przeszła spektakularną metamorfozę. W nowym kolorze włosów jest nie do poznania
- Cztery idealne kurtki na okres przejściowy. Przegląd promocji z popularnych sklepów
- Delikatna bluzka, która doda ci dziewczęcego uroku i wyszczupli sylwetkę. Teraz w Pepco za 15 zł
- Ta kuracja ma działanie odchudzające i prozdrowotne. Na czym polega dieta japońska?
- Rossmann wyprzedaje ulubiony przez kobiety tusz do rzęs. Kosztuje niecałe 8zł! "Nie ma sobie równych. Efekt sztucznych rzęs"
- "Oszczędzaj połowę" - nowa wielka promocja w sklepach Biedronka już wystartowała