Tłuszcz - prawdy i mity

Dowiedz się jakiego tłuszczu unikać, a który przysłuży się zdrowiu i urodzie.

W dzisiejszych czasach tłuszcz kojarzy się tylko ze zbędnymi kilogramami, cholesterolem. Jest czymś wzbudzającym powszechną niechęć, czymś czego należy unikać. W dobie szczupłych ciał często zapominamy o zdrowym rozsądku. Warto uświadomić się w sprawach tłuszczu, a pomoże w tym poniższa rozpiska zawierająca prawdy i mity na jego temat.

 

Fot. Shutterstock

 

Prawdy:

 

1) Tłuszcz jest cenny dla naszego zdrowia i urody.

Smarowanie oliwą końcówek włosów zapobiega ich wysuszeniu i rozdwajaniu, a zawarte w rybach, i olejach roślinnych kwasy omega-3 obniżają ryzyko miażdżycy, chorób serca, raka, oparzeń słonecznych, a także poprawiają trawienie i pozytywnie wpływają na wytwarzanie serotoniny.

2) Im więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju, tym bardziej nie nadaje się on do smażenia.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe bardzo łatwo utleniają się przy wysokiej temperaturze, a to prowadzi do powstania szkodliwych dla organizmu związków. Warto zwracać uwagę na to jaki olej kupujemy i stosować się do etykiet, na których uwzględniono ilość tych kwasów oraz przeznaczenie (do sałatek, do smażenia).

3) Oliwa w sałatkach pomaga przyswajać witaminy.

To prawda, że oliwa i olej dodawane do sałatek poprawiają zdolność przyswajania witamin, jednak tylko A, D, E i K.

4) Olej może być użyty do smażenia tylko jeden raz.

Nie powinno się używać oleju wielokrotnie. W ramach oszczędności i dbania o zdrowie używajmy go mniej. Do usmażenia filetów rybnych czy jajek wystarczy przecież jedna stołowa łyżka. Unikajmy nalewania prosto z butelki.

 

Fot. Shutterstock

 

Mity:

 

1) Margaryna jest zdrowsza od masła.

W maśle jest więcej kwasów nasyconych, które powodują choroby układu krwionośnego; dobre masło jest jednak naturalnym produktem, który spożywany z umiarem nie wywołuje szkód dla organizmu. Margaryna zaś jest utwardzonym tłuszczem roślinnym, który zawiera mniej niezdrowych kwasów nasyconych, ale jest w niej o wiele więcej tłuszczów trans, które przyczyniają do się do wzrostu stężenia we krwi złego cholesterolu, a także rozwoju raka!

2) Każdy tłuszcz jest sobie równy.

Niestety, w dzisiejszych czasach przedsiębiorcy celowo ograniczają jakość produktów, by zarabiać na nich jak najwięcej. Przy zakupie masła warto uważać na procentową ilość tłuszczów zwierzęcych - im więcej, tym masło jest lepsze. Dobry produkt można łatwo porównać z tańszym rozpuszczając oba na patelni - dobre masło ma piękny zapach i jednolitą konsystencję, produkt masłopodobny będzie brzydko i dziwnie pachniał, a z wyglądu przypominać będzie olej, którym zapewne jest.

Podobnie z oliwami - niestety, dobrej jakości oliwa to koszt od około 15 złotych - większość podejrzanie tanich produktów, to mieszanki oleju i oliwy.

3) Każdy olej jest dobry do smażenia.

Niestety większość z olejów, których używamy, nie nadaje się do poddawania ich wysokiej temperaturze, bo wydzielają toksyczne związki. Najzdrowsze do smażenia są palmowy, kokosowy, sojowy i rzepakowy. W rzepakowym jest jednak szkodliwy kwas erukowy, dlatego nie powinno się go używać w dużych ilościach. Oliwa z oliwek także nie wytwarza toksycznych związków, ale za to traci swoje dobroczynne właściwości podczas obróbki termicznej. Wbrew powszechnemu przekonaniu olej słonecznikowy powinno się stosować tylko na zimno.

 

Anna Szulc

 

 

Brwi a kształt twarzy

Brwi idealne

Więcej o: