Waga błonnika

Błonnik jest bardzo ważny dla dobrego samopoczucia. Pomaga oczyszczać przewód pokarmowy oraz zrzucać zbędne kilogramy. Warto po niego sięgnąć!

Producenci żywności zalewają nas jedzeniem oczyszczonym z wszelkich estetycznych niedoskonałości. Takim sposobem mamy białe pieczywo, białą mąkę czy biały ryż. Wszystkie usunięte części są bardzo wartościowe - zawierają błonnik, który oczyszcza organizm z resztek, które odkładają się i rozkładają w organizmie, przez co powodują złe samopoczucie.

Błonnik pokarmowy to substancje, które występują w ścianach komórkowych roślin. Organizm ich nie trawi, ani nie wykorzystuje, dlatego niegdyś traktowano je jako balast. Obecnie znamy jego rolę w układzie pokarmowym, która polega na:

- hamowaniu uczucia głodu (pęcznieje w żołądku);

- pobudzaniu ruchów jelit;

- spowalnianiu rozkładu węglowodanów (przedłuża uczucie sytości);

- zwiększaniu zawartości wody w stolcu;

- powodowaniu spadku stężenia glukozy we krwi;

- usuwaniu z organizmu toksyn i metali ciężkich;

- zapobieganiu zaparciom;

- zmniejszaniu wchłaniania cholesterolu;

- korzystnym wpływie na rozwój flory jelitowej;

- zwiększaniu wydalania kwasów żółciowych.

Jak widać - warto wzbogacić dietę o błonnik. Jeśli będziemy dostarczać go w odpowiednich ilościach będziemy szczuplejsi, zdrowsi i zyska na tym nasze samopoczucie. Jeśli z jakichś powodów dostęp do produktów bogatych w tę substancję jest utrudniony, można skorzystać z bogatej oferty suplementów diety.

Niżej lista produktów szczególnie bogatych w błonnik pokarmowy:

- pestki

- niełuskane ziarna

- pieczywo razowe

- muesli

- soja

- fasola

- groch

- suszone owoce (daktyle, figi, śliwki)

- otręby

- kasza

- niełuskany ryż

- warzywa

- owoce

 

Warto wiedzieć, że spożywanie błonnika w zbyt dużych ilościach może powodować wzdęcia, bóle brzucha, a nawet biegunki. Wg WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) dzienne spożycie błonnika powinno wynosić od 20 do 40 g. Jeśli masz wrzody żołądka, zapalenie którejś z części układu pokarmowego lub stan niedoboru białka czy składników mineralnych, powinnaś unikać dużej ilości tej substancji.

 

Anna Szulc


Odważ się być piękniejsza wiosną!

Więcej o: