Co wiemy o witaminie C?

Jest nie tylko jednym z najbardziej znanych leków na przeziębienie. Jest niezbędna do produkcji kolagenu, odgrywa ważną rolę w procesie gojenia i reguluje przepływ krwi. Dowiedz się więcej!

Witamina C jest pochodną cukrów. Zwana inaczej kwasem askorbinowym jest jednym z najpopularniejszych parafarmaceutyków o różnorodnym zastosowaniu. To dzięki niej uświadomiono sobie jak wielkie znaczenie mają witaminy dla naszego zdrowia i życia.

Zauważono to marynarze wypływający w rejs, mimo, iż byli wystarczająco zaopatrzeni w pożywienie, takie jak kaszę, mięso (z konieczności bez owoców i warzyw) - bardzo szybko chorowali. Byli osłabieni, wypadały im zęby, oraz krwawiły dziąsła. Rany nie chciały się goić, odnawiały się też te już zagojone. Oni z podróży morskich często nie wracali. Sytuacja zmieniła się kiedy ich dietę uzupełniono o kwaszoną kapustę i owoce cytrusowe.

Jest nam potrzebna przede wszystkim do budowy białek, które tworzą pod nabłonkiem dodatkową warstwę utrudniającą przedostawanie się do organizmu wirusów.

INNE WAŻNE FUNKCJE:

- wspiera białe ciałka krwi i jest niezbędna do produkcji limfocytów. Limfocyty niszczą zainfekowane komórki. Od ich sprawności zależy jak szybko nasz organizm upora się z infekcją. Stymulując tworzenie przeciwciał i innych mechanizmów obronnych, znacząco poprawia działanie układu odpornościowego organizmu.

- przyśpiesza proces gojenia się ran i zrastania kości,

- hamuje powstawanie w żołądku rakotwórczych nitrozoamin,

- wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych,

- chroni nas przez promieniowaniem UVA i UVB,

- w kosmetyce ze względu na właściwości antyoksydacyjne - chroni przed działaniem wolnych rodników, tym samym przeciwdziała uszkadzaniu komórek,

- zapobiega rozszerzaniu się naczyń krwionośnych, poprawia mikrokrążenie w naczyniach włosowatych, a co za tym idzie - usuwa produkty przemiany materii,

- ma właściwości bakteriostatyczne, a nawet bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych,

- uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych,

- nie tylko usuwa nadmiar cholesterolu z arterii krwionośnych, ale też normalizuje jego poziom,

- według naukowców, dieta bogata w witaminę C opóźnia proces starzenia i pojawiania się zmarszczek,

- w wyniku stosowania witaminy C zwiększa się skuteczność leków stosowanych przy infekcjach układu moczowego, ma ona również działanie przeczyszczające,

- u cukrzyków podwyższa odporność i reguluje poziom glukozy we krwi.

Warto pamiętać, że jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, wilgoci, tlenu i światła. Zawierające ją produkty żywnościowe powinny więc być przechowywane w odpowiednich warunkach.

Inną ciekawostką jest to, że palacze mają znacznie większe zapotrzebowanie na tą witaminę.

NAJLEPSZYM ŹRÓDŁEM WITAMINY C SĄ ŚWIEŻE OWOCE I WARZYWA:

- cytrusy

- truskawki

- czarna porzeczka

- kiwi

- papryka

- kapusta

- pomidory

- szpinak

- brokuły

- brukselka

- kalafior

- ziemniaki

Jak ze wszystkim, tak też z witaminą C należy zachować umiar. Zbyt duże dawki mogą prowadzić do powstawania kamieni nerkowych, wywoływać bóle głowy, rozstrój żołądka, a nawet utrudniać zasypianie.

Katarzyna B.

Zobacz też:

Witaminy z grupy B