Tego lata - zielona herbata!

Latem bardziej, niż o innej porze roku chce nam się pić. Trudniej jest ugasić pragnienie. Wszędzie słyszymy o tym, by wypijać 2 litry wody dziennie. Ciekawostką jest jednak to, że już 3 filiżanki zielonej herbaty dziennie skuteczni ugaszą pragnienie, nawodnią organizm i będą korzystnie działały na cały nasz organizm.

Zielona herbata jest spośród wszystkich rodzajów herbat - najzdrowsza. Odkryto w niej kilka związków chemicznych, które mają wiele korzyści dla ludzkiego zdrowia i dla zachowania na dłużej urody.

Ma bardzo wiele flawonoidów, które są przeciwutleniaczami i działają antyrodnikowo. Najprościej rzecz ujmując przeciwdziała starzeniu się skóry. Najsilniejszy z nich galusan jest w swym działaniu 20 razy silniejszy od znanej już wszystkim witaminy C. Zawarta w niej tianina działa antybakteryjnie i antywirusowo. Regularne picie zielonej herbaty zmniejsza również nasz poziom cholesterolu.

Inne właściwości zielonej herbaty:

- stosowany bezpośrednio na skórę, lub zawarty w kosmetykach wyciąg z zielonej herbaty zapobiega rakowi skóry,

- stymuluje ciśnienie i krążenie krwi,

- przeciwdziała tworzeniu się kamieni w nerkach, pęcherzu, czy wątrobie,

- jest bogatym źródłem fluoru, wzmacnia dzięki temu kości i zęby,

- ma witaminy B1, B2, B5, C, E, K, PP,

- reguluje wydzielanie żółci, pobudza trawienie, neutralizuje nadkwaśność, a dzięki temu wszystkiemu wspomaga proces odchudzania (nie jest natomiast wbrew powszechnej opinii lekiem na nadwagę),

- gdy zaparzymy ją w odpowiedni sposób będzie działała relaksująco,

- zmniejsza szkodliwe skutki promieniowania ultrafioletowego,

- czasem warto zamienić poranną kawę na zieloną herbatę. Również ma działanie pobudzające, a dodatkowo wzmaga koncentrację. Wieczorem natomiast możesz dodać melisy, co pozwoli się wyciszyć i zasnąć.

Jak prawidłowo parzyć zieloną herbatę?

Zielona herbatę najlepiej parzyć w miękkiej, niechlorowanej i ubogiej w wapń wodzie. Ponieważ jednak w naszych kranach takiej nie znajdziemy - najlepiej ją przefiltrować, a jeśli i takiej możliwości nie mamy, najlepiej użyć do tego celu niegazowanej wody mineralnej. Nie zalewaj liści wrzątkiem. Woda powinna mieć około 80 stopni, dlatego chwilkę odczekaj.

Długość parzenia zielonej herbaty ma związek z jej późniejszym działaniem. Teina wydziela się jako pierwsza, po 3 minutach - polifenole, które ja neutralizują. Dlatego jeśli chcemy, aby herbata nas pobudziła należy ja parzyć do 3 minut. Jeżeli zaś chcemy się odprężyć do 8 minut.

Jeśli rano się śpieszysz, a herbata jest wciąż za gorąca - wstaw ją na 5 minut do lodówki. Wówczas jej temperatura będzie idealna.

Poza tym zielona herbata jest niezwykle wydajna. Możesz ja parzyć kilkukrotnie (najlepiej nie więcej niż 3, 4 razy) i za każdym razem będzie ona miała inny smak. te które będziesz parzyła po raz kolejny - będzie miała działania relaksujące.

K.B.

Czym są kosmoceutyki i jakie jest ich zastosowanie?