Kolekcja M.A.C i Rodarte wzbudziła kontrowersje

Dwa tygodnie po ogłoszeniu, że 100% przychodów z kolekcji Rodarte i MAC Cosmetics zostanie przeznaczone dla rodzin meksykańskiego miasta Juarez, obie firmy wycofały się z jej sprzedaży...

Wszystko zaczęło się od sióstr z Rodarte, które zainspirowane podróżą po Meksyku postanowiły we współpracy z marką MAC stworzyć nową kolekcję. Porażone ogromem bezprawia i niesprawiedliwości, jakie mają miejsce w Juarez, wspólnie z amerykańskim producentem zapragnęły zwrócić uwagę na ten problem.

Juarez to meksykańskie miasto fabryk, które ma najwyższy wskaźnik morderstw na świecie i jednocześnie miejsce zwane kolebką zła, gdzie kobiety są regularnie gwałcone lub mordowane dla organów sprzedawanych później na czarnym rynku. Duży odsetek ofiar stanowią nastoletnie dziewczynki. Problem jest o tyle poważny, że tamtejsza policja i organy sprawiedliwości robią niewiele, by rozwiązać tę sytuację.

Rodarte i MAC pragnęli zwrócić uwagę świata na to, co się tam dzieje. Nie przewidzieli jednak, że nazwy "Juarez", "Ghost Town", czy "Factory" wraz z naświetlaniem krwawego problemu wbudzą tak wielkie kontrowersje.

Prasa rozpisywała się na temat braku szacunku zarówno dla kobiet żyjących i pracujących w Juarez jak i dla tych, które straciły tam życie. Spekulowano o tym, jak bardzo obraźliwe jest porównywanie romantycznej wizji projektantek do umierających w Meksyku kobiet. Głośno komentowano też wygląd modelki w bladym makijażu i stroju wyglądającej jak anorektyczka a także fakt, że nie powinno się wykorzystywać prawdziwego problemu dla celów kampanii.

Oświadczenie projektantek było jedynie dolaniem oliwy do ognia:

Nasza współpraca z marką MAC rozpoczęła się po odbytej przez nas podróży. To charakter krajobrazu miał wpływ na twórczy rozwój i pustynne barwy tej kolekcji. Jesteśmy szczerze zasmucone niesprawiedliwością w Juarez. Jest to dla nas nas niezmiernie ważna sprawa. Zachwycone pięknem krajobrazu wraz z firmą MAC chcieliśmy stworzyć kolekcję, która jednocześnie zwróci uwagę świata na problem".

Lawinowo posypały się komentarze, że oglądanie tego świata z perspektywy tylnej szyby samochodu nie oznacza głębszego przyjrzenia się ogromowi nieszczęść, które mają tam miejsce. A proponowane nazwy "Ghost", "Juares", "El Norte", czy "Factory" nijak mają się do kolorowych kosmetyków. Tak samo jak trupio blada modelka, która stała się twarzą kampanii. Apelowano, by marki ocknęły się i powróciły ze swego artystycznego świata fantazji na ziemię.

W związku z pojawiającymi się coraz liczniej negatywnymi komentarzami firmy zdecydowały się wycofać kolekcję ze sprzedaży.

Oto oświadczenie MAC:

Z szacunku dla ludzi mieszkających w Meksyku, kobiet i dziewcząt z Juarez oraz ich rodzin, jak również naszych meksykańskich pracowników i współpracowników, podjęliśmy decyzję o wycofaniu ze sprzedaży limitowanej edycji kolekcji MAC Rodarte. Decyzja ta nie będzie miała wpływu na zobowiązania MAC do oddania wszystkich swoich przewidywalnych zysków z tej kolekcji globalnej międzynarodowej grupie, która działa na rzecz poprawy warunków życia kobiet i dziewcząt w Juarez. Dołożymy należytej staranności, by zagwarantować, że datek ten trafi do organizacji.

MAC i Rodarte głęboko i szczerze przepraszają wszystkich, których obrazili poprzez swoją kampanię. Wysłuchaliśmy światowej opinii obywateli. Robimy wszystko co w naszej mocy, by wytłumaczyć i odkręcić tą niesprawiedliwą w naszym mniemaniu ocenę. Istotą współpracy z siostrami Rodarte, było dzielenie się troską o społeczność Juarez, a korzystając z twórczości chcieliśmy jedynie pomóc i podnieść ogólnonarodową świadomość tego tematu".

Cóż... Chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle. Trudno jest nie uszanować tego zobowiązania. Jest to jednak odrobinę smutne, że jedna z najbardziej oczekiwanych kolekcji została wycofana z powodu "powszechnych kontrowersji". W tym przypadku jest to dowód na to, że konsumenci mają więcej władzy, niż kiedykolwiek przedtem w ustalaniu tego, co będzie gościło na ich sklepowych półkach.

Jak oceniacie tę decyzję?

Katarzyna Bigos

Co myślicie o wycofaniu kampanii ze sprzedaży?