Wskaźnik BMI - wiesz, jak go obliczyć?

BMI jest wskaźnikiem masy ciała i jednym ze sposobów badania, czy nie mamy nadwagi. Czy wiesz jak go sprawdzić?
Jak sprawdzic swoj BMI? BMI jest wskaznikiem masy ciala. Czy wiesz, jak go sprawdzic? Aby obliczyc indeks masy ciala, nalezy wage (kg) podzielic przez wzrost (cm) podniesiony do kwadratu, a ten wynik pomnozyc przez 10000. Norma BMI to 18,5-25. BMI oznacza z angielskiego Body Mass Index, czyli wskaznik wagi ciala. Charakteryzuje mase ciala w stosunku do naszego wzrostu. Wszystko zalezy tez od budowy ciala. Osoby o ciezkich, grubych kosciach maja wyzszy BMI, bo waza wiecej niz osoby o drobnej budowie. Podobnie jest z osobami umiesnionymi. Waga i BMI nie wystarczaja do oceny, czy wszystko jest w porzadku. Zdarza sie, ze przy prawidlowym BMI masz za duzo tkanki tluszczowej. Jest to jednak jeden z glownych sposobow, by sprawdzic, czy nasza waga w stosunku do wzrostu jest prawidlowa. Aby obliczyc swoje BMI nalezy: - podniesc swoj wzrost w metrach do kwadratu. Czyli jesli masz 170 cm pomnoz to przez 170 cm. Wynik to 28900. - nastepnie swoja wage podziel przez otrzymana liczbe. Na przyklad 60kg podziel przez 28900. Wynik to 0,0020415224913. W przyblizeniu oznacza to, ze BMI wynosi 20,4. Wartosci BMI: mniej niz 16,0 - wyglodzenie 16,0-17,0 - wychudzenie (spowodowane czesto przez ciezka chorobe lub anoreksje) 17-18,5 - niedowaga 18,5-25,0 - wartosc prawidlowa 25,0-30,0 - nadwaga 30,0-35,0 - I stopien otylosci 35,0-40,0 - II stopien otylosci wiecej niz 40,0 - III stopien otylosci (otylosc skrajna).

BMI oznacza z angielskiego Body Mass Index, czyli wskaznik wagi ciala. Charakteryzuje mase ciala w stosunku do naszego wzrostu.

Wszystko zalezy tez od budowy ciala. Osoby o ciezkich, grubych kosciach maja wyzszy BMI bo waza wiecej niz osoby o drobnej budowie. Podobnie jest z osobami umiesnionymi. Waga i BMI nie wystarcza do ocenienia, czy wszystko jest w porzadku. Zdarza sie, ze przy prawidlowym BMI masz za duzo tkanki tluszczowej. Jest to jednak jeden z glownych sposobow, by sprawdzic, czy nasza waga w stosunku do wzrostu jest prawidlowa.

Jak obliczyc BMI?

Oblicz wskaznik BMI w prosty sposob:

- podnies swoj wzrost z metrach do kwadratu. Czyli jesli masz 170 cm pomnoz to przez 170 cm. Wynik to 28900

- nastepnie swoja wage podziel przez otrzymana liczbe. Na przyklad 60kg podziel przez 28900. Wynik to 0,0020415224913.

W przyblizeniu oznacza to, ze BMI wynosi 20,4.

Wartosci BMI:

16,0 - wyglodzenie

16,0 - 17,0 - wychudzenie (spowodowane czesto przez ciezka chorobe lub anoreksje)

17 - 18,5 - niedowaga

18,5 - 25,0 - wartosc prawidlowa

25,0 - 30,0 - nadwaga

30,0 - 35,0 --I stopien otylosci

35,0 - 40,0 - II stopien otylosci

40,0 - III stopien otylosci (otylosc skrajna).

 

Jesli chcesz sprawdzic zawartosc procentowa tluszczu w swoim organizmie musisz sie poddac badaniu zwanym bioelektryczna impedancja. Badanie to ustala ile procent ciala stanowia miesnie i kosci, a ile tkanka tluszczowa i woda. Mozna je wykonac w niektorych fitness klubach.

Warto zapamietac:

Im wyzszy wskaznik BMI - tym wieksza zapadalnosc na rozne schorzenia, takie jak: nadcisnienie tetnicze, choroba niedokrwienna serca, hiperlipidemia, cukrzyca typu II, zespol zaburzen oddychania w czasie snu, niektore nowotwory zlosliwe (rak jelita grubego, rak piersi, rak trzonu macicy).

 

Chcac spalic tkanke tluszczowa poleca sie glownie takie aktywnosci jak:

- Total Body Condition (TBC) - propozycja fitness klubow. Wzmacnianie poszczegolnych partii miesni;

- Nordic walking - spala kalorie i jest relaksujace;

- Jazda na rowerze, nawet stacjonarnym bardzo dobrze wplywa na spalanie tluszczu;

- Bieganie - podobnie jak rower;

- Plywanie - angazuje niemal cale cialo. Wplywa korzystnie na krazenie;

- Szybki marsz - niemal kazdy moze to stosowac codziennie w drodze do pracy.

 

Rozwiaz tez nasz psychotest:

Jaki masz stosunek do swojej wagi i ciala

Fot. Shutterstock

Więcej o: