Gotowane warzywa jednak zdrowsze od surowych?

Istnieje powszechne przekonanie, że surowe warzywa są znacznie zdrowsze, niż te, które poddane zostały obróbce termicznej. Brytyjscy naukowcy oponują.
Gotowane warzywa zdrowsze od surowych? Istnieje przekonanie, że surowe warzywa są znacznie zdrowsze. Niesłusznie... Naukowcy z Wielkiej Brytanii udowodnili, że gotowane warzywa mogą być zdrowsze niż surowe. Obróbka termiczna np. marchwi i pomidorów poprawia ich właściwości. Naukowcy z Wielkiej Brytanii zdyskredytowali powszechne przekonanie, że surowe warzywa są znacznie zdrowsze niż te gotowane. Eksperci z Instytutu Badań Żywności poinformowali, że pieczone i gotowane warzywa mogą przynieść znacznie większe korzyści dla naszego zdrowia. Potwierdza to prof. Nicoletta Pellegrini z uniwersytetu w Parmie we Włoszech: "Błędne jest przekonanie, że każda metoda obróbki warzyw i owoców powoduje utratę przynajmniej części zawartych w nich cennych składników. Czasami dopiero przetworzenie wydobywa ukryte w nich, korzystne dla zdrowia związki, takie jak antyutleniacze, polifenole, karotenoidy i witaminy." Konkretne przykłady: 1) Marchew Obecny w marchewce beta-karoten po obróbce termicznej jest nie tylko wyższy niż w surowym warzywie, ale i lepiej przyswajany przez nasz organizm. Ich poziom po ugotowaniu jest o jedną szóstą wyższy, niż w surowym warzywie. Karoteny, szczególnie beta-karoten (prowitamina A) korzystnie wpływają na funkcjonowanie wzroku i systemu odpornościowego. Co ciekawe w gotowanej marchewce wzrasta też trzykrotnie ilość przeciwutleniaczy. 2) Szpinak i brokuły Gotowany szpinak i brokuły są zdrowsze - dostarczają aż do 30 proc. karotenoidów (do znacznie więcej niż maksymalnie 3 proc., które zawierają te warzywa w stanie surowym). 3) Pomidory Po ugotowaniu stają się bogatym źródłem likopenu, związku mającego właściwości antynowotworowe i chroniące przed chorobami serca. Poza tym likopen to silny przeciwutleniacz. Z badań ekspertów zajmujących się żywieniem wynika, że do każdego warzywa trzeba podchodzić indywidualnie - to, co jest dobre w przypadku marchewki, nie musi dotyczyć brokułów. Dla każdego warzywa można znaleźć taki sposób przyrządzania, który wydobędzie z nich największą ilość składników odżywczych.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii zdyskredytowali powszechne przekonanie, że surowe warzywa są znacznie zdrowsze niż te gotowane. Eksperci z Instytutu Badań Żywności poinformowali, że pieczone i gotowane warzywa mogą przynieść znacznie większe korzyści dla naszego zdrowia.

Potwierdza to prof. Nicoletta Pellegrini z uniwersytetu w Parmie we Włoszech:

Błędne jest przekonanie, że każda metoda obróbki warzyw i owoców powoduje utratę przynajmniej części zawartych w nich cennych składników. - Czasami dopiero przetworzenie wydobywa ukryte w nich, korzystne dla zdrowia związki, takie jak antyutleniacze, polifenole, karotenoidy i witaminy.

Konkretne przykłady:

1) Marchew

Obecny w marchewce beta-karoten po obróbce termicznej jest nie tylko wyższy niż w surowym warzywie, ale i lepiej przyswajany przez nasz organizm. Ich poziom po ugotowaniu jest o jedną szóstą wyższy, niż w surowym warzywie. Karoteny, szczególnie beta-karoten (prowitamina A) korzystnie wpływają na funkcjonowanie wzroku i systemu odpornościowego. Co ciekawe w gotowanej marchewce wzrasta też trzykrotnie ilość przeciwutleniaczy.

2) Szpinak i brokuły

Gotowany szpinak i brokuły są zdrowsze bowiem dostarczają aż do 30% karotenoidów ( do znacznie więcej niż maksymalnie 3%, które zawierają te warzywa w stanie surowym)

3) Pomidory

Po ugotowaniu stają się bogatym źródłem likopenu, związku mającego właściwości antynowotworowe i chroniące przed chorobami serca. Poza tym likopen to silny przeciwutleniacz.

Z badań ekspertów zajmujących się żywieniem wynika, że do każdego warzywa trzeba podchodzić indywidualnie - to, co jest dobre w przypadku marchewki, nie musi dotyczyć brokułów. Dla każdego warzywa można znaleźć taki sposób przyrządzania, który wydobędzie z nich największą ilość składników odżywczych.

 

Zobacz też:

Dodaj do swojej diety kiełki

Kiełki