Dawno dawno temu, zanim kampanie domu mody Dior zdominowały kolejno Gisele Bundchen, Karlie Kloss i Daria Strokous, zdjęcia nie były najpopularniejszą formą reklamy w świecie mody. Największymi gwiazdami byli ilustratorzy, a charakterystyczna kreska pozwalała rozpoznać autora po najmniejszym obrazku.
Reklama butów od Diora pochodzi z lat 50., najpewniej połowy dekady. To w 1954 roku Roger Vivier stworzył dla domu mody pierwsze współczesne szpilki. Wcześniej obcasy były szersze, a "igły" znane tylko z rysunków.
Największą gwiazdą Diora był włoski ilustrator Renè Gruau. Znany m. in. z plakatu La Dolce Vita Felliniego i ilustracji dla kabaretu Moulin Rouge, Gruau najczęściej pracował na zlecenie domów mody. W 1947 r. poznał Christiana Diora i objął stanowisko dyrektora kreatywnego ds. kampanii perfum.
Najsłynniejszym zapachem, popularnym do dziś pozostaje Miss Dior. Gruau stworzył dla niego m. in. rysunek mężczyzny uginającego się pod ciężarem kwiatów dla wybranki oraz ikoniczny obraz zgrabnego karku modelki.
Jeszcze bardziej wytworny był zapach "Diorama". Później powstała także "Diorella" (reklama pochodzi z lat 70.).
Oczywiście ulubiony ilustrator Diora tworzył też inne kampanie dla domu mody. W czasopismach z lat 50. i 60. można znaleźć reklamy pończoch i rajstop od Christiana Diora.
Renè Gruau słynął nie tylko z subtelnej kreski i kolorowania, ale i z twórczych inspiracji sztuką późnego XIX wieku. Plakaty dla Moulin Rouge były inspirowane twórczością Toulouse'a Lautreca, a jedna z reklam Diora - baletnicami Edgara Degas.
Technika ilustracji pozwalała na pewną swobodę obyczajową, ale niektóre reklamy i tak były nader dyskretne. Dama ukrywająca twarz za olbrzymim, tiulowym pomponem to czytelne, choć dalekie skojarzenie z bieliźniarstwem. Gruau radził sobie świetnie także z koronkami.
Zwróćcie także uwagę na ilustrację poniżej. Gdyby nie wiek rysunku, moglibyśmy przysiąc, że do ilustracji pozowała Karlie Kloss.
Znaleźliśmy oba typy zdjęć promocyjnych bielizny modelującej Diora - rysunki Gruau i zdjęcia. Koncepcja kolorowych balonów z helem, która w XXI wieku powróciła w reklamach zapachu Miss Dior Cherie, to w rzeczywistości pomysł stary jak świat (a właściwie jak new look Diora).
Klimat lat 60. i jedno z najzabawniejszych dzieł Gruau - dwóch panów spogląda na kobietę i konspiracyjnym szeptem wymienia uwagę "Ona ma podkład Diora!".
Przejście na fotograficzną formę promocji dóbr luksusowych odebrało czar niektórym produktom Diora, szczególnie kosmetykom. Wystarczy porównać rysunek Renè Gruau z kampanią lakierów do paznokci z 1974 r. Kiczowaty klimat new age i obrzydliwe transparentne kolory nie zachęcają do zakupów.
W przypadku kampanii okularów przeciwsłonecznych także wyznajemy zasadę: im starsze, tym lepsze. Świetna seria zdjęć z napisami Chrisa von Wangenheim (1977 r.) w każdym aspekcie przewyższa zdjęcia z lat 80.
Krótką opowieść o wizualnej historii domu mody Dior kończymy w 1992. Ówczesny rynek uzasadniał nawet reklamowanie diabelnie drogich kolekcji haute couture. Trudno nie poczuć sentymentu dla pełnego glamour XX wieku...
Która reklama Christian Dior jest waszym zdaniem najpiękniejsza?